نتا GT یک سوپرکار تمام برقی و جذاب چینی است که قرار است در دور جدید واردات خودرو با بی ام اسپیس به بازار بیاید.

هر چقدر هم ناسزا و آه و نفرین، به حق یا ناحق پشت سر خودروهای برقی وجود داشته باشد، در یک چیز نمی‌توان به ماشین برقی ایراد گرفت. آن هم شتاب بالا به دلیل ارائه گشتاور لحظه‌ای است که باعث می‌شود دیگر برای رسیدن به شتاب ۰ تا ۱۰۰ زیر ۴ ثانیه، مجبور به خالی کردن چند صد هزار دلاری حساب‌های خود در بانک‌های خارجی نباشیم.

نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

البته این مورد برای مشتریان خارجی مصداق دارد و خیلی به من و شما در ایران مربوط نمی‌شود. اما به هر حال به واسطه فناوری خودروهای الکتریکی، حالا می‌توان شتاب‌های فوق‌سریع در حد سوپر اسپرت‌های بنزینی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر به ویژه در مدل‌های ساخت کشور چین را تجربه کرد. نتا جی تی از همین دست خودروهای اسپرت برقی محسوب می‌شود که حالا توسط بی ام اسپیس و گروه بهمن به صورت وارداتی به ایران آمده است. در ادامه به بررسی نتا GT و تحلیل نقاط قوت و ضعف این ماشین اسپرت کوپه برقی خوش قیمت می‌پردازیم.

درباره نتا GT

نتا جی تی یک کوپه اسپرت برقی جدید و محصول شرکت HOZON AUTO است که هم خود شرکت و قاعدتاً محصولات آن سن و سال چندانی در صنعت خودرو ندارند؛ چراکه شرکت مذکور در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و ماشین نتا جی تی نیز محصول سال ۲۰۲۳ است. به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد تا از همین ابتدا گام‌های بلندی بردارد و با عرضه مدل جی تی خط و نشان جدی برای خودروهای اسپرت سایر برندها بکشد.

نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

نتا GT دقیقاً در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی برای نخستین بار رونمایی شد و در آن روزها با نام نتا E در فهرست تولیدات شرکت HOZON جا گرفت، اما بعداً نام آن به جی تی تغییر کرد. این خودرو روی پلتفرم «شِنهای» توسعه پیدا کرده و از این نظر با برادر سدان خود یعنی نتا S اشتراک کامل دارد. شرکت بی‌ام اسپیس نیز در سال ۱۴۰۳ نسخه دو موتوره نتا جی تی را در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد و از عرضه آن به بازار ایران خبر داد.

طراحی بدنه

انصافاً در اینجا با یکی از جذابترین خودروهای اسپرت برقی چینی طرف هستیم که فرم بدنه آن هم اسپرت و هیجان انگیز به نظر میرسد و هم با چاشنی تجلل و اشرافی‌گری همراه بوده است. قوس و انحناهای به کار رفته در خطوط سقف، طرح سیال چراغ‌های جلو به همراه جذابیت ذاتی نمای کوپه در بخش جانبی و قسمت پشت، همگی باعث شده تا نتا جی تی از لحاظ طراحی ظاهری امتیاز بالایی دریافت کند و به ویژه در رده قیمتی خود جزو دلچسب‌ترین خودروها در بحث طراحی بدنه محسوب شود.

نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

حتی اگر کمی قوه تخیلتان قوی باشد، احتمالاً شما نیز با این حدس ما هم نظر خواهید بود که شاید طراحان نتا GT نیم‌نگاهی هم به شمایل خودروهای برند معتبر آستون مارتین داشته و طرح اولیه نتا جی تی را قلم زده‌اند.

نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

مشخصات فنی نتا GT

ماشین نتا GT با دو نوع پیکربندی فنی در بازارهای مختلف حاضر شده است. مدل پایه از نوع موتور عقب بوده و توان آن برابر ۲۲۸ اسب بخار و ۳۱۰ نیوتن متر است. اما نسخه وارداتی بیام اسپیس ظاهراً از نوع دو موتوره بوده و توان بسیار بیشتری تولید می‌کند. این مدل قادر است حدود ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های خود انتقال دهد. با توجه به قدرت بالا و گشتاور لحظه‌ای که به صورت تمام و کمال در هر لحظه قابل انتقال به چرخ‌ها است، نتا جی تی در مدل تمام چرخ محرک یا دو موتوره طبق ادعای سازنده، تحت شرایط استاندارد می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ نزدیک به ۳.۷ ثانیه ارائه دهد. شتاب مدل تک موتوره نیز حدود ۶.۷ ثانیه برآورد می‌شود.

برند نتا
مدل GT
کلاس بدنه کوپه
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور برقی
ظرفیت باتری ۷۸ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر
تعداد سوپاپ
فناوری موتور برقی
قدرت ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دو دیفرانسیل
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۷۱۵ میلی متر
عرض ۱۹۷۹ میلی متر
ارتفاع ۱۴۱۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی متر
وزن ۱۹۵۰ کیلوگرم
حجم باک
مصرف سوخت ۱۴ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی ۵۸۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۴۵/۴۵R19
شرکت عرضه کننده بی ام اسپیس
برند نشان مادر نتا
کشور سازنده چین
نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

نتا GT وارداتی بی ام اسپیس دارای بزرگ‌ترین ظرفیت باتری در جمع تیپ‌های مختلف این خودرو است و حدود ۷۸ کیلووات ساعت ظرفیت دارد که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای پیمایش ۵۸۰ کیلومتر مسافت را با یک مرتبه شارژ فراهم کند. گیربکس تک سرعته ضریب ثابت، سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک، سیستم تعلیق جلو مستقل دوجناغی، تعلیق عقب مستقل مالتی لینک و رینگ‌های آلومینیومی ۱۹ اینچی هم از دیگر مشخصات فنی نتا GT برای بازار ایران به حساب می‌آیند.

طراحی کابین و امکانات

برخلاف برخی از خودروهای برقی که نمای داخلی آنها خیلی چنگی به دل نمی‌زند، نتا جی تی در این زمینه هم وضعیت درخشانی دارد و یک کابین باکیفیت، تا حدودی لوکس با طراحی آینده‌نگرانه و نه‌چندان پیچیده که کاربری آسانی هم ارائه می‌دهد را پیش روی سرنشینان خود می‌گذارد. یک نمایشگر عمودی بزرگ در وسط داشبورد میدان‌داری می‌کند؛ این نمایشگر به حدی میدان را سفت گرفته است که کلیدهای فیزیکی و دکمه‌های مختلف به مرخصی مادام‌العمر رفته و ترک میدان کرده‌اند؛ چراکه تمام وظایف آنها از طریق نرم‌افزارهای موجود در این نمایشگر و به کمک پردازنده اسنپدراگون ۸.۱ قابل انجام خواهد بود. در سوی دیگر صفحه کلاستر دیجیتال مستطیل شکل نیز به صورت افقی در پشت فرمان خوش‌دست این خودرو قرار گرفته تا اطلاعات مورد نیاز راننده از این طریق به او منتقل شود.

نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

صندلی‌های اسپرت این خودرو فرم و ارگونومی مطلوبی دارند و می‌توانند هنگام دور زدن‌های سریع، با گشتاور بالا مقابله کرده و بدن سرنشین را تا حد امکان در سر جای خود نگه دارند. یک ردیف صندلی نسبتا کوچک هم در قسمت انتهای عقبی کابین وجود دارد که البته خیلی جادار به نظر نمی‌رسد و بیشتر مناسب قرار دادن لوازم مسافرتی و یا حضور کودکان است. تریم نارنجی رنگ داخل کابین نیز بر حس و حال سرنشینان تاثیر می‌گذارد و حال و هوای اسپرت کابین را بالاتر می‌برد.

نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی

شاید خیال کنید که چون با یک خودروی اسپرت طرف هستید، پس درون صندوق عقب خیلی فضایی برای قرار دادن لوازم خود ندارید. اما باید بدانید که علاوه بر صندوق عقب ۲۹۷ لیتری، یک محفظه کوچک اما نسبتا عمیق هم در قسمت جلو نتا جی تی تعبیه شده است تا به راحتی بتواند نیازهای مسافرتی دو تا سه نفر را پاسخ بدهد.

همچنین در فهرست امکانات نتا GT موارد نسبتا متنوعی دیده می‌شود که از جمله شاخص‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمایشگر ۱۷.۶ اینچی عمودی مالتی مدیا، کمک به شروع حرکت در سراشیبی، شش کیسه هوا، سیستم صوتی با ۱۲ عدد اسپیکر ، دوربین ۳۶۰ درجه، حرکت صندلی‌های جلو مطابق با ریتم موسیقی، رادار هشدار تصادف، حفظ خودرو بین خطوط، تشخیص عابر پیاده، دوربین ثبت وقایع، صفحه آمپر تمام دیجیتال ۱۰ اینچی، چراغ‌های جدید با فناوری Full LED، صوت هشداردهنده برای عابر پیاده در سرعت کم، کنترل کشش و پایداری و… .

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهی رادار تابلوخوان – نور بالای اتوماتیک – رانندگی خودکار در ترافیک – رانندگی خودکار بین خطوط – اتوپارک – سنسور نور – سنسور باران – فرمان کمکی برقی – تهویه اتوماتیک دوکاناله – ترمز پارک برقی – اتوهلد – کروز کنترل تطبیقی – دوربین ۳۶۰ درجه – دوربین بیرون خودرو – سقف شیشه های – تریم داخلی چرم – گرمکن و سردکن صندلی های جلو – پاکسازی هوای کابین – صندلی های برقی جلو – سیستم صوتی حرفه ای – نور پردازی کابین

مزایا و معایب

مزایا شتاب خوب – عملکرد فنی مناسب – امکانات مناسب – ایمنی خوب
معایب فضای نه چندان جادار ردیف دوم – ارتفاع کم با توجه به شرایط جاده ای ایران

رقبای نتا GT

نتا جی تی یک خودروی اسپرت و خاص است که در بازار کم تنوع ایران هنوز رقیب جدی برای آن دیده نمی‌شود. اما اگر شرکت فردا موتور به وعده خود جهت عرضه ام جی سایبرستر عمل کند، آن وقت نتا جی تی می‌تواند به راحتی در بازار ایران گرد و خاک به پا نماید.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

نتا جی تی چه مشخصاتی دارد؟

نسخه تک موتوره تنها به صورت محور عقب محرک و با موتور ۲۲۸ اسب بخاری با قابلیت تولید ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور، نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. مدل دو موتوره که توسط شرکت بیام اسپیس در ایران رونمایی شده است، یک موتور دیگر با همین مشخصات روی محور جلو دارد که درمجموع ۴۵۶ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. شتاب صفر تا صد نسخه دو موتوره معادل ۳.۷ ثانیه است و با یک مرتبه شارژ می‌تواند ۵۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

نتا GT چه امکاناتی دارد؟

نمایشگر ۱۷.۶ اینچی عمودی مالتی مدیا، کمک به شروع حرکت در سراشیبی، شش کیسه هوا، سیستم صوتی با ۱۲ عدد اسپیکر ، دوربین ۳۶۰ درجه، حرکت صندلی‌های جلو مطابق با ریتم موسیقی، رادار هشدار تصادف، حفظ خودرو بین خطوط، تشخیص عابر پیاده، دوربین ثبت وقایع، صفحه آمپر تمام دیجیتال ۱۰ اینچی، چراغ‌های جدید با فناوری Full LED، صوت هشداردهنده برای عابر پیاده در سرعت کم، کنترل کشش و پایداری و… جزو شاخص‌ترین آپشن‌های نتا GT محسوب می‌شوند

نوشته نتا GT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari.ir