روغن موتور را می‌توان خون جاری در رگ‌های پیشرانه نامید. چرا که موتور بدون وجود روغن برای مدت بسیار کمی زنده خواهد ماند و بعد از بروز مشکلات اساسی برای آن، اصطلاحا قفل خواهد کرد. شرکت‌های مختلف خودروسازی برای محصولاتی که به فروش می‌رسانند، معمولا روانکارهای به خصوصی با برند و نام‌های تجاری سفارش‌شده معرفی می‌کنند. با معرفی خودرو ال ۹۰ در میانه دهه ۸۰ شمسی در کشورمان، بسیاری از خریداران این خودرو، طبق سفارش کمپانی رنو از روغن‌موتور ELF برای آن استفاده می‌کردند. اما باید بدانیم که این سفارش‌ها بیشتر بر مبنای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین شرکت‌هاست و می‌توان با بررسی دیگر سازندگان روغن و روانکار، به نام‌های مختلفی برای بهترین روغن‌موتور برای ال ۹۰ رسید.

شرکت‌های خودروسازی طبق همکاری‌های اقتصادی و تجاری مختلفی که با شرکت‌های مشغول در صنایع مرتبط با خودروسازی دارند، گاهی مواقع از برندهای به خصوصی در زمینه روانکار، فیلترها و… نام می‌برند. این قضیه خصوصا در بخش روغن‌ها بسیار شایع‌تر است و معمولاً، شرکت‌های خودروسازی با برندهای سازنده روغن، همکاری‌های گسترده‌ای دارند. مثلاً شرکت رنو برای خودرو ال90 خود، از روغن‌های الف ELF پیشنهاد داده است، حال اینکه می‌توان روغن ساخت شرکت‌های دیگر را نیز با توجه به گرید و سطح کیفی API روغن موتور مورد نیاز برای موتور ال90، استفاده کرد.

 

روغن موتور چیست؟

روغن موتور چیست؟

در خودرو از روانکارهای مختلفی برای روانکاری و کاهش اصطکاک در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود. روغن موتور چون درون موتور خودرو قرار دارد و روانکاری بخش‌های داخلی موتور را انجام می‌دهد، اهمیت بسیار بیشتری از دیگر روغن‌ها و روانکارها دارد. روغن موتور معمولا در کارتر پیشرانه قرار دارد و توسط اویل پمپ یا همان پمپ روغن به تمام قسمت‌های موتور ارسال می‌شود تا تمام بخش‌های متحرک داخل موتور را روانکاری کند. پدیده یاتاقان زدن، اولین و شایع‌ترین اتفاقی است که در اثر روانکاری نادرست در پیشرانه خودرو رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از کثیفی فیلتر روغن، روغن موتور بی‌کیفیت، خرابی اویل پمپ، فشار بیش از حد به موتور خودرو و… باشد.

خودرو ال ۹۰ چیست؟

خودرو ال ۹۰ چیست؟

خودرویی که ما به اسم ال90 می‌شناسیم، در واقع محصولی به نام لوگان است که توسط داچیا رومانی از زیرمجموعه‌های گروه رنو، طراحی و ساخته شد. رنو این محصول ارزان‌قیمت را برای بازارهای روبه‌رشدی مثل ایران، مصر، برزیل، هند، روسیه، کلمبیا، مراکش و آرژانتین در نظر گرفته بود و اقدام به تاسیس سایت‌های تولیدی در این کشورها کرد تا علاوه بر در اختیار گرفتن بازار این مناطق، از آنها برای صادرات به کشورهای همسایه نیز استفاده کند.

ال90 قرار بود خودرویی ارزان‌قیمت باشد تا جایگزین پیکان شود و بعدا نیز به جای پراید نیز روی خط تولید قرار بگیرد. اما فراز و فرودهای تولید این خودرو و داستان همیشگی تحریم‌ها و… باعث شد تا هم سر موقع روی خط تولید نرود و هم قیمت تمام‌شده آن در حدی باشد که باز هم دست قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه از آن دور بماند.

ال نود با نام تندر و تندر90 از سال ۱۳۸۶ در تیپ‌های مختلفی توسط دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران خودرو و سایپا ساخته شد تا هم تیراژ تولید به این ترتیب بالا رود و هم شرایط رقابت برای هر دو خودروساز فراهم باشد. محصولات ساخته‌شده در هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو، همگی در بخش فنی از یک پلتفرم یکسان استفاده می‌کردند و فقط در تزیینات و امکانات رفاهی و ایمنی باهم تفاوت داشتند. بعدها محصولات دیگری مثل پارس تندر، تندر پلاس، ساندرو، ساندرو استپ وی، ال 90 وانت، ال۹۰ استیشن و داستر نیز از این پلتفرم وارد بازار شدند.

بهترین روغن برای ال ۹۰ ایران خودرو

تمام خانواده ال 90 که در کشورمان عرضه شده است، به خاطر بهره‌مندی از یک پلتفرم، از یک موتور مشابه استفاده می‌کنند که معنی آن، یکسان بودن روغن برای تمام این خودروهاست.

روغن سفارش داده شده برای ال90، باید گرانروی 10W40 داشته باشد و API آن نیز حداقل SL باشد که امروزه می‌توان از روغن‌های با سطح کیفی API بالاتر یعنی SM و SN نیز برای این خودرو استفاده کرد.

چون موتور ال90 یک موتور ۴ سوپاپ در هر سیلندر یا به عبارتی ۱۶ سوپاپه است و با توجه به روغن 10W40 با کیفیت حداقل SL، باید از روغن‌های نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک برای موتور ال90 استفاده کرد.

از این رو می‌توان گفت که در موتور تندر۹۰ ساخت ایران خودرو باید از روغن با گرانروی 10W40 با سطح کیفی API حداقل SL به بالا که از دسته روغن‌های نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک باشد، استفاده کرد. حجم روغن مورد نیاز در صورت عدم تعویض فیلتر روغن در حدود ۴.۳ لیتر است که با تعویض فیلتر روغن، باید ۴.۸ لیتر روغن موتور درون موتور ال۹۰ ریخت.

بهترین روغن برای ال ۹۰ سایپا

همان‌طور که گفته شد، پروژه ساخت محصولات خانواده ال90 به هر دو خودروساز بزرگ کشورمان یعنی سایپا و ایران خودرو داده شد. اما تفاوتی از نظر فنی و ظاهری بین محصول تولیدی توسط این دو خودروساز نیست.

روغن موتور مناسب برای موتور ال90 ساخت سایپا، مشابه با روغن پیشنهادی برای دیگر مدل‌هاست. به این معنی که باید از روغن با ویسکوزیته 10W40 برای موتور ال۹۰ سایپایی استفاده کرد و کیفیت آن نیز باید حداقل SL باشد که امروزه می‌توان از روغن‌های باکیفیت‌تر یعنی API SM و SN نیز استفاده کرد. همچنین حجم روغن مورد نیاز نیز برابر با ۴.۳ لیتر بدون باز کردن فیلتر روغن است که در صورت تعویض فیلتر روغن موتور، باید ۴.۸ لیتر روغن درون موتور ال90 سایپایی ریخت.

بهترین روغن موتور برای پارس تندر

بهترین روغن موتور برای پارس تندر

پارس تندر نیز یکی دیگر از اعضای خانواده تندر۹۰ در ایران است که در واقع، ال90 تغییریافته و فیس‌لیفت‌شده توسط پارس خودرو است. این خودرو نیز از همان موتور مشابه با ال90 ساخت ایران خودرو و سایپا استفاده می‌کند که به معنی مشابه بودن روغن مورد نیاز آن با دیگر مدل‌های تندر است.

بهترین روغن موتور برای ال۹۰های ساخت سایپا، روغنی است که گرانروی یا ویسکوزیته آن، برابر با 10W40 و کیفیت API آن نیز SL به بالا باشد. معمولا روغنی با این مشخصات در دسته روغن‌های نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک قرار می‌گیرد تا با طراحی موتورهای ۱۶ سوپاپه هماهنگی بیشتری داشته باشد. حجم مورد نیاز روغن موتور برای پارس تندر نیز برابر با ۴.۸ لیتر با تعویض فیلتر روغن و ۴.۳ لیتر بدون تعویض فیلتر روغن است.

بهترین روغن موتور برای تندر پلاس

بهترین روغن موتور برای تندر پلاس

خودرو تندرپلاس در واقع نسخه تغییریافته و فیس‌لیفت‌شده تندر۹۰ یا همان رنو ال۹۰ است که توسط ایران‌خودرو عرضه شد. این خودرو نیز به جز تغییراتی در نمای ظاهری، فرق دیگری با دیگر نسخه‌های رنو تندر ۹۰ از نظر موتوری ندارد.

از همین رو برای پیشرانه تندر پلاس نیز باید از همان روغن‌موتورهای گفته‌شده برای همه خانواده ال ۹۰ استفاده کرد. یعنی روغنی با ویسکوزیته و گرانروی 10W40 و با کیفیت SL به بالا. حجم روغن موتور مورد نیاز برای تندرپلاس نیز با فیلتر برابر با ۴.۸ لیتر است که اگر فیلتر روغن را تعویض نکرده باشیم، حجم مورد نیاز روغن در حدود ۴.۳ لیتر خواهد بود.

بهترین برندهای روغن موتور ال ۹۰

برای ال نود می‌توان هم از روغن‌موتورهای ایرانی استفاده کرد و هم از محصولات خارجی. از بهترین روغن‌موتورهای قابل‌استفاده برای تندر ۹۰ می‌توان به محصولات ساخته‌شده توسط شرکت‌های پارس، ایرانول، اسپیدی، بهران، کاسپین، پترونول، الموت و… اشاره کرد که روغن‌های مختلفی با نام‌های گوناگون تولید می‌کنند. همچنین از روغن موتورهای خارجی نیز می‌توان از محصولات لیکومولی، ادینول، کاسترول، الف، توتال و پروفیکار نام برد.

با این وجود باید بدانیم که در کنار اصل بودن روغن موتور برای خودرو رنو ال۹۰ باید در نظر داشت که ویسکوزیته روغن مورد استفاده باید از نوع 10W40 با سطح کیفی SL یا SM یا SN باشد.

حجم روغن موتور ال ۹۰

تمام محصولات خانواده پروژه ال90 در کشورمان که با نام‌های تندر، تندر۹۰، پارس تندر، تندر پلاس، ال۹۰ وانت و استیشن، ساندرو و استپ وی عرضه شده‌اند، از مشخصات فنی مشابه در تیپ‌های مختلف بهره می‌برند که یکی بودن موتور آنها، باعث می‌شود تا یک نوع روغن برای محصولات خانواده ال90 سفارش شود.

حجم روغن مورد نیاز برای انواع رنو L90 در صورت تعویض روغن با فیلتر روغن در حدود ۴.۸ لیتر است و در صورت عدم تعویض فیلتر روغن در حدود ۴.۳ لیتر روغن مورد نیاز خواهد بود.

زمان تعویض روغن موتور ال ۹۰

زمان تعویض روغن موتور ال ۹۰ به شرایط، محل استفاده و همچنین سطح کیفی روغن موتور یا همان API ارتباط دارد. با مراجعه به دفترچه تعمیر و نگهداری خودرو ال۹۰ می‌بینیم که شرکت سازنده هر ۱۰ هزار کیلومتر را برای تعویض روغن و فیلتر روغن توصیه کرده است. اما با توجه به تفاوتی که بین کیفیت روغن‌هاست، بهتر است تا نهایتا هر ۸ هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کنیم و در صورتی که زمان زیادی را در ترافیک می‌گذرانیم، بهتر است زمان تعویض روغن موتور را بین ۵ تا ۶ هزار کیلومتر در نظر بگیریم.

نحوه بررسی روغن موتور ال ۹۰

بررسی روغن موتور ال ۹۰ روغن موتور ال ۹۰

اگر از روبرو به موتور رنو ال۹۰ نگاه کنیم، گیج روغن موتور در سمت راست قرار دارد که با داشتن یک حلقه زردرنگ در سر گیج، کاملا مشخص است. بعد از اینکه حداقل ده دقیقه از خاموش بودن موتور گذشت تا تمام روغن موتور به داخل کارتر روغن باز گردد، گیج را بیرون می‌کشیم و با دستمال آن را تمیز می‌کنیم. دوباره گیج را در محل خود قرار می‌دهیم و دقت کنیم که گیج کاملا در جای خود قرار گرفته باشد. دوباره گیج را بیرون می‌کشیم و آن را نگاه می‌کنیم.

روغن موتور باید روی علامت MAXI قرار داشته باشد تا بیانگر کامل‌بودن حجم روغن در کارتر باشد. وجود روغن بین علامت MAXI و MINI به معنای کم‌شدن روغن موتور است که می‌توان با سرریز کردن روغن، دوباره آن را به وضعیت کامل و فول رساند. اما نباید اجازه دهیم که روغن موتور از علامت MINI روی گیج پایین‌تر بیاید. این کار می‌تواند باعث بروز اختلال در روغن‌کاری و روانکاری موتور شود.

قابل ذکر است که اختلاف حجم روغن موجود بین دو علامت MAXI و MINI در حدود یک و نیم لیتر است. ممکن است بسته به سازنده گیج روغن، به جای نوشته‌های گفته‌شده روی گیج از یک خط برای نمایش حالت پُر روغن و یک خط پایین‌تر برای نمایش حالت کم روغن استفاده شود که تفاوتی در روش بررسی کردن سطح و حجم روغن موتور ندارد.

نحوه تعویض روغن موتور ال ۹۰

برای تعویض روغن موتور هر پیشرانه‌ای می‌توان از دو روش استفاده کرد. روش اول به وسیله دستگاه ساکشن و مکش روغن است که چون در این حالت، پیچ کارتر روغن باز نمی‌شود، برخی از افراد این روش را ترجیح می‌دهند. اما روش دوم، همان روش قدیمی باز کردن پیچ کارتر موتور و تخلیه روغن از زیر موتور است که چون تمام لجن و کثیفی‌های داخل موتور خارج می‌شود، عده‌ای این روش را بهتر می‌دانند.

برای تعویض روغن موتور تندر۹۰، باید موتور در حالت نیمه‌گرم باشد تا روغن بتواند به‌راحتی و به‌صورت کامل از موتور خارج شود. اگر از روبرو به موتور نگاه کنیم، پیچ کارتر روغن در سمت چپ قرار دارد. با باز کردن این پیچ، روغن را در ظرف مخصوص آن خالی می‌کنیم. درب روغن قرارگرفته روی قالپاق روغن را باز می‌کنیم تا خروج روغن، بهتر و کامل‌تر انجام شود.

در صورتی که تصمیم به تعویض فیلتر روغن نیز داریم، فیلتر را هم باز می‌کنیم. معمولا برای باز کردن فیلتر روغن، کمی مهارت و ابزار لازم است. بعد از خروج کامل روغن، پیچ کارتر روغن را در جای خود می‌بندیم و محکم می‌کنیم. در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی‌سی روغن، درون فیلتر روغن می‌ریزیم و بعد از چرب کردن واشر لاستیکی بالای آن، فیلتر را در جای خود می‌بندیم. سپس به  اندازه حجم مورد نیاز که در حدود ۴.۸ لیتر روغن در صورت تعویض فیلتر هست، روغن درون موتور می‌ریزیم.

باید سطح روغن را به کمک گیج روغن در آخر بررسی کنیم تا روغن به اندازه کفی و دقیق درون موتور ریخته شده باشد.

هزینه تعویض روغن موتور ال ۹۰

هزینه تعویض روغن موتور ال90 مثل تمام خودروها به شرایط مختلفی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن، نوع روغن انتخابی است. هرچه سطح کیفی روغن موتور یا همان API بالاتر باشد و از برند معتبرتری انتخاب شود، بدون شک قیمت تمام‌شده تعویض روغن نیز بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه اجرت تعویض روغن نیز در شهرهای مختلف با هم تفاوت دارد.

با این وجود هزینه تعویض روغن موتور رنو ال۹۰ در شهرهای مختلف با تعویض فیلتر هوا و فیلتر سوخت در حدود ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است که قیمت روغن موتور، فیلتر روغن و فیلتر هوا نیز به این اجرت اضافه می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که در صورت تعویض روغن ال90 با روغن موتور ایرانی به همراه فیلتر روغن و فیلتر هوا در حدود ۶۵۰ هزار تا حوالی یک میلیون تومان باید هزینه کرد. این مبلغ برای روغن موتورهای خارجی معمولی در حدود ۷۵۰ هزار تومان می‌شود که در صورت تعویض روغن با روغن‌های معروف‌تر و برند، به حوالی یک میلیون تومان و بالاتر نیز خواهد رسید.

نتیجه گیری

روغن موتور رنو ال90

رنو ال90 یکی از خودروهای فراوان در بازار کشورمان است و روی پلتفرم آن، محصولات متنوعی نیز ساخته شده است. برای انتخاب بهترین روغن موتور برای ماشین باید به نکاتی توجه کرد که هم به سلامت پیشرانه کمک کند و هم از هزینه‌های بعدی سنگینی که ناشی از انتخاب یک روغن‌موتور نامناسب می‌تواند باشد، دوری شود.

برای این خودرو باید از روغن موتور با ویسکوزیته 10W40 استفاده کرد و حداقل سطح کیفی روغن موتور مناسب برای ال ۹۰ از نوع API SL است که امروزه شاهد کیفیت‌های بالاتر یعنی SM و SN و حتی SN+ نیز هستیم. معمولا روغن‌موتور با مشخصات گفته‌شده برای موتور تندر۹۰ در دو نوع نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک خواهد بود که دارای مزیت‌هایی برای روانکاری بهتر و افزایش طول عمر پیشرانه هستند.

سوال های متداول

بهترین روغن موتور ایرانی برای ال ۹۰ چیست؟

می‌توان گفت که تمام برندها و سازندگان ایرانی روغن موتور، محصول مناسبی برای موتور ال90 دارند. از این تولیدکنندگان می‌توان از بهران، ایرانول، پارس، الموت، اسپیدی و کاسپین نام برد که محصولاتی با نام‌های مختلف تولید می‌کنند.

چه ویسکوزیته‌ای برای روغن موتور ال ۹۰ مناسب است؟

ویسکوزیته سفارش‌شده برای روغن موتور ال90 برابر با 10W40 است و سطح کیفی روغن موتور نیز حداقل SL توصیه شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی

source

توسط autokhabari