
موتورسیکلت KTM 390 Duke یک موتور با ظاهری جسورانه است که برای راکبان تازهکار و کسانی که به دنبال یک موتورسیکلت شهری جمعوجور و راحت برای رفتوآمدهای درونشهری هستند، سواری پرنشاط و مهیجی ارائه میدهد. دلیل محبوبیت این موتورسیکلت را میتوان ترکیبی از چند عامل دانست. اول از همه، به خاطر گشتاور بالا و ویژگی آماده بودن برای شتابگیری، هنگام سواری با موتورسیکلتهای KTM هیجان بسیار خوبی در راکب احساس میشود. از سوی دیگر این محصولات در عین حال قابل اعتماد هم هستند و دوام بالایی دارند.
بررسی طراحی
سبک طراحی برجسته بدون فلاپ و نیکد موتورسیکلت KTM 390 Duke، حس پرخاشگری و ورزشکاری را در ذهن القا میکند. از خطوط تندوتیز آن گرفته تا ظاهر عضلانیاش، هر جنبه از طراحی این موتورسیکلت، ماهیت عملکرد محور آن را به رخ میکشد. بدنه تقریبا مینیمالیستی طراحی شده و نهتنها اجزای مکانیکی موتورسیکلت را به نمایش میگذارد، بلکه زیبایی خاص و هدفمندی به آن میبخشد.

علاوه بر این موارد، جزئیات قابل تأمل مانند چراغهای تمام LED (از جمله راهنماها)، صفحهنمایش TFT رنگی زیبا و ویژگیهای ممتاز دیگر مانند تجهیزات تعویض دنده و کلاچ حجیم، روکش صندلی زیبا و اهرمهای قابل تنظیم کلاچ و ترمز، بر جذابیت کلی موتورسیکلت میافزایند و آن را به یک نمونه خاص تبدیل میکند. فرقی نمیکند در حال عبور از شهر هستید یا در یک کافه پارک کردهاید، این Duke با طراحی خیرهکننده و جسورانهاش توجهها را به خود جلب میکند.

مشخصات فنی و تجربه سواری
قلب تپنده KTM 390 Duke یک موتور تک سیلندر با حجم ۳۹۹ سیسی است که میتواند ۴۳ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور تک سیلندر خنک شونده با مایع، قادر است در دور بالا به سرعتهای بزرگراهی (بالای ۱۳۰ کیلومتر در ساعت) برسد که برای یک موتور تک سیلندر در این کلاس منحصربهفرد است.
با یک مخزن سوخت ۱۵ لیتری بزرگ، مصرف سوخت آن ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

در بخش فنی، ۳۹۰ Duke بسیار شبیه به یک اسکوتر عمل میکند. فرمانپذیری سریع و حس اسپرت آن باعث میشود که بتوان به راحتی در شهر چرخید. دوشاخ وارونه و کمک فنر با اتصال مستقیم، تقریباً ۱۶ سانتیمتر حرکت تعلیق را فراهم کرده و ضربات را به خوبی جذب میکند.
البته این موتورسیکلت ۱۶۵ کیلوگرمی قرار نیست سواری فوقالعاده مانند یک موتورسیکلت استریت فول سایز ارائه دهد که این مورد را میتوان به فاصله بین دو محور کمتر آن نسبت داد. خوشبختانه سیستم تعلیق با کلیکرهای دستی در بالای دوشاخه قابل تنظیم است و میتوان بسته به شرایط جاده آن را نرم یا سفتتر کرد. کمک فنر حجیم عقب نیز امکان تنظیم ضربه برگشتی را فراهم میکند که برای این کار به یک پیچگوشتی تخت نیاز دارد.

از نظر ارگونومی، کی تی ام دوک ۳۹۰ برای راکبان کوتاهقد مناسبتر است. پیکربندی انجین تک سیلندر آن باعث میشود که فضای بین پاهای راکب کمی باریک باشد. فاصله بین فرمان و صندلی نیز برای فردی با قد حدود ۱۸۰سانت کوچک به نظر میرسد. صندلی نازک و شیبدار به جلو، راکب را مجبور به یک موقعیت نشستن تهاجمی و در صورت قد بلند بودن، کمی ناراحت کنند میکند که برای چند کیلومتر خوب است، اما قطعا در مسافتهای طولانیتر ناراحتی ایجاد میکند. آینههای عقب دید خوبی از پشت را ارائه میدهند، اما به دلیل لرزش بیش از حد موتور، ارتعاشات زیادی در آن دیده میشود که روی کیفیت تصویر تاثیر منفی میگذارد.
موتور KTM 390 Duke در مسیرهای باریک و پرپیچوخم در اوج خود قرار میگیرد و یک موتورسیکلت کوچک و سرگرمکننده برای دور زدن در پیچها با فرمانپذیری مطلوب است.
علاوه بر عملکرد و طراحی چشمگیر، KTM 390 Duke به فناوریهای پیشرفتهای نیز مجهز شده است که تجربه سواری را ارتقا میدهد. این موتورسیکلت به مجموعهای از تجهیزات الکترونیکی شامل دریچه گاز برقی با امکان تنظیم ترکیبی برنامههایی مانند جاده، خیابان و باران، کنترل کشش، ABS با قابلیت غیرفعال کردن ABS عقب و کنترل شروع حرکت را فراهم میکند. بعد از آببندی انجین این امکان وجود دارد که عملکرد موتورسیکلت را متناسب با ترجیحات خود تنظیم کنید.

علاوه بر این، صفحه نمایش TFT دسترسی به اطلاعات ضروری مانند سرعت، موقعیت دنده و سطح سوخت را فراهم میکند و شما را در جاده مطلع نگه میدارد. درنهایت، این صفحه نمایش همچنین با بلوتوث سازگار است، بنابراین میتوانید آن را به گوشیهای هوشمند iOS یا Android خود متصل کنید.
سیستم ترمز دو دیسکی از یک کالیپر رادیال نصب شده مسابقهای و لوله ترمز استیل ضد زنگ در جلو و عقب استفاده میکند. ترمزها به راحتی قابل استفاده هستند و به راحتی میتوانند موتورسیکلت را در مواقع ضروری متوقف کنند، اما ای کاش ترمز عقب قدرت بیشتری داشت.

با وجود موقعیت رانندگی کمی کوچک (برای افراد قد بلند) و موتور پر سروصدا، KTM 390 Duke مزایای زیادی دارد. ظاهر زیبایی و موتور پرقدرتی (برای حجم خود) دارد و مجموعه ویژگیهای متعددی را ارائه میدهد که راکبان به طور معمول در این سگمنت با این قیمت پیدا نمیکنند. چراغ LED جلو بعد از تاریکی به خوبی کار میکند و با توجه به دورههای سرویس نگهداری طولانی، به جیب شما هم فشار نمیآورد. چه در حال پیچیدن در جادهای پرپیچ و خم باشید و چه در خیابانهای شهر بچرخید، KTM 390 Duke هیجانات ارزان قیمتی را ارائه میدهد و در عین حال ظاهری مانند یک موتورسیکلت بزرگتر و گرانتر دارد.

مشخصات فنی و قیمت KTM 390 Duke مدل ۲۰۲۴
قیمت پایه: ۵۸۹۹ دلار
موتور: DOHC، تک سیلندر چهار سوپاپ، خنک شونده با مایع
حجم موتور: ۳۹۹ سیسی
قطر و کورس پیستون: ۸۹.۰ در ۶۴.۰ میلیمتر
گیربکس/انتقال قدرت: ۶ سرعته/زنجیر
قدرت اسب بخار: ۴۴.۳ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۰ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه
سیستم سوخت: Bosch EMS
کلاچ: چندصفحهای روغنی، ضد لغزش؛ عملکرد مکانیکی
فریم: trellis فولادی
سیستم تعلیق جلو: WP Apex به قطر ۴۳ میلیمتر، قابل تنظیم تراکم و ضربه برگشتی؛ ۵.۹ اینچ دامنه حرکت
سیستم تعلیق عقب: کمک فنر مونوشاک WP Apex، پیش بار فنر و ضربه برگشتی قابل تنظیم؛ ۵.۹ اینچ دامنه حرکت
ترمز جلو: کالیپر ۴ پیستونی ثابت شعاعی، دیسک ۳۲۰ میلیمتری با ABS
ترمز عقب: کالیپر شناور ۲ پیستونی، دیسک ۲۴۰ میلیمتری با ABS
ارتفاع صندلی: ۳۲.۳ اینچ
ظرفیت مخزن سوخت: ۱۵ میلیمتر
وزن خالص: ۱۶۵ کیلوگرم
source