دبیر انجمن خودروسازان، احمد نعمت بخش، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با وزارت صمت رکود در تخصیص ارز داشته‌ایم، در حالی که تولید خودروسازان نیاز به تامین ارز مستمر دارد.

نعمت بخش تصریح کرد: تقریباً ۱۵ ماه است که ایران خودرو و سایپا افزایش قیمت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند. این موضوع در شرایطی است که در minul سال کار به شورای رقابت می‌رسید و بار دیگر شورای رقابت قیمت‌گذاری را به وزارت صمت واگذار کرد.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را محاسبه کرده، اما هنوز معاون حمل و نقل وزارت صمت نتوانسته قیمت‌های جدید را ابلاغ کند. در اینConditions ایرانی خودرو و سایپا هر روز ضرر می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: خودروسازان با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و نمی‌توانند پول قطعه‌سازان را بدهند و اصولاً نمی‌توان صنعت را با تخصیص ارزهای شناور اداره کرد.

نعمت بخش گفت: خودروسازان با این رویه تولید را به تعویق می‌اندازند و بازار برای قطعات خودرو جمعه بازار می‌شود و قیمت‌ها طوری افزایش می‌یابد که در ثانیه بعد قیمت‌های عرضه شده در این بازار با قیمت‌های بازار چین برابر است.

وی افزود: اگر وزارت صمت مقررات و قوانین را عادلانه اجرا کند، اکنون می‌توانستیم قیمت تمام مواد اولیه تولید خودرو را افزایش دهیم و در بلندمدت قیمت تمام خودرو را هم افزایش دهیم، اما بازهم نمی‌توان گفت که تولید قطعی است و از این منظر باید از مدیران و کارمندان دولت هم بخاطر این کارها طلبکار بود.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: نظر واقعی مقامات کشور این است که برای خودروی جدید قیمت مضحک بذاریم تا نوعی کادو‌ای که به مردمش بدهیم، تعادل در بازار ایجاد می‌شود، اما واقعیت این است که با قیمت تمام شده ایجاد تعادل در بازار امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: با وجود آنکه خودروسازان توان تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو را در سال دارند اما تا اینکه مشکل رانت و عرضه خودرو تک نرخی و بازار جرگه در کشور حل نشود، تعادل در بازار خودروی ایران ححه عمل نشده و تا سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو، صاحب رانت برای فروش خودروسازی در کشور که ابلی شرکت‌های ایرانی است قرار می‌گیرد و این‌ها تا آخر عمر خود زحمت فروش خودروسازی را راحت کرده‌اند.

توسط autokhabari.ir