به گزارش مجله ماشین، کمپانی آلمانی سازنده موتورسیکلت، ب ام و، نه ماه پیش قدرتمندترین نسخه از R 1300 GS را عرضه کرد.

در این مدت، شاهد عملکرد خیره‌کننده‌ی این موتورسیکلت در صعود به قله آتشفشان نِوادو اوخوس دل سالادو در شیلی، آمریکای جنوبی، بودیم.

همچنین نسخه‌ی ویژه‌ای از این موتورسیکلت برای شرکت در مسابقه‌ای تک‌مدل که قرار است در اواخر سال جاری در نامیبیا، آفریقا، برگزار شود، ساخته شده است.

ب ام و R 1300 GS Adventure
ب ام و R 1300 GS Adventure

حالا نوبت به نسخه Adventure این موتورسیکلت رسیده است که در مرکز توجه قرار بگیرد.

خط تولید Adventure کمپانی ب ام و بیش از دو دهه است که فعالیت می‌کند، اما آلمانی‌ها قول می‌دهند که این نسخه جدید، راحتی صندلی، ارگونومیک، محافظت در برابر باد را با هندلینگ، راحتی سیستم تعلیق و عملکرد نرم موتور به گونه‌ای بی‌سابقه ترکیب کند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم نظر راکبان این موتورسیکلت در مورد این ادعا چیست، اما وظیفه ما این است که تغییرات صورت‌گرفته در این موتورسیکلت نسبت به نسخه قبلی را به شما بگوییم.

با توجه به اینکه این نسخه Adventure بر اساس یک موتورسیکلت کاملا جدید از سری GS ساخته شده است، این موضوع به راحتی قابل درک است.

ب ام و R 1300 GS Adventure
ب ام و R 1300 GS Adventure

ابتدا به سراغ اسکلت ب ام و R 1300 GS Adventure، یعنی شاسی آن، می‌رویم. شاسی این موتورسیکلت نسبت به گذشته کاملاً بازطراحی شده و حالا با استفاده از یک فریم اصلی ورق فلزی و یک فریم عقب لوله‌ای مشبک آلومینیومی ساخته شده است که جایگزین سیستم لوله فولادی قبلی شده است.

انتظار می‌رود مواد و ساختار جدید، باعث استحکام بیشتر این موتورسیکلت نسبت به قبل شود.

این شاسی بر روی سیستم تعلیق تجدید نظر شده‌ای سوار شده است که از سیستم تنظیم الکترونیکی تعلیق پویا (DSA) جدید استفاده می‌کند.

ب ام و R 1300 GS Adventure
ب ام و R 1300 GS Adventure

این سیستم به راکب این امکان را می‌دهد که در زمان توقف یا حرکت با سرعت پایین، ارتفاع موتورسیکلت را ۳۰ میلی‌متر کاهش دهد.

قلب تپنده‌ی این موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure همان پیشرانه‌ی قدرتمند دو سیلندر Boxer با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی است که ۹ ماه پیش در این سری معرفی شد.

این موتور به لطف قرارگیری جعبه‌دنده در زیر آن و نوع جدیدی از چیدمان میل بادامک، فضای کمتری را نسبت به قبل اشغال می‌کند.

ب ام و R 1300 GS Adventure
ب ام و R 1300 GS Adventure

سطوح قدرت موتور ب ام و R 1300 GS Adventure مشابه نسخه استاندارد است، به این معنی که همچنان ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

نیازی به افزایش بیشتر این اعداد نبود، چرا که این نیروگاه هم‌اکنون قدرتمندترین موتور باکسر است که بی ام و تا به حال برای تولید انبوه ساخته است.

چهار حالت سواری برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده است که از حالت‌های معمول باران، جاده و Eco شروع شده و با حالت ویژه Enduro به پایان می‌رسد.

ب ام و R 1300 GS Adventure
ب ام و R 1300 GS Adventure

این موتورسیکلت از نظر ظاهری نیز با نسل قبلی خود متفاوت است. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند باک سوخت آن است، قطعه‌ای عظیم از آلومینیوم که می‌تواند تا ۳۰ لیتر سوخت را در خود جای دهد، که این ظرفیت معادل با ظرفیت باک سوخت برخی از خودروهای کوچک اروپایی است.

چنین ظرفیتی باید اطمینان حاصل کند که این موتورسیکلت قادر است مسافت‌های زیادی را در طبیعت طی کند.

از آنجایی که این موتورسیکلت برای ماجراجویان ساخته شده است، فضای زیادی برای بار در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال، خود باک سوخت دارای حلقه‌های اتصال جداگانه و یک تکیه‌گاه مفصلی با قفل ضامن‌دار است. این ویژگی به نصب یک کیف باک ۱۲ لیتری بر روی آن امکان می‌دهد.

در قسمت عقب، ب ام و یک باکس صندوق آلومینیومی با ظرفیت ۳۷ لیتر (یا ۸ کیلوگرم وزن) را تعبیه کرده است. باکس‌های جانبی نیز ظرفیت کلی بیش از ۷۳ لیتر دارند و می‌توانند تا ۱۰ کیلوگرم وزن را تحمل کنند.

ب ام و می‌گوید که مدل ۲۰۲۵ R 1300 GS Adventure را در چهار نسخه ارائه خواهد کرد: استاندارد (قرمز مسابقه‌ای)، Triple Black (مشکی با خاکستری)، GS Trophy (آبی متالیک مسابقه‌ای با سفید روشن و نوارهای قرمز مسابقه‌ای) و Option 719 Karakorum.

این نسخه به رنگ اختصاصی به نام Aurelius Green رنگ‌آمیزی شده و دارای رگه‌های طلایی و نشان ویژه‌ای روی باک سوخت است.

ب ام و R 1300 GS Adventure
ب ام و R 1300 GS Adventure

از آنجایی که سوار شدن در فضای باز به آمادگی و کمک زیادی نیاز دارد، بی ام و تجهیزات جانبی متعددی را برای این موتورسیکلت ارائه می‌دهد که شامل مواردی مانند دستیار رانندگی، هشدار تغییر مسیر و هشدار برخورد از عقب می‌شود.

شاید هیجان‌انگیزترین گزینه‌ی موجود در لیست آپشن‌ها، سیستم دستیار تعویض دنده (ASA) باشد که به تازگی معرفی شده است.

این سیستم به طور خلاصه عملکرد کلاچ را به صورت خودکار انجام می‌دهد، اهرم کلاچ را از طراحی حذف می‌کند و به راکبان این امکان را می‌دهد که بین تعویض دنده دستی (اما بدون نیاز به استفاده از کلاچ) و خودکار یکی را انتخاب کنند.

اگرچه این موتورسیکلت به تازگی معرفی شده است، اما R 1300 GS هم‌اکنون در فهرست‌های پیکربندی‌کننده‌های موتورسیکلت بی ام و موجود است.

برای بازار آمریکا، علامت بزرگی در صفحه این موتورسیکلت با عنوان “به زودی موجود است” بدون ارائه هیچ جزئیات دیگری، حتی قیمت، دیده می‌شود.

برای اطلاع از قیمت، می‌توانید به قیمت مدل استاندارد ۲۰۲۴ BMW R 1300 GS که از ۱۸,۸۹۵ دلار شروع می‌شود، مراجعه کنید. بنابراین انتظار می‌رود برای نسخه Adventure قیمت بیشتری بپردازید.

جدول مشخصات ب ام و R 1300 GS Adventure

source

توسط autokhabari