به گزارش پرشین خودرو، در دنیای مدرن امروزی که همواره شاهد رشد روز افزون صنعت خودرو سازی و پیچیدگی فزاینده سیستم های الکتریکی به کار رفته در خودروها هستیم؛ برق خودرو بدون شک به یکی از پرطرفدارترین و مهم ترین رشته ها و مشاغل فنی تبدیل شده است. محبوبیت این حرفه و همچنین وجود درخواست بالا برای دوره های آموزش برق خودرو تخصصی، نه تنها به دلیل تقاضای بالا در بازار کار، بلکه به دلیل جذابیت ذاتی آن در درک و حل معضلات فنی و امکان نوآوری در این حوزه است.

آموزش برق خودرو

با وجود محبوبیت بالای این شغل؛ دغدغه بسیاری از علاقه مندان و کسانی که قصد دارند به زودی در دوره های آموزشی رشته برق اتومبیل شرکت کنند، مدت زمان لازم برای رسیدن به تسلط و مهارت کافی در این زمینه است. در پاسخ به این دغدغه باید بگوییم؛ سرعت آموختن و زمان مورد نیاز برای یادگیری برق خودرو، مانند هر مهارت تخصصی دیگری؛ به عوامل بسیار زیادی وابسته است. برای انتشار اطلاعات سودمند و واقعی در مورد موضوع؛ با یکی از برترین موسسات فنی و حرفه ای تهران در حوزه آموزشِ رشته های مرتبط با خودرو، یعنی آموزشگاه فن و کار مصاحبه نموده و اطلاعات مفیدی کسب کرده ایم که قصد داریم در مقاله پیش رو، معلومات به دست آمده را در اختیار کاربران قرار دهیم.

عوامل موثر بر مدت زمان یادگیری برق خودرو

بنا به نظر مدرسان، کارآموزان و فارغ التحصیلان این موسسه؛ مدت زمان یادگیری رشته برق ماشین به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی مهم ترینِ آنها می پردازیم:

  • سابقه تحصیلی و تجربیات

افرادی که پیش زمینه علمی در زمینه برق، الکترونیک یا اتو مکانیک دارند، به طور طبیعی در یادگیری مفاهیم پایه ای برق خودرو سریع تر عمل می کنند. به علاوه، کسانی که از سابقه کار در مکانیکی ها و تعمیرگاه های تخصصی اتومبیل برخوردارند، قبلا با برخی اجزا و سیستم های الکتریکی خودرو آشنا شده و می توانند سریع تر در این زمینه مهارت کسب کنند.

  •  میزان تمرین و تکرار

مانند هر مهارت دیگری، یادگیری برق خودرو نیز نیازمند تمرین و تکرار است. هر چه افراد کار عملی بیشتری در این زمینه انجام دهند و با طیف وسیع تری از سیستم های الکتریکی خودرو سر و کار داشته باشند، تسلط آنها بر این مهارت نیز سریع تر افزایش می یابد و راحت تر می توانند بعدها در بازار کار وظایف و مسئولیت های خود را انجام دهند.

  • پیچیدگی خودرو

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های الکتریکی خودروها نیز پیچیده تر شده اند. به همین دلیل، یادگیری کامل برق خودروهای جدید و مدرن معمولا زمان بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی تر نیاز دارد. به علاوه؛ خودروهای ایرانی و خارجی از نظر نوع و پیچیدگی تجهیزات و فناوری های الکتریکی کاملا با هم متفاوت بوده و یادگیری روش عیب یابی و تعمیر سامانه های برقی در هر کدام نیاز به صرفِ زمان و انرژی خاص خودش را دارد.

  • انگیزه و پشتکار

درست مانند هر فعالیت علمی و هدف آموزشی دیگری، یادگیری برق خودرو نیز نیازمند انگیزه و پشتکار است. افرادی که واقعا به این حوزه علاقه مند بوده و از پشتکار و تلاش کافی برخوردار باشند، می توانند در مدت زمان کوتاه تری به تسلط در این مهارت دست یابند.

  •  محل و نوع آموزش

برخی افراد ترجیح می دهند در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و یا مراکز آموزشی معتبر، تحت نظر مربیان مجرب و باتجربه آموزش ببینند. در حالی که عده ای دیگر تمایل دارند از طریق مطالعه کتاب ها و مقالات یا استفاده از دوره های آنلاین، به صورت خودآموز، برق خودرو را یاد بگیرند. گروهی از افراد هم کارآموزی در تعمیرگاه ها و یادگیری نزدِ تعمیرکاران و برق کاران حرفه ای و کسب تجربه عملی و واقعی را می پسندند. انتخاب محل و نوع آموزشِ مناسب؛ با در نظر گرفتن سبک یادگیری و شرایط هر فرد، سرعت و زمان آموختن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

آموزشگاه برق خودرو

  •  نوع دوره آموزشی

دوره های آموزشی برق خودرو در انواع مختلفی، از جمله دوره های حضوری، آنلاین، فشرده، نیمه فشرده و عادی ارائه می شوند. انتخاب نوع دوره آموزشی مناسب با توجه به نیازها و وضعیت هر فرد، در سرعت و زمان یادگیری تاثیر مستقیم دارد.

مدت زمان یادگیری برق خودرو

حال که با مشورت اموزشگاه فنی و حرفه ای فن و کار با عوامل اثر گذار بر سرعت و زمان یادگیری برق خودرو آشنا شدیم؛ بیایید بررسی کنیم آموزشگاه مذکور چه برنامه ای برای کارآموزان این رشته دارد. فن و کار به منظور تدریسِ حرفه ای این رشته، برنامه آموزشی مدون و منسجمی را در نظر گرفته است که دربرگیرنده دو دوره آموزش برق خودرو درجه یک و درجه دو می باشد و به ترتیب به مدت 45 و 60 ساعت برگزار می شوند.

مدت زمان یادگیری برق خودرو

این دو دوره کاربردی به طور کامل نحوه عیب یابی و رفع مشکلات مربوط به سیستم های برقی، الکتریکی و الکترونیکی خودروهای متنوع را از صفر تا صد در کوتاه ترین زمان ممکن آموزش می دهند. گفتنی است؛ این آموزشگاه دوره های متنوع دیگری نیز در زمینه برق اتومبیل دارد (از جلمه دوره تعمیرات ایسیو، نصب ضبط و باند و نصب دزدگیر خودرو) که به یادگیری تخصصی تر و حرفه ای این رشته کمک می کنند.

کارآموزان این امکان را دارند که به صورت عمومی یا خصوصی (و همچنین آنلاین) در دوره های برق خودرو این موسسه شرکت نمایند. مدت زمان هر جلسه و زمان یادگیری کل این رشته به روش های گوناگونی تعریف شده است تا افراد مختلف بتوانند با در نظر گرفتن اوقات فراغت شان به راحتی کلاس مناسب خود را انتخاب کنند. برای مثال؛ برخی کلاس ها دارای جلسات 3 ساعته هستند؛ اما برخی فشرده تر بوده و جلسات آنها بین 4 الی 5 ساعت متغیر است. بدیهی است که محتوای تدریس شده در همه دوره ها یکسان بوده و تنها تفاوت شان در مدت زمان یادگیری و همچنین تعداد شرکت کنندگان می باشد.

مزایا و معایب شغل برق خودرو

حال که به طور کامل متوجه شدیم یادگیری این رشته چقدر زمان می برد؛ بیایید نقاط قوت و ضعف رشته برق خودرو را که علاقه مندان پیش از ثبت نام در دوره های آموزشی مربوطه و ورود به این حرفه در باید نظر داشته باشند؛ به صورت دقیق بررسی نماییم.

مزایا و نکات مثبت شغل برق خودرو

این شغل مزیت های بسیاری دارد که پرداختن به همه آنها در این مقاله نمی گنجد؛ اما برخی از مهم ترین نکات مثبت شغل برق اتومبیل بنا به دیدگاه موسسه مذکور شامل موارد زیر می شود:

  • با توجه به اهمیت حمل و نقل و وابستگی روزافزون به خودروها، تقاضا برای خدمات مرتبط با برقکاری خودرو همواره پایدار خواهد بود و این موضوع، تداوم و ثبات شغلی را برای شاغلین این حوزه به ارمغان می آورد.
  • یک برقکار ماهر و باتجربه که از دانش و مهارت کافی در زمینه عیب یابی و تعمیر سیستم های برقی خودرو برخوردار باشد، می تواند از حقوق و مزایای بسیار خوبی بهره مند گردد. به طور کلی، دستمزد این شغل در مقایسه با بسیاری از مشاغل مشابه دیگر، در رده مطلوب ارزیابی می شود.
  • ماهیت شغل برقکاری خودرو به گونه ای است که متخصصان آن با چالش ها و مسائل مختلفی در هر روزِ کاری روبرو می شوند. این تنوع، مانع از یکنواختی و کسالت در محیطِ کار گشته و فرصت های یادگیری مستمر را برای فرد فراهم می آورد.
  • با کسب مهارت و تجربه کافی، برقکاران می توانند به طور مستقل فعالیت کرده و صاحب شغل و کسب و کار شخصی خود شوند. این امر، ضمن افزایش استقلال شغلی، پتانسیل ارتقای سطح درآمد را نیز به همراه دارد.
  • با توجه به پیشرفت فزاینده صنعت خودرو و به روزرسانی های مستمر در سیستم های برقی آن، زمینه لازم برای ارتقای مهارت و تخصص برقکاران فراهم بوده و امکان دستیابی به مدارج بالاتر در این حوزه شغلی وجود دارد.
  • و …

معایب و چالش های شغل برق خودرو

با وجود همه مزیت های نام برده شده؛ این شغل چالش ها و درگیری های خاص خودش را دارد که در ادامه آن هایی که کمی برای کارآموزان دوره برق خودرو و شاغلان این صنعت نگران کننده تر هستند را آورده ایم:

معایب شغل برق خودرو

  • ماهیت شغل برقکاری خودرو به گونه ای است که فرد در معرض شرایط فیزیکیِ سخت؛ از جمله کار در محیط های نامناسب (مانند زیر خودرو)، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و آلودگی و انجام فعالیت های بدنی سنگین قرار می گیرد.
  • کار با برق و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی همواره با خطراتی مثل برق گرفتگی، آسیب های ناشی از برخورد ابزار و تجهیزات و استنشاق مواد مضر همراه است.
  • سر و کار داشتن با مشتریان ناراضی، حل مشکلات فنی پیچیده و کار در شرایط زمانی محدود می تواند منجر به افزایش سطح استرس در شغل برقکاری خودرو شود.

امیدواریم که خواندن این مطلب باعث پیشرفت شما در مسیر رسیدن به اهداف آموزشی و شغلی تان شده باشد.

source

توسط autokhabari