منتشر شده در 18 تیر 1403 ساعت 10:30


فروش خودروهای چینی

با پایان یافتن ماه ژوئن، آمار مربوط به فروش خودرو در بازارهای مختلف در حال انتشار است. یکی از آمارهای جالب به میزان فروش خودروهای ساخت چین در آلمان مربوط می‌شود. نگاهی به آمار موجود نشان می‌دهد که استقبال از این مدل‌ها در تقریباً تمامی برندها رو به افزایش بوده است.

کاهش فروش خودروهای برقی در آلمان

بر اساس سازمان فدرال وسایل نقلیه موتوری آلمان، به طور کلی در ماه ژوئن، شهروندان این کشور ۲۹۷,۳۲۹ دستگاه خودروی سواری خریداری کرده‌اند. این رقم در مقایسه با ماه ژوئن سال قبل از رشد ۶.۱ درصدی حکایت دارد. از این تعداد خودرو ۱۴.۶ درصد، یعنی ۴۳,۴۱۲ دستگاه به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز بوده؛ نکته تامل برانگیز اینکه این رقم در مقایسه با ژوئن سال گذشته ۱۸.۱ درصد کاهش دارد. خودروهای هیبریدی شارژی رکورد فروش ۱۵,۳۹۱ دستگاه را ثبت کرده‌اند که این رقم نیز در مقایسه با ژوئن سال گذشته افتی ۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

فروش حدود ۸۰۰۰ خودروی برقی ساخت چین در آلمان

در ماه ژوئن امسال، ژرمن‌ها حدود ۸۰۰۰ خودروی برقی ساخت چین خریداری کرده‌اند، این رقم در مقایسه با ماه می ۵۴ درصد رشد دارد. با این رکورد سهم چینی‌ها از بازار مدل‌های الکتریکی آلمان (شامل مدل‌های تمام الکتریکی و هیبریدی شارژی) به ۱۴ درصد رسیده است.

بر اساس داده‌ها، فروش برند نیو در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده؛ این رقم برای بی وای دی ۱۰۰ و برای برند ام جی ۹۰ درصد می‌باشد. از لحاظ میزان فروش ام جی بیشترین سهم را دارد و توانسته ۵۱۵۸ خودرو به مشتریان آلمانی تحویل دهد. این رقم در ماه قبل برابر با ۲۶۹۹ دستگاه و در ژوئن سال قبل برابر با ۲۶۳۳ دستگاه بود.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه ژوئن، برند ام جی توانسته ۱۳۶۰۲ دستگاه از محصولات خود را در آلمان بفروشد. این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۴.۷ درصد رشد کرده است.

میزان فروش اسمارت

برند اسمارت که محصولات آن با همکاری جیلی تولید می‌شود، رکورد فروش ۱۶۲۶ دستگاه را در ماه ژوئن ثبت کرده که نسبت به ماه قبل ۷.۷۵ درصد بیشتر است. اما در مقایسه با ژوئن سال گذشته، میزان فروش این برند ۴.۷ درصد کاهش یافته است. در نیمه اول سال جاری، اسمارت موفق به فروش ۸۵۴۹ خودرو در آلمان شده؛ این رقم در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳.۴ درصد افزایش دارد.

فروش اسمارت

میزان فروش بی وای دی

بی وای دی به عنوان یکی از خودروسازان پیشگام چینی، در ماه ژوئن فقط ۴۲۵ خودرو به مشتریان آلمانی تحویل داده است. این رقم اگرچه قابل توجه به حساب نمی‌آید، اما در مقایسه با ماه قبل ۱۱۱ درصد و در مقایسه با ژوئن سال گذشته ۵۷۵ درصد رشد دارد. از ابتدای سال تا پایان ماه ژوئن، این کمپانی ۱۲۰۲ دستگاه از محصولات خود را در آلمان به فروش رسانده که نسبت به بازه مشابه سال قبل ۴۲۷ درصد بیشتر است.

میزان فروش پولستار

برند پولستار هر چند اصالتی اروپایی دارد، اما محصولات آن در چین تولید می‌شوند. میزان فروش این برند در ماه ژوئن، ۳۳۴ دستگاه ثبت شده، نکته عجیب اینکه این رقم در مقایسه با فروش ماه می، ۱۹ درصد و در مقایسه با ژوئن سال قبل ۶۵ درصد افت دارد. در نیمه نخست امسال پولستار ۱۵۸۵ دستگاه از تولیدات خود را به مشتریان آلمانی تحویل داده؛ این رقم نیز در مقایسه با بازه زمانی سال قبل ۴۹.۸ درصد کمتر است.

میزان فروش پولستار

میزان فروش اورا

برند الکتریکی اورا (Ora) که زیر مجموعه گریت وال موتور محسوب می‌شود، در ماه ژوئن ۲۹۷ خودرو به آلمانی‌ها فروخته است. این میزان فروش در مقایسه با ماه می ۱۰.۸۲ و در مقایسه با ژوئن سال گذشته ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در نیمه نخست امسال هم برند اورا رکورد فروش ۱۳۷۵ دستگاه را به ثبت رسانده که در مقایسه با نیمه نخست سال قبل، این رقم ۱۱۸.۹ درصد بیشتر است.

میزان فروش نیو

نیو به عنوان دیگر برند چینی، تنها ۴۴ دستگاه از تولیدات خود را به شهروندان آلمانی تحویل داده؛ این رقم در مقایسه با ماه می ۲۵.۷۱ درصد و در مقایسه با ژوئن سال گذشته ۷۰ درصد رشد دارد. از ابتدای سال تا پایان ماه ژوئن، نیو ۲۳۴ خودرو فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳.۱ درصد کمتر است. این برند نوپا در سال ۲۰۲۳ موفق شد ۱۲۶۳ دستگاه از تولیدات خود را در آلمان به فروش برساند. بد نیست اشاره کنیم که نیو قصد دارد از ابتدای سال آینده با برند Onvo وارد بازار خودروهای پرمشتری اروپا شود. علاوه بر این نیو می‌خواهد با برندی دیگر که فعلاً با اسم رمز فایرفلای شناخته می‌شود، محصولات الکتریکی با قیمت اقتصادی عرضه کند. اولین محصول این برند یک هاچبک برقی با قیمتی زیر ۳۰ هزار یورو خواهد بود.

میزان فروش لوتوس

احتمالاً می‌دانید که مالکیت برند معروف لوتوس نیز در اختیار جیلی است و محصولات آن در چین تولید می‌شوند. این برند اصالتاً انگلستانی، در ماه ژوئن ۳۵ دستگاه از خودروهای خود را به مشتریان آلمانی تحویل داده، این رقم در مقایسه با ماه می ۲۰.۶۹ درصد و در مقایسه با ژوئن سال قبل ۱۳ درصد رشد کرده است. در نیمه نخست امسال هم این برند موفق به فروش ۱۵۳ خودرو شده؛ این رکورد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۰.۶ درصد کمتر است.

میزان فروش لوتوس

میزان فروش Aiways

برند Aiways که در سال ۲۰۱۷ توسط دو کارآفرین بزرگ چینی پایه‌گذاری شده، ۱۶ دستگاه از خودروهای تولیدی خود را در ماه ژوئن به شهروندان آلمانی فروخته است. این رکورد ناچیز، در مقایسه با ماه می ۳۰۰ درصد و در مقایسه با ژوئن سال گذشته ۷ درصد رشد دارد. در نیمه نخست امسال هم این برند نوپا، فقط ۲۳ دستگاه به ژرمن‌ها تحویل داده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته این رقم ۴۱ درصد کاهش یافته است.

میزان فروش لینک اند کو

برند لینک اند کو، به عنوان دیگر زیر مجموعه گروه جیلی، موفق به فروش ۱۲ دستگاه خودرو در ماه ژوئن شده؛ بد نیست بدانید این رقم در ماه می برابر با فقط یک دستگاه بود! در مقایسه با ژوئن سال گذشته این رکورد ۹۱ درصد افت کرده است. از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه ژوئن، لینک اند کو ۴۰ دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این رقم ۹۷.۶ کمتر است.

ناگفته نماند در دوازدهم ژوئن امسال اتحادیه اروپا تعرفه‌های بیشتری برای خودروهای چینی تصویب کرد. این تعرفه‌ها بر اساس برند متغیر بوده و یکسان نیست. طبق قوانین و مقررات جدید، محصولات بی وای دی و جیلی به ترتیب شامل تعرفه ۱۷.۴ و ۲۰ درصدی می‌شوند. بالاترین تعرفه برای محصولات گروه خودروسازی سایک (SAIC) وضع شده که میزان آن با ۳۸.۱ درصد برابر است. این تعرفه‌ها علاوه بر تعرفه ۱۰ درصدی قبلی هستند.

source

توسط autokhabari.ir