طبق پیش‌بینی کارشناسان، سهم ۲۱ درصدی خودروسازان چینی از فروش جهانی خودرو به‌سرعت افزایش پیدا خواهد کرد و حدود ۳۰ درصد از کل بازار دنیا را خواهد گرفت.

براین اساس، از هر سه خودرویی که سال ۲۰۳۰ در جهان فروخته شود، یکی چینی خواهد بود. این پیش‌بینی تکان‌دهندهٔ جدید کارشناسان صنعت خودرو است که منحنی رشد چین را مطالعه کرده‌اند.

خودروسازان چینی در حال حاضر ۲۱ درصد از بازار خودرو جهان را تصاحب کرده‌اند اما تحلیلگران انتظار دارند این سهم به‌سرعت افزایش پیدا کند. بخشی از این رشد به خاطر کاهش سهم برندهای غربی از بازار چین حاصل خواهد شد زیرا برندهای داخلی چینی سهم خود را از ۵۹ درصد به ۷۲ درصد افزایش خواهند داد.

موضوع نگران‌کننده‌تر برای برندهای غربی اما افزایش فروش خودروسازان چینی در خارج از مرزهای این کشور خواهد بود. به اعتقاد تحلیلگران، فروش خودروسازان چینی در بازارهای خارج از چین، از ۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ به ۹ میلیون دستگاه تا پایان دههٔ جاری افزایش خواهد یافت. هرچند تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی جدیدی که توسط دولت بایدن اعمال شده است حضور چینی‌ها در بازار آمریکای شمالی را محدود می‌کند و گرفتن سهم از بازار ژاپن هم برای این شرکت‌ها سخت خواهد بود اما مطالعات پیش‌بینی کرده‌اند که خودروسازان چینی بتوانند تا سال ۲۰۳۰ سهم خود از بازار اروپا را به ۱۲ درصد برسانند و سهم خود از بازار روسیه را هم از ۳۳ درصد به ۶۹ درصد افزایش دهند.

همچنین طبق گزارش CNBC، انتظار می‌رود سهم خودروسازان چینی از بازار خودروی خاورمیانه و آفریقا از ۸ به ۳۹ درصد و در بازار آمریکای جنوبی از ۷ به ۲۸ درصد افزایش پیدا کند. همه با استراتژی قیمت‌گذاری خودروهای چینی که بسیار ارزان‌تر از رقبا است آشنایی داریم اما تحلیلگران مزیت‌های مهم دیگری را هم برای خودروسازان این کشور برشمرده‌اند. یکی از این مزیت‌ها، زمان توسعهٔ خودروهای چینی است که نصف زمان خودروسازان غربی بوده و درنتیجه چینی‌ها توانایی عرضهٔ مدل‌های بیشتر و به‌روزرسانی زودتر محصولات خود را دارند.

یکی از تحلیلگران در این رابطه می‌گوید:

برندهای چینی به ویژگی‌هایی که از دید خریداران مهم هستند مثل طراحی و تکنولوژی‌های داخل کابین توجه بیشتری دارند. این شرکت‌ها همچنین مصرانه بر حفظ مزیت قیمتی خودروهایشان تمرکز کرده‌اند حتی زمانی که در خارج از چین در حال احداث کارخانه هستند. این شرکت‌ها پیشتازی قابل‌توجهی در تکنولوژی‌های نوظهور مثل تولید باطری به دست آورده‌اند. این توانایی‌ها نهایتاً بازار جهانی را مجذوب خودروهای چینی خواهد کرد.

سهم خودروسازان چینی از بازارهای مختلف

منطقه سهم ۲۰۲۴ پیش‌بینی سهم ۲۰۳۰
چین ۵۹ درصد ۷۲ درصد
روسیه ۳۳ درصد ۶۹ درصد
اروپا ۶ درصد ۱۲ درصد
آمریکای شمالی ۱ درصد ۳ درصد
آمریکای جنوبی ۷ درصد ۲۸ درصد
خاورمیانه و آفریقا ۸ درصد ۳۹ درصد
ژاپن ۰ درصد ۱ درصد
جنوب شرقی آسیا ۳ درصد ۳۱ درصد
کل جهان ۲۱ درصد ۳۳ درصد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای

source

توسط autokhabari.ir