شرکت BYD چین  با ثبت افزایش 21 درصدی در فروش خودروهای برقی در سه ماهه دوم سال جاری، فاصله خود را با تسلا کم کرد. این در حالی است که BYD در سه ماهه اول سال، عنوان پرفروش‌ترین برند خودروهای برقی جهان را به رقیب خود واگذار کرده بود.

به گزارش مجله ماشین، بر اساس محاسبات از گزارش‌های فروش ماهانه‌ی BYD، این شرکت در بازه زمانی آوریل تا ژوئن (فروردین تا تیر ۱۴۰۳) موفق به فروش ۴۲۶،۰۳۹ دستگاه خودروی برقی شده است.

این رقم تقریبا ۱۲،۰۰۰ دستگاه کمتر از تعداد خودروهای تحویلی تسلا در سه ماهه دوم است که به صورت تخمینی اعلام شده است.

انتظار می‌رود تسلا در گزارش روز سه‌شنبه خود، کاهش ۶ درصدی در تعداد خودروهای تحویلی در سه ماهه دوم را اعلام کند.

این برای اولین بار است که این شرکت آمریکایی برای دو فصل متوالی با کاهش فروش مواجه می‌شود. دلایل این افت، رقابت شدید در بازار چین و تقاضای پایین به دلیل کمبود مدل‌های جدید با قیمت مناسب عنوان شده است.

اگر نتایج واقعی تسلا ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، ممکن است این شرکت بار دیگر جایگاه خود به عنوان پرفروش‌ترین برند خودروهای برقی را به BYD واگذار کند.

بارکلیز، یکی از بانک‌های بزرگ بین‌المللی، پیش‌بینی کرده است که تعداد خودروهای تحویلی تسلا در سه ماهه دوم با ۱۱ درصد کاهش، به بزرگ‌ترین افت این شرکت در تاریخ تبدیل شود.

بر اساس داده‌های انجمن خودروی سواری چین (CPCA)، فروش خودروهای برقی ساخت چین تسلا در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۲۴.۲ درصد کاهش یافته و به ۷۱،۰۷ دستگاه رسیده است.

این برای سومین ماه متوالی است که فروش سالانه‌ی تسلا در چین با افت همراه می‌شود.

تسلا پس از سال‌ها رشد سریع که به آن کمک کرد تا به باارزش‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود، اکنون با یک مانع روبرو شده است.

این شرکت در ژانویه هشدار داد که با کاهش اثرگذاری دوره‌ی چندماهه‌ی کاهش قیمت، رشد تحویل خودروهایش در سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.

تسلا از ماه مارس برای مقابله با کاهش تقاضای مدل‌های قدیمی خود در چین (دومین بازار بزرگ این شرکت پس از آمریکا)، تولید پرفروش‌ترین خودروی برقی خود، یعنی مدل Y، را در کارخانه‌ی شانگهای با درصد دورقمی کاهش داده است.

در مقایسه با تسلا، رقیب اصلی چینی آن، BYD، رشد ثابتی در فروش خودروهای برقی خود حفظ کرده است.

همچنین، شرکت‌های نوپای تولید کننده‌ی خودروهای برقی مانند NIO  در سه ماهه گذشته رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند. تعداد خودروهای تحویلی NIO در سه ماهه دوم بیش از دو برابر شده و به ۵۷،۳۰۰ دستگاه رسیده است.

کای دونگشو، دبیرکل انجمن خودروی سواری چین (CPCA)، گفت کاهش قیمت و تمایل روزافزون مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای برقی و هیبریدی به جای خودروهای بنزینی، دلایل اصلی فروش بالای خودروسازان چینی در ماه‌های اخیر است.

بر اساس داده‌های CPCA، فروش خودروهای انرژی جدید، شامل خودروهای برقی و هیبریدی شارژی، در چین در ماه مه به ۴۶.۷ درصد از کل فروش خودرو رسید که بالاترین رقم ماهانه تا به امروز بوده است.

source

توسط autokhabari