سریع‌ترین نسخه از تسلا مدل ۳ هنگام پشت سر گذاشتن تست‌های سرعت خود با آتش‌سوزی ترمزها مواجه شد.


جدیدترین نسخه از تسلا مدل ۳ پرفورمنس پس از حضور در پیست مشهور نوربرگ رینگ و داغ شدن باتری و آتش گرفتن ترمزها برچسب خطرناک را دریافت کرد! یکی از اولین نمونه‌های اروپایی تسلا مدل ۳ پرفورمنس به‌روز شده در پیست ۲۰.۸ کیلومتری یاد شده حضور داشت و پشت فرمان آن نیز میشا چارودین نشسته بود، فردی که مربی رانندگی و مسابقه‌ای است و بیش از یک دهه تجربه در این پیست چالش‌برانگیز دارد. آقای چارودین به همراه مالک خودرو که در صندلی سرنشین حضور داشت ابتدا هندلینگ خودرو به ویژه تغییرات رخ داده در سیستم تعلیق را تحسین کرد و گفت:

اکستریم VX اکستریم VX

تفاوت بین تسلا مدل ۳ قبلی و فیس لیفت مانند تفاوت شب و روز است. من هرگز فکر نمی‌کردم تسلا در تولید محصولی برای پیست این‌قدر خوب باشد

اما با رسیدن خودرو به پیچ مشهور Schwedenkreuz و گذشت حدود دو و نیم دقیقه از حضور در جهنم سبز، خودروی تسلا پیام هشدار مربوط به دمای بالای ترمز را نشان داده است. حدود ۳۰ ثانیه بعد و با رسیدن خودرو به سرعت فراتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، آقای چارودین وقوع آتش‌سوزی را حس کرده و خودرو با مشکل کاهش سرعت مواجه بوده است.او ادامه می‌دهد:

من ترمز شدید گرفتم و خودرو خیلی علاقه‌ای به توقف نداشت. در آینه هم دود غلیظی مشاهده می‌شد.

داده‌ها نشان می‌دهند این خودرو تست خود در نوربرگ رینگ را باتری ۳۹۳ کیلوواتی شروع کرده و دمای باتری نیز ۲۶.۳ درجه بوده اما پس از پنج و نیم دقیقه قدرت به‌طور قابل‌توجهی افت کرده و از ۳۹۲ به ۳۰۰ کیلووات در ۵۰ ثانیه بعدی رسیده و پس از ۲ دقیقه این رقم به ۲۰۰ کیلووات کاهش یافته است. حتی زمانی که آقای چارودین با مشاهده دود ترمزها اقدام به کاهش سرعت خودرو کرده دمای باتری در زمان پایان تست به ۵۸.۵ درجه رسیده است. نکته جالب اینکه رقم ۳۹۳ کیلووات اعلامی در آغاز حرکت بیشتر از قدرت ادعایی ۳۳۸ کیلوواتی تسلا برای مدل‌های بازار اروپا و استرالیا بوده است.

تسلا مدل ۳ پرفورمنس فیس لیفت یک دور جهنم سبز را در ۹.۵ دقیقه طی کرده هرچند خودرو در حالی رانده شده که خودروهای دیگری نیز در پیست حضور داشته‌اند. مالک خودرو می‌گوید این تسلا دارای روغن ترمز مسابقه‌ای بوده هرچند از نظر دیسک‌ها، کالیپرها و لنت‌ها تغییری رخ نداده است. طرفداران تسلا در شبکه‌های مجازی سریعاً شروع به دفاع از این خودرو کرده و ادعا داشتند مدل ۳ پرفورمنس یک خودروی جاده‌ای است و افراد کمی با آن راهی پیست خواهند شد. البته تسلا مدل ۳ پرفورمنس با حالت سواری پیست عرضه می‌شود که احتمالاً همین حالت در جهنم سبز نی فعال بوده است. این برند آمریکایی ادعا می‌کند خودروی یاد شده از لنت‌های ترمز آماده پیست سود می‌برد و جدیدترین نسخه مدل ۳ پرفورمنس از احساس پدال بهتر و مدیریت گرمای ارتقا یافته برخوردار است. البته چارودین اظهار می‌دارد:

ترمزها مشابه دیگر محصولات تسلا هستند و پس از طی چند دقیقه در پیست آتش می‌گیرند و مشکل داغ کردن دارند. با این تفاسیر نمی‌توان یک دور کامل را در پیست طی کرد

او ادامه می‌دهد:

مدل ۳ پرفورمنس از نظر هندلینگ بسیار خوب است اما از نظر ترمز یک کابوس محسوب می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که رانندگی با آن خطرناک خواهد بود. درست همانند مدل S پلد، اگر خودرو فاقد پکیج پیست باشد اوضاع خطرناک خواهد شد.

قبلاً نیز خودروهای تسلا به خاطر عملکرد ضعیف ترمز در پیست زیر سؤال رفته‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا این خودروساز پکیج تست مشابه مدل S را برای مدل ۳ پرفورمنس نیز معرفی خواهد کرد یا خیر. این پکیج شامل ترمزهای دیسکی کربن سرامیکی و لنت‌های ارتقا یافته به منظور دوام بهتر در دماهای بالاست. شایان ذکر است خودروی عرضه شده در بازارهای اروپا و استرالیا از باتری ساخت ال‌جی استفاده می‌کند و بنا به ادعای برخی مالکان سرعت افزایش دمای آن بالاتر از باتری‌های ساخت پاناسونیک بکار رفته در مدل‌های بازار آمریکاست.

در مقابل باید به هیوندای آیونیک ۵N اشاره کنیم که توانسته دو دور پیست نوربرگ رینگ را در تست‌های آقای چارودین بدون مشکل داغ کردن یا آتش‌سوزی ترمزها طی کند. هیوندای با اینکه در استرالیا قیمت بالاتری دارد اما از بهبودهای متنوعی در سیستم خنک کاری و باتری سود می‌برد تا امکان راندن طولانی‌تر آن در پیست بدون کاهش عملکرد وجود داشته باشد.

دمای باتری این خودرو در دور اول نوربرگ رینگ از ۲۰ به ۳۴ درجه و در دور دوم از ۳۷ به ۴۷ درجه رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داده که سرعت خودرو پایین‌تر بوده و خودروهای بیشتری در پیست حضور داشته‌اند. همین میزان افزایش گرمای باتری تسلا در حالی اتفاق افتاده که مدل ۳ پرفورمنس کمتر از دوم سوم پیست را طی کرده بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

source

توسط autokhabari.ir