درحالی‌که حدود چهار ماه از سال جدید می‌گذرد، شاهد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در کشورمان هستیم. با توجه به اینکه نرخ دلار طی مدت اخیر افزایش عجیبی نداشته است، این افزایش قیمت خودروهایی که از طریق واردات قطعات CKD در کشورمان مونتاژ می‌شوند ممکن است سؤال‌برانگیز به نظر برسد. بااین‌حال، گران‌تر شدن قیمت خودروهای مونتاژی دلایل مشخصی دارد که در اینجا بیان می‌کنیم.

یکی از دلایل اصلی این رشد قیمت، افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو است. طبق مصوبه هیئت‌وزیران در تاریخ 6/10/1402، تعرفه واردات اکثر قطعات خودروهای مونتاژی به 51 درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که قبلاً تعرفه واردات اکثر قطعات مختلف بین یک تا تنها 16 درصد بود. این افزایش چشمگیر تعرفه واردات قطعات قطعاً تأثیر بزرگی روی قیمت خودروهای مونتاژی می‌گذارد.

دلیل دیگر افزایش قیمت خودروهای مونتاژی نیز افزایش هزینه گواهی اسقاط خودروی فرسوده است. در سال جدید، طبق مصوبه دولت، با توجه به ابلاغ و اجرایی شدن آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گواهی اسقاط موردنیاز برای شماره‌گذاری خودروهای مونتاژی از ۲۵ درصد به یک و نیم گواهی اسقاط معادل ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. وقتی به این موارد افزایش هزینه‌های مختلف مثل بیمه شخص ثالث و دیگر هزینه‌های دولتی را اضافه کنیم، مشخص می‌شود که چرا در سال 1403 شاهد گران شدن قیمت خودروهای مونتاژی بوده‌ایم.

source

توسط autokhabari.ir