خودروهای هاچبک گزینه‌های مقرون به صرفه و مناسب برای افراد جوان و خانواده‌های کوچک محسوب می‌شوند و در دنیا طرفداران زیادی دارند. اما متاسفانه بازار ایران تنوع کافی در این زمینه ندارد و به‌ویژه در محدوده قیمتی خودروهای اقتصادی نمی‌توان مدل‌های هاچبک متنوع و متناسب با نیازهای تمام اقشار پیدا کرد.

در این بازار بسته گزینه‌هایی مثل اطلس و پژو 207 TU3 جزو انتخاب‌های میان‌قیمت محسوب می‌شوند که می‌توانند در شرایط فعلی عملکرد و جذابیت ظاهری قابل قبولی برای مشتری به دنبال بیاورند. در ادامه به مقایسه اطلس با پژو 207 TU3 پرداخته‌ایم تا نقاط ضعف و قوت این دو هاچبک کوچک بازار، برای مشتریانی که قصد خرید آنها را دارند، به‌طور دقیق‌تر مشخص شود و در نهایت خریدار بتواند انتخابی آگاهانه و مطابق با سلیقه و نیازهای خود داشته باشد.

مشخصات فنی

مقایسه اطلس با پژو 207 TU3 در بحث فنی نشان می‌دهد که این دو هاچبک از این جهت تا حدودی به هم نزدیک هستند. چراکه هر دوی آنها از موتورهای ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، با این تفاوت که موتور پژو ۲۰۷ از نوع ۱.۴ لیتری است و تنظیم فیلر سوپاپ‌ها و انگشتی‌های آن به صورت دستی انجام می‌شود.

اما اطلس با موتور M15I به میدان آمده که در واقع نوع به‌روز شده موتور ام ۱۵ تیبا و ساینا محسوب می‌شود. این پیشرانه دارای تایپیت‌های هیدرولیک جهت تنظیم فاصله بین انگشتی تا سوپاپ است و از سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها (VVT) سود می‌برد. ضمن آنکه منیفولد دود در موتور ام ۱۵ آی از نوع استیل یا هدرز است که تنفس پیشرانه را بهبود می‌بخشد و آن را به‌اصطلاح سرحال‌تر می‌کند.

حداکثر قدرت موتور پژو ۲۰۷ تیپ ۳ حدود ۷۵ اسب بخار است و نهایت گشتاور آن نیز به ۱۱۸ نیوتن.متر می‌رسد که بعد از تجزیه‌وتحلیل توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو حدود ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و بیشترین سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی شده است. شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ TU3 در شرایط استاندارد حدود ۱۴ ثانیه طول می‌کشد و از این جهت خیلی نمی‌تواند توقعات رانندگان جوان را همانند برادر خود یعنی پژو ۲۰۷ TU5 برآورده کند.

اما سایپا اطلس با موتور به‌روزرسانی‌شده در حال حاضر ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن.متر گشتاور را به گیربکس دستی ۵ سرعته خود تحویل می‌دهد. این میزان نیرو و نسبت با وزن ۱۰۶۵ کیلوگرمی اطلس G باعث می‌شود تا این خودرو ظرف مدت زمان سریع‌تر (حدود یک ثانیه) نسبت به پژو ۲۰۷ تیپ ۳ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

کیفیت سواری هر دو خودرو از لحاظ نرمی و راحتی تقریبا قابل قبول است و نمی‌توان سواری آنها را خشک دانست. البته سرنشینان در ردیف دوم پژو ۲۰۷ احتمالا با کمی کوبش‌های بیشتر مواجه خواهند شد که در سایپا اطلس نیز تا حدودی قابل احساس است. اما در مجموع به عنوان خودرو های اقتصادی، می‌توان راحتی سواری این دو هاچبک کوچک را در رنج قیمتی آنها تقریبا راضی‌کننده دانست.

اما در بحث هندلینگ و پایداری، سایپا اطلس یک امتیاز مهم دارد و آن برخورداری از سیستم‌های کنترل کشش و پایداری به‌صورت استاندارد است که در نتیجه احتمال انحراف و ناپایداری خودرو در سرعت‌های بالا یا هنگام دور زدن را بسیار کاهش می‌دهد. اما پژو ۲۰۷ TU3 به‌صورت استاندارد فاقد تجهیزات کنترل کشش و پایداری است و در نتیجه هندلینگ و تعادل آن در سرعت‌های بالا نسبت به حریف دچار ضعف خواهد بود. البته یک کلاس از ۲۰۷ تیو۳ اخیرا به کنترل پایداری مجهز شده است.

با این تفاسیر مقایسه پژو 207 TU3 با اطلس در بحث مشخصات فنی تقریبا به نفع محصول سایپا به پایان می‌رسد؛ چراکه هم شتاب و هندلینگ بهتری ارائه می‌دهد و هم موتور آن به فناوری‌های به‌روزتر همچون تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، منیفولد استیل و تایپیت هیدرولیک مجهز است.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  اطلس G پژو 207 TU3
طول ۴۰۲۰ میلیمتر ۳۸۷۲ میلیمتر
عرض ۱۶۸۵ میلیمتر ۱۶۶۹ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۳۷ میلیمتر ۱۴۴۱ میلیمتر
فاصله محورها ۲۴۱۰ میلیمتر ۲۴۴۳ میلیمتر
وزن خالص ۱۰۶۵ کیلوگرم ۱۰۵۹ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۲۸۵ لیتر ۲۴۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۲ لیتر ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ ۱۴ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی اطلس

طراحی پژو ۲۰۷ TU3

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مقایسه اطلس با پژو 207 TU3 بحث طراحی ظاهری است که می‌تواند روی انتخاب مشتری تاثیر مستقیم بگذارد. با وجود آنکه طراحی اطلس بسیار جدیدتر از پژو ۲۰۷ است و طی سال ۱۴۰۲ به بازار راه یافته، اما ناهماهنگی و کج‌سلیقگی‌هایی در طراحی اطلس دیده می‌شود که ظاهر این خودرو را کماکان نسبت به پژو ۲۰۷ در سطح پایین‌تر قرار می‌دهد. درنتیجه احتمالا اکثر مشتریان با ما هم‌نظر باشند که پژو ۲۰۷ کماکان جذابیت بصری بیشتری نسبت به اطلس ارائه می‌دهد و اصطلاحا پرستیژ اجتماعی آن نسبت به حریف سایپایی بالاتر است.

البته طراحی چراغ‌های پژو ۲۰۷ TU3 در نواحی جلو و عقب خیلی با یکدیگر همخوانی ندارد، اما این ناهماهنگی در اطلس بیشتر توی ذوق می‌زند و به‌ویژه طرح چراغ‌های عقب تناسب چندانی با سایر المان‌های نمای پشت و همچنین چراغ‌های جلو ندارد. از لحاظ استایل کلی نیز پژو ۲۰۷ انحناها و قوس‌های ملایم اما گیراتر در بدنه خود به کار گرفته که بعد از حدود ۱۴ سال همچنان باعث جذابیت بالای این خودرو در بازار ایران شده است.

طراحی داخلی

کابین اطلس

کابین پژو ۲۰۷ TU3

در بحث طراحی داخلی اوضاع اطلس کمی بهتر شده و در مقایسه با مدل‌های قبلی خود یعنی کوییک و تیبا ۲ نمای داخلی دلچسب‌تری ارائه می‌دهد. استفاده از تریم دو رنگ، پوسته داشبورد جدید، غربیلک فرمان دی-کات و دریچه‌های تهویه گرد به رنگ کروم باعث شده تا نمای داخلی این خودرو نسبت به سایر محصولات هم‌رده تا حدودی زیباتر احساس شود.

البته این سبک طراحی داخلی همچنان نسبت به خودروهای روز دنیا فاصله زیادی دارد و هیجان چندانی در آن احساس نمی‌شود، اما به هر حال در مقایسه با قبل وضعیت بهتر شده و اگر تعصب را کنار بگذاریم، می‌توان گفت که طراحی آن نسبت به داشبورد پژو ۲۰۷ هم می‌تواند تا حدودی مدرن‌تر به نظر برسد. البته این به سلیقه مشتری بستگی دارد و به‌طور دقیق نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم که کدام نوع طراحی داشبورد برای مشتریان جذاب‌تر است.

با وجود طرح جدید داشبورد در خودرو اطلس، متاسفانه کیفیت مونتاژ و جنس پلاستیک‌هایی به‌کاررفته در ادوات داخلی همچنان در سطوح پایین قرار می‌گیرد و به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست. این در حالی است که وضعیت کیفی ادوات پژو ۲۰۷ چه از لحاظ جنس و چه از لحاظ دقت مونتاژ کمی نسبت به اطلس بالاتر به نظر می‌رسد.

یکی از مزیت‌های اصلی کابین اطلس نسبت به پژو ۲۰۷ تیپ ۳، صندلی‌های جادارتر ردیف دوم آن است که می‌تواند از دو یا سه نفر بزرگسال با محدودیت کمتر در زمینه فضای پاها و سر، پذیرایی کند. در عین حال ردیف دوم پژو ۲۰۷ بسیار تنگ است و بیشتر مناسب حضور افراد کوچک جثه یا کودکان خواهد بود.

آپشن ها و امکانات

برخورداری از سانروف، سنسور نور و باران، کنترل شروع حرکت در سربالایی و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری مزیت اصلی اطلس G در بحث آپشنها و امکانات نسبت به حریف فرانسوی است که برای بسیاری از مشتریان می‌تواند مهم تلقی شود. اما در طرف دیگر پژو ۲۰۷ به صورت استاندارد همراه با کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک عرضه می‌شود که آپشن‌هایی مهم و کاربردی هستند ولی اطلس G دنده‌ای از آنها بی بهره است.

در این میان مواردی نظیر: مالتی مدیا لمسی ۷ اینچی با دوربین عقب، سنسور پارک عقب، دیلایت، دو کیسه‌ هوای جلو، تنظیم دستی صندلی‌ها و آینه‌های جانبی برقی جزو تجهیزات مشترک بین پژو ۲۰۷ TU3 و سایپا اطلس G به شمار می‌رود.

خرید اطلس یا پژو ۲۰۷ TU3

نمای عقب اطلس

نمای عقب پژو ۲۰۷ TU3

در انتهای مقایسه اطلس با پژو 207 TU3 باید به‌طور کلی بگوییم که اگر به یک هاچبک کوچک با طراحی ظاهری زیبا و جذاب‌تر، بازار خریدوفروش تقریبا پررونق، برخوردار از کروز کنترل و تهویه اتوماتیک و کابین باکیفیت‌تر نیاز دارید، قطعا پژو ۲۰۷ تیپ ۳ می‌تواند گزینه معقولی برای شما باشد. به‌ویژه اگر خیلی به شتاب بالا و سرعت‌های آن‌چنانی نیاز ندارید، این گزینه کار شما را راه خواهد انداخت.

اما اطلس از برخی امکانات بیشتر سود می‌برد، موتور آن قدرت بیشتری ارائه می‌دهد و فناوری‌های نوین مثل تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها به‌علاوه هدرز در آن به کار گرفته شده است. این موارد باعث می‌شود تا موتور سایپا اطلس نسبت به حریف سرحال‌تر احساس شود و شتاب و چابکی بهتری برای این محصول سایپا به وجود آورد.

طراحی داخلی اطلس نسبت به گذشته زیباتر شده و فضای صندلی‌های ردیف عقب آن نیز در مقایسه با پژو ۲۰۷ بزرگ‌تر است که برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر انتخاب بهتری محسوب می‌شود. با توجه به این موارد که در مورد اطلس سایپا بیان کردیم، اگر نیازهای شما در چارچوب نکات ذکر شده قرار می‌گیرد بهتر است که به سراغ اطلس G بروید و این محصول سایپا را خریداری کنید.

به‌طور کلی بایست بعد از در نظر گرفتن قیمت خودرو نسبت به خرید خودرو ۲۰۷ یا اطلس بر اساس نیاز و مطابق با سلیقه اقدام کرد. توصیه می‌کنیم پیش از فروش ماشین یا حتی خرید خودرو در تهران و خرید خودرو در کرج یا سایر نواحی، حتما از کارشناسان خودرو۴۵ در این زمینه مشورت بگیرید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source

توسط autokhabari.ir