به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، داستان ارز تخصیص‌ داده‌ شده از سوی بانک مرکزی برای بخش خودرو و صرف بخش زیادی از ارز اختصاص یافته برای واردات قطعات مورد نیاز مونتاژکاران در هفته های اخیر مورد اعتراض گروه‌های مختلف، از جمله خودروسازان وابسته به دولت، قطعه‌سازان و تا حدودی واردکنندگان قرار گرفت.

خودروسازان و قطعه‌سازان با مشخص شدن آمار ارز تخصیصی به شرکت های خودرویی لب به شکایت گشوده و اعلام کردند که تولید خودرو باید در اولویت اختصاص ارز قرار داشته باشد و اختصاص سالانه چند میلیارد دلار به مونتاژکاران، به صلاح بخش تولید نیست. در حالی که تولید در بخش خصوصی طی دو، سه سال گذشته جهش قابل توجهی داشته به طوری که سال گذشته تیراژ مونتاژی ها از ۳۰۰ هزار دستگاه نیز فراتر رفته است.

در واقع طبق آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش‌ خصوصی خودروسازی کشور در سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد تولید را تجربه کرده است. موضوعی که حکایت از آن دارد که ترجیح سیاستگزار همراه با تزریق دلار به این بخش از خودروسازی کشور به منظور توسعه مونتاژکاری بوده است.

اما وزیر صمت اخیرا در پاسخ به افزایش تولید خودروهای مونتاژکاران و روند تخصیص ارز به این بخش گفته «اولویت تخصیص ارز با مونتاژکارانی است که ارزبری کمتر و توانایی هایتک بالاتری داشته باشند.»

این تاکید از سوی وزیر در حالی مطرح می شود که طی سال‌های اخیر برخی خودروسازان و البته مونتاژکاران با سیاستگذاری دولت و وزارت صمت به سمت افزایش ساخت داخل و استفاده بیشتر از قطعات داخلی حرکت کرده اند.

البته شکی نیست که داخلی‌سازی خودروهای پرتیراژ داخلی سبب توسعه صنعت خودرو و قطعه می‌شود و اشتغال بسیار بالایی به همراه دارد اما موضوع داخلی‌سازی و تولید قطعات برای مونتاژکاران مساله ای که در این سالها به دلیل تیراژ پایین تولید در این بخش و عدم صرفه اقتصادی، مانع از حرکت جدی این شرکت ها و تمایل قطعه سازان برای همکاری با مونتاژکاران شده است.

افزایش تیراژ؛ مسیر خودکفایی مونتاژکاران را باز کرد

اما حالا یک مقام قطعه سازی در کشور خبر از افزایش قرارداد قطعه سازان با مونتاژکاران می دهد و می گوید که خودروسازان بخش خصوصی مذاکراتی را با سازندگان آغاز کردند و بخش زیادی از آنها قراردادهای خوبی را با قطعه سازان منعقد کردند.

چرا تغییرات در سیاست تولید به افزایش قرارداد قطعه سازان با مونتاژکاران منجر شد؟

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به رشد تولید خودروسازان بخش خصوصی و از سویی نیاز حداقل ۲ میلیونی بازار خودرو کشور بیان کرد: در سنوات گذشته سرمایه گذاری در زمینه داخلی سازی خودروهای مونتاژی برای قطعه سازان صرفه ای نداشت اما با افزایش تیراژ خودروهای مونتاژی و از سویی حرکت در مسیر خودکفایی و افزایش داخلی سازی، تمایل قطعه سازان برای خودکفایی و تولید قطعات این شرکت ها نیز افزایش یافته است.

وی معتقد است در چنین بازار تقاضایی هر خودروسازی که بخواهد وارد شود و اقدام به تولید انبوه کند ناچار است که به سمت خودکفایی پیش برود و امروز شاهدیم که بسیاری از خودروسازان بخش خصوصی که در سنوات گذشته علاقه چندانی هم به ساخت داخل و خودکفایی در تولید نداشتند، مذاکراتی خوبی را آغاز کردند و بخش زیادی از آنها قراردادهای خوبی را با قطعه سازان منعقد کردند.

تمایل قطعه سازان برای همکاری با خودروسازان خصوصی

دبیر انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: البته قرار نیست مونتاژی ها جای خودروهای داخلی را بگیرند اما حداقل در این روال، تغییری از خودروسازان قدیمی به خودروسازان جدید در حال شکل گیری است و قراردادهای قطعه سازان نیز به این سمت سوق پیدا می کند.

بیگلو با تاکید بر اینکه افزایش قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان بخش خصوصی، ناشی از تغییر تیراژ تولید در خودروسازان مونتاژی است، اظهار کرد: مشکلی که تا پیش از این با خودروسازان مونتاژِکار وجود داشت مساله تیراژ پایین این شرکت ها بود به طوری که در سنوات گذشته سرمایه گذاری در این زمینه برای قطعه سازان صرفه ای نداشت اما امروز آمارها نشان می دهد که تغییر و تحولی بواسطه رشد تیراژ مونتاژی ها و داخلی سازی در این بخش در حال شکل گیری است جریانی که موجب افزایش تمایل قطعه سازان برای خودکفایی و تولید قطعات این شرکت ها شده است.

این مقام قطعه سازی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چه توسعه سهم داخلی سازی مونتاژکاران، جریان بدی نیست، اما این جریان به نوعی به سیاست گذاری کلان در وزارت صمت باز می گردد که موجب شده که امروز خودروسازانی که ریشه ایرانی ندارند موفق تر از خودروسازان ملی عمل کنند، سیاستی که امیدواریم به صورت سهوی و بر اساس تصمیمات اشتباه رخ داده باشد.

source

توسط autokhabari.ir