بازار خودرو کشور چند ماهی است که شرایط یکنواختی را دارد و در آن خبری از نوسانات شدید قیمتی نیست. هر چند روند صعودی قیمت‌ها کم و بیش ادامه دارد، که البته دلیل آن هم تورم است. با این حال، ثبات قیمت ارز در محدوده ۵۸ هزار تا ۶۱ هزار تومان اجازه افزایش شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد.

واردات خودروهای خارجی افزایش یافته است و محصولات متنوعی روانه بازار شده‌اند، هر چند ورود این ماشین‌ها نتوانسته تاثیری روی کاهش چشمگیر قیمت‌ها داشته باشد. علاوه بر این، سامانه یکپارچه خودروهای برقی نیز راه افتاده و ۸ ماشین برقی در این سامانه عرضه شده‌اند.

چشم‌انداز بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۳ دنباله وضعیت فعلی است، البته به شرطی که اتفاق دیگری بیرون از بازار نیفتد. فهرست خودروهای ۸۵۰ میلیون تومانی بازار را ماشین‌های مونتاژی چینی و فرانسوی و همین‌طور خودروهای ملی ایران خودرو و سایپا تشکیل می‌دهند. البته وانت کارا بهمن یا همان مزدا ۲۰۰۰ با قدمت ۴ دهه نیز یکی از خودروهایی است که با بودجه ۸۵۰ میلیون تومان می‌توان خرید.

ام وی ام X22 پرو

دنده‌ای – مدل ۱۴۰۲ – ۸۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X22 پرو نسل جدید ام وی ام X22 است که در آذر ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد و کمی بعد به دست مشتریان رسید. ظاهر مدل جدید X22 به خصوص در نمای جلو تفاوت زیادی با نسل قبلی دارد و جذاب‌تر شده و دارای همان جلوپنجره کهکشانی محصولات جدید چری است. علاوه بر تغییرات ظاهری، گیربکس و پیشرانه جدیدی هم روی ام وی ام X22 پرو نصب شده و مانورپذیری بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد. همچنین برای اولین بار آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد در ارزان‌ترین کراس‌اوور نسل جدید مدیران خودرو دیده می‌شود.

پژو ۲۰۷

اتوماتیک TU5P ارتقایافته – مدل ۱۴۰۲ – ۸۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک TU5P – مدل ۱۴۰۲ – ۸۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تیپ MC – مدل ۱۴۰۲ – ۸۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ است که با امکانات بیشتر از مدل قبلی، یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود. این خودرو در سال ۹۵ زیر پای مشتریان قرار گرفت و نسخه مجهز به سقف پانوراما نیز در سال ۹۹ به بازار آمد. چراغ‌های جلو، آینه و جلوپنجره از نو طراحی و بالای داشبرد هم یک نمایشگر لمسی استفاده شده است. پژو ۲۰۷ MC نسخه دو رنگ هاچبک ایران خودرو است که با ترکیب قرمز-سفید و قرمز-مشکی در بازار موجود است.

پژو پارس

تیپ LX – مدل ۱۴۰۲ – ۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته می‌شد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به ۴۰۵ اما با چهره‌ای جدیدتر، با الهام از پژو ۴۰۶ مخصوص بازار ایران طراحی و تولید شده و به نوعی فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ محسوب می‌شود. این خودرو در چهار مدل LX، اتوماتیک، دوگانه‌سوز و ساده در بازار خودرو خرید و فروش می‌شود. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. تیپ LX یکی از مدل‌های پژو پارس یا پرشیا است که از سال ۱۳۹۰ و با موتور TU5 روانه بازار شده است. پژو پارس LX از امکانات بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های پارس برخوردار است. ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، پژو پارس ساده را با پیشرانه XU7P تولید و عرضه می‌کند.

تارا

اتوماتیک V2 – مدل ۱۴۰۲ – ۸۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تارا جدیدترین خودرو ملی است که ایران خودرو طراحی و تولید و روانه بازار کرده است. این خودرو روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و به نوعی فیس‌لیفت این سدان فرانسوی هم محسوب می‌شود. تارا در سال ۹۹ با جعبه دنده دستی روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد مدل اتومات آن از طریق طرح‌های پیش فروش ایران خودرو عرضه شد. شکل و شمایل تارا در مقایسه با خودروهای داخلی به‌روزتر و جدیدتر است و همچنین از مدل جدید پیشرانه TU5P که روی پژو ۳۰۱ وجود داشت، استفاده می‌کند.

جک J4

مدل ۱۴۰۲ – ۸۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک J4 در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) به مشتریان چینی معرفی شد و سال ۱۳۹۷ به بازار ایران رسید. این خودرو سدان ارزان‌ترین محصول جک است و شباهت‌هایی به مدل جک J3 دارد. این خودرو به گیربکس CVT مجهز شده و با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر، جزو کم‌مصرف‌های بازار است.

دنا پلاس

۵ دنده دستی EF7P – مدل ۱۴۰۳ – ۸۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس دو سال بعد از عرضه دنا، در سال ۹۶ به بازار آمد. این خودرو مدل اسپرت دنا است که تغییراتی در طراحی ظاهری، مشخصات فنی و آپشن‌ها داشته. دنا پلاس توربو در سال ۹۷ به دست مشتریان رسید و تفاوتش با مدل ساده دنده‌ای، فقط افزوده شدن توربو به پیشرانه بود و البته ظاهر اسپرت‌تری پیدا کرد. دنا پلاس در ابتدا امکانات و آپشن‌های متنوعی داشت، اما از سال ۹۷ بعضی از این آپشن‌ها مثل سانروف، کیسه هوا جانبی و نویگیشن حذف شد. ایران خودرو برای افزایش عملکرد دنا پلاس، سری جدید محصولش را با گیربکس دستی ۶ سرعته به بازار فرستاده و آپشن‌هایی را که در دنا پلاس ۵ دنده حذف کرده بود، دوباره به فهرست امکانات مدل جدید اضافه کرده است.

زامیاد کارون

مدل ۱۴۰۲ – ۸۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زامیاد کارون جدیدترین محصول زیرمجموعه سایپا است که تابستان ۱۴۰۱ معرفی و روانه بازار شد. کارون نسخه مونتاژی دوکابینه فودای لایون F16 چینی است و مدل تک کابینه این وانت، قبلا با اسم پادرا پلاس توسط زامیاد به بازار آمده است. پیشرانه‌ای که برای کارون در نظر گرفته شده، همان موتور ۲.۴ لیتری است که در وانت نیسان و همین طور دیگر وانت‌های زامیاد به کار رفته است و ۹۴ اسب بخار قدرت دارد. لیست آپشن‌های زامیاد کارون هم نسبت به محصولات قبلی این خودروساز تغییر چندانی نداشته و به‌روزترین آپشن موجود در این وانت، سنسور عقب است.

سمند سورن پلاس

مدل ۱۴۰۳ – ۸۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند سورن پلاس، فیس لیفت ELX است که دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، جلوپنجره مشکی رنگ و باله روی صندوق عقب است. سمند سورن ELX تیپ و مدل جدیدی از سمند سورن بود که در سال ۱۳۹۰ به بازار آمد. در این تیپ موتور EF7 مثل بقیه محصولات ایران خودرو استفاده شد و همین طور ترمزهای چهار چرخ به نوع دیسکی تغییر پیدا کرد.

شاهین G

گیربکس CVT – مدل ۱۴۰۳ – ۸۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

شاهین برای اولین بار در سال ۹۷ در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این سدان جمع و جور در ابتدا با نام رهام اما بعد به دلیل شباهت ظاهری با پرنده شاهین و به خاطر حمایت از این پرنده، نامش تغییر پیدا کرد. موتوری که زیر کاپوت شاهین قرار گرفته، همانی است که قبلا در ساینا، تیبا و کوییک استفاده شده بود، با این تفاوت که توربوشارژ دارد. این خودرو در تیپ G (فول آپشن) و با گیربکس‌های CVT و دستی وارد بازار شده است.

کارا

دو کابین – مدل ۱۴۰۲ – ۸۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کارا نامی است که شرکت بهمن برای وانت مزدا ۲۰۰۰ در ایران انتخاب کرده است. این خودرو از دهه ۶۰ وارد کشور شده است و با کمترین تغییرات همچنان روی خط تولید قرار دارد. کارا بهمن در دو نسخه تک و دو کابین در بازار موجود است که نسخه تک کابین ظرفیت حمل یک تن بار و مدل دو کابین قابلیت حمل ۶۰۰ کیلوگرم بار را دارد. وانت کار بهمن به یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری با قدرت ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۷۱ نیوتن.متر و گیربکس دستی ۵ سرعته مجهز است. به جز کیسه هوا، ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز هیچ آپشن دیگری را نمی‌توان در فهرست امکانات این وانت دید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

توسط autokhabari.ir