یکی از رویکردهای اصلی و مهم جواد توسلیمهر، مدیرعامل سایپا که از ابتدای سکانداری او در این گروه خودروسازی، تصریح شده؛ استراتژی استفاده حداکثری توان ساخت داخل است؛ موضوعی که وی در بازدید خود از نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو تهران عنوان کرد و گفت: «توانمندیهای بسیار بالا و با ارزشی را در این بازدید از شرکتهای دانشبنیان مشاهده کردم و تمام توان خود را برای گسترش بهرهگیری از این مجموعهها به کار خواهیم بست.»
او با بیان اینکه توانمندی و خلاقیت بسیار خوبی در مجموعه قطعهسازی کشور ایجاد شده است، گفت: «خوشحالیم که گروه سایپا میتواند عرصه بسیار مناسبی برای فعالیت و حضور شرکتهای دانشبنیان و سایر تولیدکنندگان در مسیر ساخت داخل باشد.»
ارتقای کیفیت محصولات تولیدی با افزایش داخلیسازی
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه با افزایش داخلیسازی محصولات تلاش داریم که کیفیت محصولات تولیدی خود را مطلوبتر کنیم تا باعث افزایش رضایتمندی مشتریان شود، گفت: «در تلاشیم مشکلات موجود در تولید را با همت و تلاش همه زنجیره تامین و کارکنان گروه سایپا برطرف کنیم و قطعا در روزهای پیشرو وضعیت تولید در کشور بهتر خواهد شد.»
او افزود: «با بهرهگیری از توان مهندسان گروه سایپا و بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان، روند داخلیسازی محصولات را دنبال خواهیم کرد و در این زمینه دست همکاری با تمامی شرکتهایی که توان تولید قطعات زنجیره تامین گروه سایپا را دارند، خواهیم فشرد.»
مدیرعامل شرکت سازهگستر (زیرمجموعه گروه سایپا) نیز همسو با مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه بهعنوان یک شرکت دانشمحور، حمایت لازم و کافی را از قطعهسازان، شرکتهای دانشبنیان و فنآور خواهیم داشت، گفت: «از تمام عناصر و ظرفیتهای تولیدی با رویکرد کارشناسانه بهره میبریم.»
محمدعلی حیاتی که توسلیمهر را در بازدید از نوزدهمین نمایشگاه قطعات همراهی میکرد، با بیان اینکه حمایت از داخلیسازی قطعات خودرو در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: «این نمایشگاه، فرصت مغتنمی است تا از نزدیک با مخاطبان، ذینفعان داخلی و خارجی به گفتوگو بپردازیم و پاسخگوی دغدغهها و انتظارات شرکتهای قطعهساز زنجیره تامین باشیم.»
او افزود: «یکی از ارکان تاثیرگذار در توسعه و رونق تولید، شرکتهای دانشبنیان و فناور هستند و با توجه به ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی متعهد و متخصص کشور که در شرکتهای قطعهسازی فعالیت دارند، قطعا میتوان با مشارکت این مجموعهها به روند تولید و داخلیسازی قطعات سرعت ببخشیم و به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم.»
حیاتی خاطرنشان کرد: «زمانی تولید کشور رونق مناسبی پیدا میکند که بتوان از تمامی عناصر و ظرفیتهای تولیدی با رویکردی کارشناسانه بهره ببریم.»
کاهش تولید به هیچ عنوان قابلقبول نیست
توسلیمهر همچنین در روز رایگیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهور و هنگام رای دادن در محل صندوق اخذ رای ثابت مستقر در این مجموعه، گفت: «خداوند در قرآن می فرماید هر قومی سرنوشتش دست خود او است و ما نیز میتوانیم سرنوشت خود را تعیین و انتخاب کرده یا اجازه دهیم دیگران سرنوشت ما را تعیین کنند.»
وی ادامه داد: «یکی از مهمترین موضوعاتی که سرنوشت ما را در کشور مشخص می کند، حضور در انتخابات است؛ امروز زمانی نیست که غفلت کنیم و باید در این عرصه مهم حضور پیدا کرده و سرنوشت خودمان را تعیین کنیم.»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: «ازجمله اقشاری که در سرنوشت دولت و انتخابات نقش موثری دارند، کارگران هستند و در عرصه کارگری، تیراژ تولید مهمترین موضوع است که جزو خطوط قرمز ما است و کاهش تولید به هیچ عنوان قابل قبول نیست.»
وی افزود: «کلید نجات کشور تولید است که کارگران عزیز ما در این عرصه بسیار خوب عمل کردند؛ این عزیزان همچنان که در این حوزه صیانت کرده و سرنوشت خودشان را مدیریت کردند، با حضور گسترده در این انتخابات میتوانند سرنوشت کشور را مشخص کنند و امیدواریم که روزهای خوب و خوشی را پیش رو داشته باشیم.»
ایجاد فضای رقابتی بین شرکتهای همکار سایپا
یکی از بخشهای گروه خودروسازی سایپا کوشیده تا آن را با ایجاد فضای رقابتی در راستای کسب رضایت ذینفعان ارتقا دهد، بخش حمل خودرو بهمنظور تحویل است. در این راستا، در اوایل ماه جاری، سیستم هوشمند توزیع بار به پیمانکاران حمل خودرو، با همکاری و مشارکت معاونت مهندسی سازمان و سیستمها در سامانه فروش گروه خودروسازی سایپا عملیاتی شد.
سیستم هوشمند توزیع بار به پیمانکاران حمل خودرو (اعلام بار)، توسط معاونت بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در راستای کسب رضایت ذینفعان، تحقق اهداف با رویکرد ایجاد فضای رقابتی بین شرکتهای حمل خودرو و همچنین در جهت تسریع در ارسال محصولات، جلوگیری از انحصار در فرآیند حمل محصولات به شبکه نمایندگان فروش و نظم و عدالت در نحوه توزیع محصولات، در سامانه فروش عملیاتی شده است.
از مزایای این سیستم هوشمند میتوان به کاهش مدت زمان توقف تریلرها در پایانههای بارگیری بهواسطه آماده بودن بار در پایانهها و استفاده از ظرفیت تمامی پیمانکاران حمل در تمامی مسیرهای کشور اشاره کرد.
از دیگر مزیتهایی که سیستم هوشمند توزیع بار دارد، تسریع در اجرای فرآیند سیستم ردیابی محصول، امکان استفاده از بازارگاه الکترونیکی جهت ارسال محصولات به شبکه فروش و همچنین ارسال محصولات به شبکه با رعایت اصل FIFO است.
گفتنی است؛ FIFO مخفف عبارت FIRST IN FIRST OUT به معنای اولین خروجی از اولین ورودی است. یکی از روشهای معروف مدیریت موجودی انبار FIFO است روش فایفو بر روی نحوه انتقال ورود و خروج کالا از انبار، تمرکز دارد. در روش فایفو، ورود و خروج کالاها به این شکل است که قدیمیترین کالای وارد شده، باید زودتر از مابقی کالاها از انبار خارج شود.