منتشر شده در 21 تیر 1403 ساعت 12:00


بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

این موتورسیکلت ظاهری ملایم‌تر از MT-09 و قیمتی پایین‌تر از XSR900 GP دارد اما با همان ویژگی‌های منحصر به فرد قدیمی را در دسترس می‌گذارد و شاید بهترین گزینه بین این دو مدل باشد.

از موتورسیکلت‌های نیکد با ظاهر پرخاشگر مانند MT-09 گرفته تا موتورسیکلت‌ های تورینگ سریع و عالی مانند Tracer 9، پیشرانه سه سیلندر با حجم متوسط CP3 یاماها در تمامی زمینه‌ها نظرات مثبتی را به خود جلب کرده‌اند. XSR900GP با طراحی رترو و حالت نشستن به سبک موتورسیکلت‌های اسپرت، اخیرا بسیاری از قلب‌ها را به تپش انداخته است، اما نباید XSR900 را در این هیجان نادیده گرفت. XSR900 با الهام از MT-09 اما با ظاهری ملایم‌تر و هندلینگی بهتر، یک موتورسیکلت اسپرت نیکد مدرن با تزئینات دلنشین به سبک رترو یا گذشته نگر است.

بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

بررسی طراحی

این دومین نسل از XSR900 است و در حالی که سبک و روحیه اصلی طراحی آن خیلی از مدل اصلی ۲۰۱۶ دور نیست، تغییرات قابل توجهی برای اسپرت‌تر شدن در اینجا صورت گرفته است. همچنین گزینه رنگ‌آمیزی جدید بسیار زیبا وجود دارد که در کنار فریم مشکی مات و قطعات طلایی رنگ سیستم تعلیق، ظاهری فوق العاده به این محصول یاماها است. این نسخه از XSR900 بر اساس مدل سال ۲۰۲۱ MT-09 ساخته شده و ۳۰ میلی‌متر از مدل قبلی در قسمت جلو پایین‌تر است.

بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

همانند سایر اعضای این خانواده، حجم موتور به دلیل کورس کمی بلندتر به ۸۸۹ سی‌سی افزایش یافته است و همزمان اجزای داخلی آن نیز ارتقا یافته است. ظاهر کاملاً گذشته‌نگر  به همراه گیره‌های روی باک، XSR900 نشان‌دهنده ترکیبی عالی از ظاهر و ویژگی‌های مدرن و گذشته‌نگر باشد.

بررسی حالت نشستن راکب

اگرچه XSR900 برای راکبان‌های قدبلند هم راحت است، اما کوچک و قابل مانور به نظر می‌رسد و شاید فاصله بین دو محور کمی بیشتر از MT-09 به سرنشینان برای نشستن راحت‌تر روی زین فضای بیشتری بدهد. به همین ترتیب، حالت نشستن به اندازه‌ای در قسمت جلو پایین و کم ارتفاع حس میشود که احساس اسپرت بودن خوبی می‌دهد.

بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

 بدون اینکه فشار زیادی به مچ‌ها وارد کند و یا کاربردهای دید و راحتی را که از موتورسیکلت‌های naked توقع دارید، به خطر بیندازد. به نظر ما برای سواری‌های پر پیچ و خم در خارج از شهر و رفت و آمدهای درون‌ شهری، موتورسیکلت مناسبی بودن و این گستردگی توانایی، یک بار دیگر جایگاه آن را تثبیت می‌کند. اما جای تعجب ندارد که بدانید XSR900 در مسافت‌ها یا سرعت‌هایی که شاید بخواهید طی کنید، محدودیت دارد. بدیهی است که در سرعت‌های بالای جاده‌ای جایی برای پنهان شدن از باد، باران یا سایر شرایط آب و هوایی وجود ندارد و بنابراین طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت بالا کاملا آزاردهنده خواهد شد. همچنین برای ترک‌نشین چندان راحت نیست.

مشخصات فنی و ترمز

درباره موتور CP3 یاماها به اندازه کافی صحبت شده است، اما به عنوان اولین موتورسیکلتی که از این انجین استفاده می‌کند، باید بدانید که ترکیب قدرت و جذابیت آن فراتر از حد انتظار است. افزایش جزئی کورس و حجم نسبت به XSR900 قبلی به این معنی است که حداکثر گشتاور هم افزایش یافته و ۱۵۰۰ دور در دقیقه زودتر به دست می‌آید و به نظر می‌رسد بدون هیچ افت راندمانی در دور موتور بالا، کاملا هیجان انگیز عمل می‌کند. قدرت نیز کمی به ۱۱۹ اسب بخار افزایش یافته و اکنون در  ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه قابل دسترس است. در سبقت‌ گیری‌ های جاده‌ای، پیشرانه به راحتی و بدون تردید از نیمی از آن دور موتور به بالا می‌رود و یا می‌توانید دنده معکوس را با استفاده از سیستم تعویض دنده سریع انتخاب کنید و هیجان بیشتری را به سواری خود ببخشید.
هنگامی که می‌خواهید سرعت را کاهش دهید، اهرم باریک Brembo با دیسک‌های دو پیستون ۲۹۸ میلی‌متری و کالیپرهای چهار پیستونی، قدرتی دلگرم کننده دارد و تنظیم فشار ترمز با دقت بالا را آسان می‌کند.

بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

بررسی سواری و هندلینگ

دوشاخ کاملاً قابل تنظیم و کمک فنر عقب با سیستم تعلیق هندلینگ و پایداری مناسبی ایجاد می‌کند. به دلیل تناسب با یک موتورسیکلت جاده‌ای اسپرت، کورس تعلیق کوتاه است اما هنوز هم نرمی چشمگیری در هر دو قسمت جلو و عقب وجود دارد و حس کارکرد هماهنگ به نظر می‌رسد. بنابراین، زمانی که به یک دست‌انداز یا ناهمواری برخورد می‌کنید، موتورسیکلت به طور یکپارچه حرکت می‌کند، به جای اینکه مانند یک موتورسیکلت آفرود به بالا و پایین پرتاب شود.

 اگرچه به نرمی موتورسیکلت‌های آفرود نیست، اما در جاده‌های کمی ناهموار همچنان به طور چشمگیری متعادل به نظر می‌رسد و به شما اطمینان می‌دهد که با خیال راحت در پیچ‌ها حرکت کنید، با علم به اینکه یک دست‌انداز غیرمنتظره در وسط پیچ شما را منحرف نخواهد کرد. با وزن ۱۹۳ کیلوگرم، هندلینگ آن برای موتورسیکلت‌های این کلاس نسبتاً معمولی است، اما حس چابکی و مانور پذیری دلچسب دارد که شما را به دنبال پیچ‌هایی برای عبور سریع می‌کشاند.

تجهیزات و امکانات

سیستم تعویض دنده سریع به صورت استاندارد به همراه سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم نشان‌دهنده سطح مناسب تجهیزات استانداردی است که یاماها ارائه می‌دهد، XSR900 همچنین با یک پکیج الکترونیکی کامل شامل IMU شش محوره با ABS و کنترل کشش در پیچ‌ها، سامانه ضد چرخش و موارد دیگر پشتیبانی می‌شود. همچنین طیف وسیعی از مپ های دریچه گاز را دریافت می‌کنید که همگی در نمایشگر قابل تنظیم هستند و می‌توانید از بین توضیحات عددی به جای گزینه‌های واضح‌تر مانند عادی، اسپرت و غیره انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

اگرچه XSR900 نهایت جذابیت مدل GP را ندارد، اما با قیمتی به مراتب پایین‌تر، شخصیتی مشابه آن را به شما تحویل می‌دهد. موتور XSR900 یک موتورسیکلت با ظاهری خیره‌کننده است، ترکیبی از استایل مدرن، المان‌های گذشته‌نگر رترو و جزئیات گیرا، از همان ابتدا عامل جذابیت آن را به طور کامل مشخص می‌کند. به خصوص که در رنگ‌های کلاسیک عرضه می‌شود. البته می‌توانید آن را به رنگ مشکی ساده هم سفارش دهید. این  موتورسیکلت به همان اندازه که زیبا به نظر می‌رسد، سواری لذت‌بخشی دارد و نسبت به MT-09 پخته تر عمل می‌کند.

بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

مشخصات فنی

نوع موتور: ۸۹۰ سی‌سی DOHC سه سیلندر خطی ۴ سیلندر خنک‌شونده با مایع؛ ۱۲ سوپاپ
قطر و کورس: ۷۸.۰ میلی‌متر x 62.1 میلی‌متر
نسبت تراکم: ۱۱.۵:۱
سیستم سوخت‌رسانی: انژکتور یاماها با YCC-T
سیستم جرقه‌زنی TCI: جرقه‌زنی کنترل‌شده توسط ترانزیستور
جعبه دنده: ۶ سرعته کلاچ مرطوب چندصفحه‌ای کمکی و ضد لغزش
انتقال نیرو: زنجیر

سیستم تعلیق/جلو: دوشاخ وارونه ۴۱ میلی‌متری، پیش‌بار قابل تنظیم، فشرده‌سازی و برگشت؛ ۵.۱ اینچ مسافت حرکت
سیستم تعلیق/عقب: کمک فنر تکی، پیش‌بار و قابل تنظیم؛ ۵.۴ اینچ مسافت کورس
ترمزها/جلو: دو دیسک هیدرولیکی ۲۹۸ میلی‌متری؛ ABS
ترمزها/عقب: دیسک هیدرولیکی تکی ۲۴۵ میلی‌متری؛ ABS
لاستیک‌ها/جلو: ۱۲۰/۷۰ZR17 Bridgestone® Battlax Hypersport S22
لاستیک‌ها/عقب: ۱۸۰/۵۵ZR17 Bridgestone® Battlax Hypersport S22
زاویه رکاب (زاویه کاستر): ۲۵.۰ درجه
حداکثر فاصله از سطح زمین: ۵.۵ اینچ
ظرفیت باک: ۱۷ لیتر
مصرف سوخت: ۵.۷ lit/100km
وزن خالص: ۱۹۳ کیلوگرم

بررسی یاماها XSR900 مدل ۲۰۲۴

source

توسط autokhabari.ir