برخی محصولاتی که در دوران همه‌گیری کرونا عرضه شده‌اند دارای تجهیزات کمتر و مشخصاتی متفاوت با خودروهای عادی هستند.


شاید همه‌گیری کرونا به پایان رسیده باشد اما نمایندگی‌های خودرو و خریداران با تأثیر جانبی نگران کننده‌ای روبرو هستند: خودروهایی که در آن زمان فروخته شده‌اند فاقد تجهیزات رسمی اعلامی توسط خودروسازان بوده و در حال حاضر وارد بازار خودروهای دست‌دوم شده‌اند. چنین خودروهایی معمولاً شناسایی نمی‌شوند و قیمت متناسب با تجهیزات خود را ندارند.

از این وسایل نقلیه با عنوان خودروهای کرونایی نام برده می‌شود. این خودروها قربانی کمبود جهانی قطعاتی هستند که به دلیل همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رخ داد. نیمه‌رساناها که در واقع مغز اصلی قطعات گوناگون وسایل نقلیه، از صندلی‌های گرم‌کن دار گرفته تا شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند هستند در آن دوران به سختی پیدا می‌شدند. علت کمبود نیمه‌رساناها را می‌توان به‌کارگیری آن‌ها در گوشی‌های هوشمند، کنسول بازی‌ها و رایانه‌ها دانست چراکه استقبال از این محصولات در دوران قرنطینه کرونا افزایش یافت و سازندگان مجبور شدند از نیمه‌رساناها در این وسایل استفاده کنند.

برخی خودروسازان که با کمبود شدید نیمه‌رساناها روبرو شده بودند و حتی برخی از آن‌ها فاقد این قطعات بودند بسیاری از تجهیزات خودروهای خود را حذف کردند. به همین خاطر بسیاری از خودروهای صفرکیلومتر تحویلی در سال ۲۰۲۲ فاقد تجهیزاتی هستند که در برگه مشخصات رسمی آن‌ها اعلام شده است. از جمله این تجهیزات می‌توان به شارژرهای گوشی هوشمند، نمایشگرهای سیستم اطلاعات سرگرمی، هدآپ دیسپلی، ناوبری ماهواره‌ای، نورپردازی داخلی و تنظیمات برقی صندلی‌ها اشاره کرد. کارشناسان صنعت خودرو در آن زمان به ریسک ورود چنین خودروهایی به بازار کارکرده‌ها در عرض دو سال بعدی اشاره کردند. پیش‌بینی آن‌ها درست از آب درآمده و یکی از سازمان‌های تجاری مشهور اظهار می‌دارد خودروهای کرونایی وارد بازار محصولات کارکرده شده و فروشندگان فهمیده‌اند چنین محصولاتی فاقد تجهیزات کلیدی ذکر شده در برگه مشخصات رسمی هستند. مارکوس بلیکمور مدیر انجمن بازاریابی وسایل نقلیه می‌گوید:

این تجهیزات می‌توانند شامل گرم‌کن صندلی، هدآپ دیسپلی، آینه‌بغل‌های برقی، صندلی‌های برقی و… باشند. برخی خودروها حتی با پشت آمپرهای آنالوگ و رینگ‌های کوچک‌تر به دست مشتریان رسیده‌اند

او ادامه می‌دهد:

ما در حال گفت‌وگو با نمایندگی‌ها هستیم تا داده‌های خود را بررسی کنند و چنین خودروهایی را معرفی نمایند

نبود داده‌های خودروسازان درباره خودروهای کرونایی باعث شده تخمین ارزش دقیق چنین خودروهایی دشوار باشد. بلیکمور خاطرنشان می‌سازد:

اگر خودروسازان ندانند چه چیزی را فروخته‌اند پس کار برای نمایندگی‌ها و فروشندگان دیگر بسیار سخت خواهد شد

البته حداقل برای برخی خودروها چنین داده‌هایی وجود دارد. مدیر استراتژی پیش‌بینی در شرکت کپ HPI می‌گوید:

تیم ویژه ما هر روز از خودروسازان درباره محصولات تولیدی خود با مشخصات بازنگری شده سؤال می‌کند. در هر مورد تصمیمی درباره اینکه تغییرات رخ داده روی ارزش خودرو تأثیرگذار خواهد بود یا خیر گرفته می‌شود. البته برای برخی خودروها چنین داده‌هایی فقط به مدت کم وجود داشته و به نظر می‌رسد خودروسازان شاید اطلاعات مربوط به همه آن‌ها را نگهداری نکرده باشند

بلیکمور نیز به مشکلات نمایندگی‌ها در فروش یک خودرو با مشخصات نادرست و تبعات بعدی آن اشاره می‌کند. او می‌گوید:

برخی نمایندگی‌ها و فروشندگان خودروهای زیادی را بدون بررسی تجهیزات می‌خرند و شاید ندانند که محصولات خریداری شده از نوع خودروهای کرونایی هستند. هیچ‌کسی نمی‌خواهد یک خودرو با مشخصات متفاوت را بفروشد زیرا این به معنی تقلب در معامله است. ما فقط خواهان شفافیت هستیم

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

source

توسط autokhabari