لاماری ایما و کی ام سی K7 دو کراس اوور مونتاژی بازار هستند و ما در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.
لاماری ایما و کی ام سی کی ۷ دو مورد از کراس اوورهای نسبتا معروف و محبوب در ایران به شمار میروند که این روزها از لحاظ قیمت و کلاس بدنه یا نوع کاربرد در یک مسیر قرار میگیرند و باید برای به دست آوردن دل مشتریان با هم رقابت کنند. از همین رو در ادامه مطلب به مقایسه لاماری ایما با کی ام سی K7 میپردازیم تا نقاط قوت و ضعف این دو ماشین مونتاژی برای خریداران احتمالی و سایر علاقهمندان به طرز واضحتری بیان شود.
درباره لاماری ایما و کی ام سی K7
لاماری ایما یکی از محصولات شرکت خودروسازی دانگ فنگ است که در سال ۲۰۲۰ و در نمایشگاه خودرو گوآنگژو به نمایش درآمد. این خودرو در کشور چین و سایر بازارهای صادراتی با عنوان دانگ فنگ فورتینگ تی ۵ ایوو شناخته میشود و در اصل یک نسخه اسپرت و مهیجتر از اف ام سی T5 یا همان دانگ فنگ T5 به حساب میآید. شرکت آرین موتور در سال ۱۴۰۱ این محصول را با نشان ایرانی و تحت عنوان لاماری ایما به سبد تولیدات مونتاژی خود اضافه کرد که به دلیل جذابیت ظاهری و قوای فنی مناسب خیلی زود مورد توجه مشتریان در بازار کم تنوع ایران قرار گرفت.
در سمت دیگر KMC K7 از محصولات شرکت خودروسازی جی ای سی یا همان جک محسوب میشود و در سبد تولیدات این خودروساز با نشان سهول ایکس ۷ جا دارد. این خودرو محصول سال ۲۰۲۰ بوده و طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به سبد تولیدات کرمان موتور راه پیدا کرده است. اما تولید آن تداوم نیافت و برخلاف انتظار جای خود را به محصولات جدیدتر داد.
مقایسه طراحی بدنه
هم کی ۷ و هم لاماری ایما جزو جذابترین کراس اوورهای چینی بودند که از سال ۱۴۰۰ به بعد در ایران به فروش رسیدند. کی ام سی K7 که زودتر از لاماری به بازار آمد، توانست توجهات زیادی را در آن دوران به خود جلب کند و به عنوان یک کراس اوور نسبتاً لوکس چینی در بازار بی تنوع ایران خیلی زود به نقل دهانها تبدیل شد.
اما رفته رفته خودروهای جدید با طراحی مدرنتر به بازار آمدند که لاماری ایما یکی از آنها بود و توانست از لحاظ طراحی بدنه پشت بسیاری از حریفان را به خاک بمالد و همچون یک شوالیه خوشتیپ با اسب سفید در بازار بی تنوع و پر از دلسردی ایران، نور امیدی هرچند ضعیف در دل مشتریان به وجود بیاورد. استایل زیبا شبیه به ترکیبی از محصولات جگوار و لامبورگینی اوروس سبب شد لاماری ایما بین عوام و خواص بسیار معروف و تا حد زیادی محبوب شود.
اما kmc k7 نیز چهره نسبتا فانتزی، مدرن و متفاوتی ارائه میدهد که در نوع خود اولین مورد برای بازار ایران محسوب میشد و توانست با ارائه طرح چراغهای اصلی در وسط و چراغهای ابرویی دیلایت در بالا، سلیقه مشتریان را به سمتوسوی خود تغییر دهد. اما استایل کلی بدنه، طراحی نمای جانبی و قسمت پشت آن مربوط به جک اس ۷ است که خودرویی نسبتاً قدیمیتر محسوب میشود و از این جهت توانایی رقابت با طرح مدرن و اسپرت لاماری ایما را ندارد. با این حال همه میدانیم که طراحی امری سلیقهای است و انصافا هر دو خودرو طراحی زیبا و متعادل در بازار فعلی ایران برای مشتریان قشر متوسط ارائه میدهند.
مقایسه لاماری با K7 از لحاظ مشخصات فنی
مشخصات دو بازیکن اصلی در تیم فنی لاماری ایما و کیامسی کی ۷ یعنی موتور و گیربکس این دو خودرو، تقریباً مشابه هم هستند.بر این اساس موتور هر دو خودرو از نوع ۱.۵ لیتری توربو است که به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه تر متصل شده و نیروی محرکه را به چرخهای جلو منتقل میکند. اما وقتی بیشتر روی مشخصات فنی این دو کراس اوور مونتاژی دقیق شوید، متوجه تفاوتهای فنی آنها خواهید شد. در ایما پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم میتواند قدرتی برابر ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید کند و آن را به گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تحویل دهد.
اما موتور توربوشارژ تزریق مستقیم ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر k7 حدود ۱۶۱ اسب بخار و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه خود میرساند و از آنجا که وزن محصول کرمان موتور حدود ۱۸۵ کیلوگرم نسبت به لاماری ایما سنگینتر است، پس شتاب صفر تا صد ضعیفتری را هم برای کی ام سی کی ۷ به وجود میآورد. طبق تستهای انجام شده به طور متوسط شتاب صفر تا صد کی ام سی کی ۷ تحت شرایط استاندارد حدود ۱۱.۹ ثانیه است اما این رقم برای لاماری ایما نزدیک به ۹.۵ ثانیه برآورد میشود.
بنابراین واضح است که اگر خودروی چابکتر با شتاب بهتر و هیجان رانندگی بیشتر نیاز دارید لاماری ایما میتواند گزینه جذابتری باشد. از لحاظ هماهنگی موتور و گیربکس هم لاماری بهتر عمل میکند و وقفهها و ایرادات گیربکس کی ام سی کی ۷ را نیز معمولا از خود بروز نمیدهد.
خودرو | لاماری ایما | کی ام سی K7 |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – TGDI | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – TGDI |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۹۵ اسب بخار – ۲۸۵ نیوتن متر | ۱۶۱ اسب بخار – ۲۵۱ نیوتن متر |
گیربکس | اتوماتیک دوکلاچه تر ۷ دنده | اتوماتیک دوکلاچه تر ۶ دنده |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | حدود ۹.۵ ثانیه | حدود ۱۱.۹ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۸.۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۱۶۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۷۳۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر | ۶۴ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۹۰-۱۸۶۰-۴۵۶۵ میلیمتر | ۱۷۶۰-۱۹۰۰-۴۷۷۶ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۱۵ میلیمتر | ۲۷۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۸۰ لیتر | ۹۶۰ لیتر |
خوشبختانه سیستم تعلیق عقب در این دو کراس اور از نوع مالتی لینک مستقل است و خبری از اکسل یکپارچه در آنها نیست. بنابراین هم در بحث هندلینگ و پایداری و هم در زمینه کیفیت سواری، میتوان انتظارات بالاتری از این دو ماشین مونتاژی داشت. با این حال به نظر میرسد لاماری چه از لحاظ هندلینگ و چه از لحاظ نرمی سواری کمی نسبت به حریف برتری دارد. با وجود این کیفیت سواری هر دو خودرو تا حدودی اسپرت احساس میشود و در مسیرهای ناهموار خشکی نسبی سیستم تعلیق میتواند باعث انتقاد جزیی کاربران شود.
مقایسه کابین و طراحی داخلی
سبک طراحی داخلی هر دو خودرو نسبتاً مدرن و تا حدودی متعادل به نظر میرسد. در این میان داشبورد لاماری ایما راه خود را به سمت سبک مینیمالیسم تا حدودی کج کرده و میخواسته با حداقل جزئیات، بیشترین جذابیت را برای کاربران به وجود آورد. این کار باعث شده تا نمای داخلی این ماشین تا حدودی زیبا و دلنشین به نظر برسد اما در مقایسه با کی ام سی شاید کمتر به دل بنشیند.
در سوی دیگر طرح داشبورد کی ۷ نیز بعد از حدود ۳ الی ۴ سال کمی رنگ کهنگی به خود گرفته اما به واسطه حضور متریال باکیفیت شامل پلاستیکهای مرغوب، روکشهای نرم و چرمی در بخشهای بیشتری از داشبورد و رودریها، توانسته که خود را نسبت به حریف مقداری باکیفیت و ردهبالاتر جلوه دهد. بنابراین به نظر میآید چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کیفی، محصول کرمان موتور نسبت به لاماری ایما در بخش کابین برتری نسبی داشته باشد.
میزان فضای موجود در کابین هر دو خودرو نسبتاً جادار است و افراد بزرگسال در صندلیهای ردیف عقب این دو خودرو فضای پا و سر کافی در اختیار خواهند داشت. اما اگر سری هم به صندوق عقب بزنیم، متوجه میشویم که باز هم کی ام سی دست برتر را دارد؛ چون که حجم صندوق عقب این خودرو حدود ۹۶۰ لیتر است و دقیقاً دو برابر گنجایش ۴۸۰ لیتری صندوق عقب لاماری ایما را به لوازم و اسباب کاربران خود اختصاص داده است.
مقایسه لاماری ایما و کی ام سی K7 از لحاظ امکانات
یکی از ضعفهای لاماری ایما معمولی کمبود آپشنهای این خودرو نسبت به حریفان است و در اینجا نیز در مقایسه با کی ام سی K7 از لحاظ تنوع امکانات ضعیفتر ظاهر میشود. نبود آینههای جانبی تاشونده برقی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، مموری صندلی به اضافه ماساژور برای صندلی راننده، فقدان تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو و…
از جمله کمبودهای آپشنی لاماری ایما نسبت به کی ام سی کی ۷ است.
همچنین برخلاف انتظار آپشنهایی مثل سیستم هشدار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از جلو، سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده، هشدار تصادف از عقب، رادار تابلوخوان و کروز کنترل تطبیقی در هیچ یکی از این دو خودرو وجود ندارد که باعث عقب ماندن آنها در عرصه تجهیزات تکنولوژیک از رقبای جدید موجود در بازار میشود.
خودرو | لاماری ایما | کی ام سی K7 |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور پارک جلو | ندارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (شش عدد) | دارد (۴ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | دارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
اتوپارک | ندارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد |
نتیجهگیری ؛ لاماری ایما ارزندهتر است یا کی ام سی K7 ؟
در پایان مقایسه لاماری ایما با کی ام سی کی ۷ باید اشاره کنیم که اگر ک کراس اوور نسبتا چابکتر با توان فنی بهتر، پایداری و هندلینگ قابل قبول، طراحی ظاهری جذابتر، استایل جوانپسندتر، هماهنگی بهتر موتور و گیربکس و بازار خریدوفروش پررونقتر نیاز دارید، لاماری ایما بهتر میتواند پاسخگوی احتیاجات شما باشد.
اما کی ام سی کی ۷ نیز به دلیل ارائه کابین جادار، صندوق عقب بسیار بزرگتر، امکانات متنوعتر، کابین باکیفیت و زیباتر، میتواند به عنوان یک کراس اوور با طراحی نسبتاً لوکس و زیبا کارایی مناسبی برای مشتریان داشته باشد. البته این خودرو در حال حاضر از خط تولید کرمان موتور خارج شده و به دلیل عرضه نسبتاً کوتاه احتمالاً در زمینه لوازم بدنه مشتریان را در آینده با مشکلاتی مواجه کند.
source