در این مقاله، ما به مقایسه جامع بین دو سدان برجسته در بازار ایران، یعنی تارا و شاهین، خواهیم پرداخت. از زوایای مختلف از جمله طراحی آپشن‌ها تا تجربهٔ رانندگی، این دو خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هرچند که این دو شاهکار از دو خودروساز بزرگ کشورمان هستند و سابقه تولید خودروهای کهنه را دارند، اما با ورود به دهه‌های اخیر، تارا و شاهین با محصولاتی کاملاً جدید و مدرن به بازار آمده‌اند. این خودروها اکنون به عنوان پرچم‌داران ایران‌خودرو و سایپا شناخته می‌شوند و در رده سدان‌های داخلی با سطح بالا قرار دارند.

در مقایسه شاهین و تارا، به تفصیل به امکانات، پیشرانه، و تجربه رانندگی هر دو خودرو پرداخته و تصمیم گیری برای خریداران را ساده‌تر خواهیم کرد. شما ممکن است با دغدغه “تارا بخریم یا شاهین” روبه‌رو شوید، اما با مطالعه مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران‌خودرو، امیدواریم توانمندی خریداریتان را افزایش دهیم و این انتخاب را برای شما آسان‌تر سازیم.

معرفی کلی تارا و شاهین

تارا و شاهین، دو سدان برجسته در بازار خودرو ایران، به تدریج جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. این دو خودرو، هرکدام با ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فرد خود، انتخاب‌های جذابی برای خریداران ایرانی به حساب می‌آیند.

شاهین، که به نام رهام شناخته شد و سپس تغییر نام یافت، بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده است. پس از مشکلاتی که در تأمین پیشرانه به وجود آمد، در سال ۱۳۹۹ وارد بازار شد. این سدان با طراحی جذاب و امکانات مدرن، توانسته است توجه خریداران را به خود جلب کند. همچنین، فروش اقساطی شاهین از طریق مجموعه سایا خودرو امکان پرداخت آسان به خریداران را فراهم می‌کند.

مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو

تارا نیز به عنوان یک سدان مدرن و با کیفیت از خود نشان داده است. این خودرو اصلی‌ترین نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است و از طریق قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. با رونمایی در سال ۱۳۹۹ و شروع پیش‌فروش در تیرماه همان سال، تارا نیز جزء گزینه‌های محبوب در بازار شد.

مقایسه شاهین با تارا

در مقایسه شاهین با تارا، امکانات، پیشرانه، و تجربه رانندگی هر دو خودرو به دقت مورد بررسی قرار گرفته تا به خریداران کمک شود تا انتخاب مناسبی داشته باشند.

مقایسه طراحی تارا و شاهین

مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر طراحی، نشانگر اختلافات جالبی در جنبه‌های ظاهری این دو خودرو است.

تارا و شاهین به عنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایران‌خودرو، از لحاظ طراحی مدرن‌تر از خودروهای داخلی دیگر برخوردار هستند. اما در این بخش، کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی می‌کند. تارا در اصل از پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده و با تغییرات در نمای جلو و عقب به بازار عرضه شده است. این مدل از نمای پخته‌تر و اصولی‌تری بهره‌مند است که از ابتدا برنامه‌ریزی شده و به نظر کلی زیباتر و متناسب‌تر با بازار جهانی می‌آید. از این رو، شاهین یکی از زیباترین و متناسب‌ترین خودروهای داخلی است.

از سوی دیگر، در مورد تارا نمی‌توان چنین گفت. طراحان ایران‌خودرو سعی در متمایز کردن تارا از پژو ۳۰۱ داشته‌اند، اما طراحی عجولانه و ناهماهنگ به نظر می‌آید. برخی نقاط نظیر چراغ‌های جلو و جلوپنجره، که هماهنگی و زیبایی خاصی ندارند، طراحی را بی‌تناسب و سردرگم به نظر می‌آورند. چراغ‌های عقب نیز با بی‌سلیقگی طراحی شده و نمای ناخوشایندی را در شب ایجاد می‌کنند. البته با تغییرات انجام‌شده در تیپ جدید تارا به نام V4، گرافیک چراغ‌های عقب بهبود یافته و این مشکل برطرف شده است، اما به‌طورکلی در بخش طراحی بیرونی، شاهین به عنوان مدلی برتر دیده می‌شود.

با توجه به مقایسه شاهین و تارا خریداران که با دغدغه “تارا بخریم یا شاهین” روبه‌رو هستند، می‌توانند با توجه به جزئیات طراحی و نمای خارجی، تصمیم خود را با اطمینان بیشتری بگیرند. همچنین، فروش اقساطی ایران خودرو از طریق مجموعه سایا خودرو به خریداران این امکان را می‌دهد که به راحتی و با اقساط مناسب خودروی مورد نظر خود را تهیه کنند.

فضای داخل خودرو شاهین

مقایسه کابین و فضای داخلی تارا و شاهین

مقایسه شاهین و تارا از نظر کابین و فضای داخلی، نشان می‌دهد که در این زمینه نیز تفاوت‌های مهمی بین این دو خودرو وجود دارد. در حالی که هر دو مدل به عنوان پرچم‌داران سازندگان خود تبلیغ می‌شوند، اما در داخل، تفاوت‌های معناداری به چشم می‌خورد.

شاهین با داشبورد و غربیلک فرمانی که بسیار ساده است، نشان‌دهنده ضعف‌های این خودرو در این زمینه است. این طراحی ساده با چیزهایی که در خودروهای جدید جهان مشاهده می‌شود، فاصله دارد. همچنین، کیفیت داخلی شاهین از سایر مدل‌های ارزان‌تر خودپردازان بهتر است، اما به‌طور کلی سایپا در کابین شاهین به کم‌کاری مشغول بوده و نسخه کراس این خودرو نیز با داشبورد نرم به بازار عرضه خواهد شد. نکته امیدوارکننده در کابین شاهین، فضای مناسب عقب آن است که در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده، جادارتر به نظر می‌رسد.

در مقابل، تارا نیز با در نظر گرفتن اینکه از سدان اقتصادی تبدیل شده است، انتظارات را میانه‌روی نمی‌کند. با وجود شباهت به داشبورد مدل ۳۰۱، طراحی داخلی تارا از شاهین مدرن‌تر و با سطح بالاتری به نظر می‌رسد. همچنین، کیفیت کلی متریال داخلی تارا از رقیب بالاتر بوده و تلاش برند ایران‌خودرو برای ایجاد یک فضای داخلی با کیفیت قابل توجه است.

فضای داخلی خودرو تارا

به‌طورکلی، مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران‌خودرو در زمینه کابین و فضای داخلی نشان می‌دهد که هر مدل دارای ویژگی‌ها و نقاط قوت خود است و خریداران باید با توجه به ترجیحات شخصی خود، انتخابی را که بهترین تجربه داخلی را فراهم کند، برگزینند.

مقایسه آپشن‌ها و تجهیزات تارا و شاهین

مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران‌خودرو از نظر آپشن‌ها و تجهیزات نشان می‌دهد که در این زمینه تفاوت‌های مهمی میان این دو خودرو وجود دارد. در آپشن‌های سدان پرچم‌دار خود، شاهین با دست‌ودل‌بازی بیشتر از ایران‌خودرو برخورد کرده است.

تارا در نسخهٔ دستی، با ویژگی‌های محدودی همچون دو ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دی‌لایت و سایر ویژگی‌ها عرضه می‌شود. از سوی دیگر، شاهین با آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، چراغ‌های خودکار، سیستم ورود بدون کلید، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی بالاترین سطح تجهیزات را ارائه می‌دهد. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده برتری شاهین در آپشن‌ها و تجهیزات مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران‌خودرو است. فروش اقساطی تارا از طریق مجموعه سایا خودرو، این امکان را به خریداران می‌دهد که به راحتی و با اقساط مناسب خودروی تارا را تهیه کنند.

مقایسه فنی تارا و شاهین

مقایسه شاهین با تارا از نر فنی نشان می‌دهد که تفاوت‌های بزرگی در موتورهای این دو خودرو وجود دارد. شاهین با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربوشارژر از خانوادهٔ تیبا برخورد کرده، اما این انتخاب ناکامی شاهین را در بازار به همراه داشته است.

از سوی دیگر، تارا از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 استفاده کرده که با تجهیزاتی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، توان ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه نه تنها برتری تارا را در این بخش نسبت به شاهین نشان می‌دهد بلکه به دلیل موثریت و دسترسی آسان به قطعات یدکی، با استقبال مثبت بازار همراه شده است.

هردو خودرو از گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی بهره‌مند هستند، اما تارا ایران‌خودرو گزینه اتوماتیک با گیربکس شش سرعته نیز ارائه می‌کند. در عین حال، شاهین با اطلاعات اخیر اعلام کرده که نسخهٔ اتوماتیک خود را با گیربکس CVT به بازار معرفی خواهد کرد. این تفاوت‌ها نشان‌دهنده برتری تارا در انتقال قدرت و نسبت به شاهین است. فروش اقساطی خودرو از طریق مجموعه سایا خودرو به خریداران این امکان را می‌دهد که با اقساط مناسب خودروی تارا را تهیه کنند.

قیمت و نتیجه گیری

در مقایسهٔ شاهین و تارا، هردو خودرو ایرانی نقاط ضعف و قوت خود را دارند. با این حال، با توجه به اختلاف قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومانی در بازار نسبت به قیمت کارخانه‌ای حاکم، تارا به عنوان گزینهٔ مناسبی در محدودهٔ قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان معرفی می‌شود.

هرچند هر دو خودرو نقاط قابل بهبودی دارند، اما با توجه به پیشرانهٔ مطمئن‌تر تارا و انتخاب کم‌دردسرتر، این مقایسه به نفع تارا می‌پیوندد. سایپا با معرفی شاهین پلاس و بهبودات در پیشرانه می‌تواند رقیب جدی‌تری برای محصولات ایران‌خودرو شود و اعتماد خریداران را جلب کند. این انتخابات نشان‌دهنده این است که در حال حاضر برای کسانی که به دنبال یک سدان نسبتاً مدرن با قیمت مقرون به صرفه هستند، تارا بهترین گزینه ممکن است.

سوالات متداول

1. تفاوت اصلی میان کابین و فضای داخلی تارا و شاهین چیست؟

پاسخ: کابین تارا با طراحی مدرن‌تر و کیفیت متریال برتر، نسبت به شاهین برجسته است.

2. آیا تارا و شاهین از نظر امکانات ایمنی با یکدیگر قابل مقایسه هستند؟

پاسخ: بله، هردو خودرو دارای سیستم‌های ایمنی از جمله ایربگ و سیستم‌های کنترل پایداری هستند.

3. نتیجه‌گیری نهایی در مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو چگونه است؟

پاسخ: با توجه به موتور مطمئن‌تر و امکانات بیشتر، تارا به عنوان گزینهٔ مناسب‌تر در محدودهٔ قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان معرفی می‌شود.

4. تفاوت اصلی میان کابین و فضای داخلی تارا و شاهین چیست؟

پاسخ: کابین تارا با طراحی مدرن‌تر و کیفیت متریال برتر، نسبت به شاهین برجسته است.

امتیاز شما به این مقاله

source

توسط autokhabari