به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مجموعه خانواده آریزو در مدیران خودرو که داخل  با نام فونیکس در بازار عرضه می‌شود، با معرفی آریزو ۶ پرو و آریزو GT۶ دوتا از پرآپشن‌ترین گزینه‌های مونتاژی را به خود دیده است. آریزو GT۶ که نسخه اسپرت این خودرو معرفی شده، از پلتفرم مشترکی با آریزو ۶ پرو بهره می‌برد اما تفاوت‌های ظاهری، فنی و آپشنال متعددی بین این دو خودرو مشاهده می‌شود.

در این گزارش تصویری، نگاهی جامع به تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT خواهیم داشت و حرکت‌‎هایی که مدیران خودرو در تولید GT۶ زده است را از نظر خواهیم گذراند.

تفاوت ظاهری آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT

آریزو ۶ پرو که فیس لیفتی از آریزو ۵ پلاس در بازار چین محسوب می‌شود، تحت عنوان «فونیکس» در ایران عرضه شده است. در زوایای جلو و عقب این خودرو، تجدیدنظرهایی در دیزاین اعمال شده است و حالا شاهد چهره‌ای اسپرت‌تر و اندکی نوآورانه‌ترهستیم.

فونیکس با گذشت بیش از یک سال از رونمایی فونیکس آریزو۶ پرو، نسخه جدید این خودرو با نام فونیکس آریزو ۶ GT را به بازار معرفی کرد که سریع‌ترین خودروی داخلی است، هرچند که این خودرو با تعداد محدودی راهی بازار خودرو خواهد شد.

در اولین نگاه به این دو خودرو، تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT به وضوح در زوایای جلو و عقب مشاهده می‌شود. چراغ‌های جلو GT۶ همچنان گرافیک کشیده و تیپ تهاجمی فونیکس آریزو ۶ پرو را حفظ کرده‎اند، با این تفاوت که از عرض اندکی کاسته شده و از المان‌های اسپرت در آنها استفاده شده است.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی؛ آریزو6 GT
آریزو۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو6 پرو
آریزو ۶ پرو

ماشین آریزو ۶ GT باوجود شباهت‌هایی که با آریزو۶ پرو دارد اما در برخی قسمت‌ها نظیر کابین یا طراحی جلو به طور کلی نسبت به ماشین آریزو۶ پرو تغییر کرده است. در گام بعدی بررسی آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTاز نمای جلو، تغییر مشهودی در ریخت جلوپنجره‌ رخ داده که کم شباهت به طراحی‌های لکسوس نیست. افزوده شدن مه‌شکن دایره‌ای در بالای سپر و نشان GT، فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی را محسوس‌تر ساخته‌اند. در آریزو۶ GT، دی لایت خودرو در داخل چراغ جلو تعبیه شده است و دو پروژکتور مثلثی شکل در دو طرف جلوپنجره دوکی شکل قرار دارد.

اما در نمای جانبی، مورد چندان بخصوصی در تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTمشاهده نمی‌کنیم. نظر به پرهزینه بودن اعمال تغییرات اساسی در تیپ بدنه و ستون‌ها، به جز رینگ ۵ پره ستاره‌ای و کالیپر ترمز، در بررسی آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT از زاویه جانبی تفاوت چشمگیر دیگری دیده نمی‌شود.

گزارش تصویری تست درایو آریزو ۶ GT با آریزو ۶ پرو را در لینک‌های ذیل ببینید:

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو6 GT
نمای جلوی آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو 6 پرو
نمای جلوی آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو 6 GT
نمای جانبی آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو 6 پرو
نمای جانبی آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو 6 GT
نمای عقب آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو6 پرو
نمای عقب آریزو ۶ پرو

در قسمت عقب هم تقریبا با همین وضعیت مواجهیم و به غیر از گرافیک داخلی چراغ عقب و دیفیوزر و خروجی اگزوز، آریزو ۶ GT با آریزو۶ پرو تفاوتی ندارند.

داخل کابین آریزو ۶ GT هم مانند طراحی جلو، بیشترین تغییر اتفاق افتاده است. داشبورد آریزو ۶ GT به کلی تغییر کرده و شباهت بسیاری به تیگو ۸ پرو دارد. استفاده از تریم دورنگ سرخ و مشکی، دیگر تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT است که ظاهر جذاب‌تری به نسخه اسپرت فونیکس GT۶ می‌بخشد. استفاده از روکش زرشکی رنگ بر روی صندلی‌ها، کنسول وسط، زیردستی ماشین و رودری‌ها نیز المان اسپرت کابین را تقویت می‌کند.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کابین آریزو 6 GT
کابین آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کابین آریزو 6 پرو
کابین آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کلاستر و مالتی مدیای آریزو 6 GT
کلاستر و مالتی مدیای آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کلاستر و مالتی مدیای آریزو 6 پرو
کلاستر و مالتی مدیای آریزو ۶ پرو

دو نمایشگر دیجیتال به هم پیوسته، نقش کلاستر و مالتی مدیای آریزو۶ GT را بر عهده دارد. کنسول میانی آریزو۶ GT هم نسبت به آریزو۶ پرو متفاوت است و طراحی ساده‌تری دارد.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کنسول میانی آریزو 6 GT
کنسول میانی آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کنسول میانی آریزو6 پرو
کنسول میانی آریزو۶ پرو

روکش صندلی‌ها و رودری آریزو۶ GT با آریزو۶ پرو یکسان است و تنها نشانگر سیستم ODW (سیستم هشدار مانع به سرنشینان عقبی در هنگام بازکردن درهای خودرو) روی آن جانمایی شده است.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی صندلی عقب آریزو 6 GT
صندلی عقب آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی صندلی جلوی آریزو 6 GT
صندلی جلوی آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی صندلی عقب و جلوی آریزو 6 پرو
صندلی عقب و جلوی آریزو ۶ پرو

فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی در امکانات

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTرا باید پرشمار دانست به همین دلیل نیز آریزو ۶ gt پرآپشن‌ترین سدان مونتاژ داخل لقب گرفته است. به عنوان مثال در آریزو۶ GT شاهد سیستم ADAS هستیم در حالی که این آپشن در آریزو ۶ پرو وجود نداشت.

امکانات رفاهی و ایمنی آریزو۶ GT شامل ۶ ایربگ، سنسور پارک، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار رانندگی بین خطوط، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت ئر سر بالایی، سنسور نور، سنسور باران، ترمز اضطراری اتوماتیک، نور بالای اتوماتیک، گرم‌کن صندلی جلو، شیفتر پشت فرمان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم قطع پدال گاز در زمان ترمزگیری، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، کنترل فشاد باد تایرها، چراغ مشایعت، کنترل صوتی، دوربین ثبت وقایع، سانروف دو حالته برقی، آیینه التروکرومیک می‌شود.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو 6 GT
آریزو ۶ GT

در مقابل اما آریزو ۶ پرو به امکاناتی نظیر شیشه بالابرهای برقی اتوماتیک به همراه پاور ویندوز، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سانروف برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی، صندلی راننده ۶ جهته برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر در ۴ جهت، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی تاچ، کلید های کنترل از روی فرمان، ۶ بلندگو و یک ساب ووفر، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، حالت‌های رانندگی (با حالت های اکو و اسپرت)، اتوهلد و ترمز پارک برقی مجهز شده که قابل قبول ارزیابی می‌شود.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو 6 پرو
آریزو ۶ پرو

تصاویر دیگری از مقایسه آریزو ۶ GT با آریزو ۶ پرو را در ادامه می‌بینید:

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی اهرم دنده آریزو 6 GT
اهرم دنده آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی اهرم دنده آریزو 6 پرو
اهرم دنده آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی دریچه تهویه سرنشینان عقب آریزو 6 GT
دریچه تهویه سرنشینان عقب آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی دریچه تهویه سرنشینان عقب آریزو 6 پرو
دریچه تهویه سرنشینان عقب آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کلید تنظیم آیینه و نور آریزو 6 GT
کلید تنظیم آیینه و نور آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی کلیدهای تنظیم آیینه و نور آریزو 6 پرو
کلیدهای تنظیم آیینه و نور آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی طراحی چراغ، سپر و پروژکتور آریزو 6 GT
طراحی چراغ، سپر و پروژکتور آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی طراحی چراغ، سپر و پروژکتور آریزو 6 پرو
طراحی چراغ، سپر و پروژکتور آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی گرافیک چراغ عقب آریزو 6 GT
گرافیک چراغ عقب آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی گرافیک چراغ عقب آریزو 6 پرو
گرافیک چراغ عقب آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی خروجی اگزوز و دیفیوزر آریزو 6 GT
خروجی اگزوز و دیفیوزر آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی خروجی اگزوز و دیفیوزر آریزو 6 پرو
خروجی اگزوز و دیفیوزر آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی رینگ و کالیپر ترمز آریزو 6 GT
رینگ و کالیپر ترمز آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی رینگ و کالیپر ترمز آریزو 6 پرو
رینگ و کالیپر ترمز آریزو ۶ پرو
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی فرمان دی‌کات آریزو 6 GT
فرمان دی‌کات آریزو ۶ GT
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی فرمان دی‌کات آریزو 6 پرو
فرمان دی‌کات آریزو ۶ پرو

بررسی پیشرانه آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی پیشرانه آریزو6 GT
پیشرانه آریزو۶ GT

همانطور که می‌شود از GT جماعت انتظار داشت، فونیکس آریزو GT۶ قوی‌ترین سدان ایران تا امروز است و قدرت و تورک بالاتری ارائه می‌دهد. فونیکس آریزو ۶ GT از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر TGDI با توان ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر برخوردار است که شبیه به پیشرانه تیگو۸ پرو بوده و همین امر هم موجب شتاب سریع این خودرو با توجه به وزن ۱۳۴۴ کیلوگرمی خودرو می‌شود.

در بررسی آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT، شاهد استفاده از موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری در آریزو ۶ پرو هستیم که قدرت ۱۴۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متری آن، توسط گیربکسی ۹ سرعته مصنوعی به محور جلو منتقل می‌شود.

شتاب فونیکس آریزو۶ GT در حدود ۸ ثانیه است اما آریزو۶ پرو صفر تا صد را در زمانی معادل ۱۰ ثانیه می‌پیماید. مهم‎‌ترین تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTدر بخش پیشرانه، به گیربکس ۷ سرعته GT۶ مربوط می‌شود. این جعبه دنده دوکلاچه خیس (WDCT) ساخت گتراگ آلمان، قدرت را به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند و قادر است در سربالایی‌ها و شیب‌های تند جاده‌های ایران عملکرد خوبی از خود نشان بدهد.

143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی شتاب آریزو6 GT
آریزو۶ GT در خط استارت
143569 - تفاوت آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ بررسی آریزو 6 پرو و آریزو 6 GT؛ فرق آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ جی تی آریزو6 پرو
آریزو۶ پرو در خط استارت

تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT در تجربه رانندگی

در تجربه رانندگی آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GT، از هردو سدان مدیران خودرو رانندگی روان و نرم با تعلیق مناسب و شتاب گیری قابل قبول دریافت می‌شود. البته حس اسپرت بودن کابین GT۶، فرق طراحی داخلی Arrizo ۶ پرو و آریزو ۶ GT را پررنگ‌تر می‌کند. موتور ۱.۵ لیتری آریزو ۶ پرو، در مسیرهای شهری و خیابان‎‌های پرتردد توان و عملکرد بهینه‌تری از خود به نمایش می‌گذارد. البته داستان درباره GT۶ اندکی متفاوت است. سیستم‌های ایمنی این خودرو شامل آپشن‌هایی از جمله کروز کنترل هوشمند (ACC)، سیستم ترمز خودکار اضطراری (AEB) و مجموعه تقریباً کاملی از رادارها و سنسورهای تشخیص تصادف، امنیت و اطمینان بیشتری برای تردد با این خودرو به همراه می‌آورند.

تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTدر وضعیت بازار

انتظار می‌رود که آریزو GT۶ در بازار ایران، یکی از گرانقیمت‌ترین سدان‌های مدیران خودرو باشد. درحال حاضر اختلاف قیمتی حدوداً ۲۰۰ میلیون تومانی را نیز باید به مجموعه تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTاضافه کنیم. با توجه به مجموعه آپشن‌ها و عملکرد پیشرانه، آریزو ۶ جی تی درحال حاضر رقیب دیگری در ایران ندارد و شاید صرفاً آریزو ۶ پرو بتواند در حد و اندازه رقابت با این خودرو ظاهر شود.

جمع بندی

تصاویر گزارش امروز از تفاوت آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ G، به خوبی گویای تغییرات اعمال شده بر روی نسخه اسپرت‌تر فونیکس GT۶ هستند. همانطور که اشاره شد، هردو خودرو از پلتفرم مشابهی بهره می‌برند. آپگرید اعمال شده بر روی GT۶، چهره جدیدی را به بازار خانواده آریزو ارائه داده که همچنان با دقیق شدن در آن، می‌توانیم پی ببریم که با نسخه‌ای از آریزو پرو ۶ ارتقا داده شده طرف هستیم.

اما در بخش بررسی آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ GTاز لحاظ پیشرانه، GT۶ با تجهیز به سیستم‌های ADAS و آپشن‌های ایمنی و تکنولوژی‌های هوشمند در طرف برنده داستان قرار می‌گیرد. در یک کلام می‌توان آریزو جی تی ۶ را سدانی دانست که اساساً هدف از طراحی آن، ارائه تجربه رانندگی تند و تیز بوده است. آریزو ۶ پرو، برای خانواده‌‎هایی که به دنبال یک خودروی قابل اطمینان با کابین جادار و پیشرانه قدرتمند و سازگار با شرایط ایران هستند، مناسب‌تر خواهد بود./

source

توسط autokhabari