منتشر شده در 24 تیر 1403 ساعت 14:00
شرکت فورد از یک خودروی برقی جدید رونمایی کرد. این خودرو که در دسته کراس اوورهای اسپرت قرار میگیرد کاپری (Capri) نام دارد و در قاره اروپا به فروش خواهد رسید. نکته جالب اینکه همانند اکسپلورر جدید، فورد کاپری نیز بر مبنای پلتفرمی مشترک با محصولات سری ID فولکس واگن توسعه پیدا کرده است.
مروری بر تاریخچه کاپری
شاید بدانید کاپری یکی از محصولات قدیمی شاخه فورد در اروپا بود که بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۶ روی خط تولید قرار داشت. این کوپه زیبا با هدف ارائه خودرویی اقتصادی و در عین حال با ظاهری اسپرت و هیجانانگیز به بازار عرضه شد. جالب اینکه کاپری در قاره سبز به عنوان «ماستنگ اروپا» شناخته میشد و به خاطر طراحی جذاب و عملکرد قوی خود نظر مثبت بسیاری از مشتریان را جلب کرد. این خودرو با انواع مختلفی از موتورها به فروش رسید، از موتورهای کوچک چهار سیلندر گرفته تا موتورهای قویتر شش سیلندر. حتی چند نسخه مسابقهای از این کوپه دو رگه نیز تولید شد. طراحی بدنه با خطوط کشیده، کابین راحت و رانندگی پویا، این خودرو را به یکی از محبوبترین مدلهای فورد در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی تبدیل کرد.
فورد کاپری کلاسیک به خصوص در بازارهای اروپایی و بریتانیا محبوبیت زیادی داشت و در مسابقات مختلف شرکت میکرد. با وجود گذشت سالها از زمان توقف تولید، کاپری هنوز هم در بین علاقهمندان به مدلهای کلاسیک جایگاه ویژهای دارد و به عنوان یک نماد از خودروهای اسپرت دهههای گذشته شناخته میشود. پس از نزدیک به ۴ دهه حالا خودروساز آمریکایی تصمیم گرفته این نام پرطرفدار را در قالب یک کراس اوور اسپرت احیا کند.
مهندسی آلمانی برای کراس اوور آمریکایی
دو کمپانی فورد و فولکس واگن روابط نزدیکی دارند و برخی از محصولات خود را با همکاری هم تولید میکنند. کراس اوور فورد کاپری نتیجه این همکاری بوده و بر اساس پلتفرم فولکس واگن MEB ساخته شده است. مدلهایی مثل ID.4،ID.5 و فورد اکسپلورر الکتریکی روی این پلتفرم تولید میشوند. در حالی که در اکسپلورر، با یک اتاق استاندارد طرف هستیم، در کاپری اولویت با طراحی جذاب و جوانپسند بوده و این خودرو به نوعی نسخه اسپرت اکسپلورر به حساب میآید.
ادای احترام به نسلهای پیشین فورد کاپری
در نمای ظاهری طراحان فورد سعی کردند به نسلهای قبلی کاپری ادای احترام کنند. جلوپنجره مشکی رنگ، گرافیک چهارگانه چراغهای جلو، برآمدگی خفیف گلگیرها و لبه صندوق عقب، شیشه جانبی بیضی شکل و گرافیک چراغهای عقب برخی از مواردی هستند که به نسلهای پیشین کاپری اشاره دارند.
در داخل کابین، اشتراکات فورد کاپری و اکسپلور برقی بسیار زیاد است. بدون تردید شاخصترین المان کابین را باید نمایشگر بزرگ ۱۴.۶ اینچی عمودی موجود در قسمت میانی داشبورد دانست. این نمایشگر متحرک بوده و در پشت آن یک فضای بزرگ برای گذاشتن اجسام مختلف مخفی شده دارد. همانند نمای بیرونی، در این بخش نیز فورد با استفاده از فرمانی اسپرت که دارای قسمتی فلزی است، به نسلهای پیشین کاپری ادای احترام کرده است.
با وجود شیب زیاد سقف، صندوق عقب فورد کاپری فضای بیشتری را نسبت به صندوق عقب اکسپلورر ارائه میکند. این امر در طول بدنه بیشتر برای کاپری ریشه دارد. فضای قسمت بار این کراس اوور اسپرت ۵۶۹ لیتر اعلام شده، در صورت خواباندن صندلیهای عقب این رقم تا ۱۵۰۹ لیتر افزایش پیدا میکند. بد نیست بدانید این ارقام برای اکسپلورر به ترتیب برابر با ۴۵۰ و ۱۳۹۹ لیتر هستند.
مشخصات فنی فورد کاپری
در زیر پوسته، فورد کاپری جدید هیچ وجه اشتراکی با نیاکان خود ندارد. در نسخه پایه این کراس اوور اسپرت نیروی خود را از یک موتور الکتریکی با توانایی تولید ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور دریافت میکند. برای مقایسه باید گفت این میزان خروجی، در مقایسه با خروجی قویترین نسخه از کاپری کلاسیک تقریبا دو برابر بیشتر است. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، کراس اوور کاپری صفر تا صد را در زمان ۶.۴ ثانیه طی میکند، این رقم نیز در مقایسه با شتاب قویترین نسخه از کوپه کاپری با اختلاف زیادی بهتر است. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم، این نسخه توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت را دارد. برخلاف شتاب، این رکورد پایینتر از حداکثر سرعت نسخههای قدیمی کوپه کاپری میباشد. البته این رقم به صورت الکترونیکی محدود شده؛ ناگفته نماند در مدل پایه نیرو به چرخهای عقب انتقال مییابد.
وظیفه تامین انرژی در مدل پایه از فورد کاپری را باتری ۷۷ کیلووات ساعتی بر عهده دارد. این باتری طبق استاندارد WLTP برای پیمایش ۳۹۰ مایل یا ۶۲۷ کیلومتر مسافت کفایت میکند. به لطف پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۱۳۵ کیلوواتی، با ۲۸ دقیقه اتصال به یک پورت پرسرعت، در عرض ۲۸ دقیقه میزان شارژ باتری از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد.
در مدل پرچمدار از فورد کاپری جدید، پیشرانه شامل دو موتور الکتریکی میشود. این موتورها با همکاری هم میتوانند ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید و ۶۷۹ نیوتن متر گشتاور تولید کنند. این میزان خروجی دقیقاً مشابه با خروجی پیشرانه فولکس واگن ID.5 GTX است. با چنین پیشرانه قدرتمندی، مدل پرچمدار از کاپری شتاب صفر تا ۱۰۰ صدی برابر با ۵.۳ ثانیه دارد. از لحاظ حداکثر سرعت این مدل با نسخه پایه برابر است.
در مدل پرچمدار باتری ۷۹ کیلووات ساعتی انرژی لازم را تامین میکند. با وجود اندک ظرفیت بالاتر، به دلیل دو موتوره بودن پیشرانه، مصرف انرژی در مدل پرچمدار فورد کاپری کمی بیشتر بوده و با شارژ کامل میتواند تا ۳۶۸ مایل یا ۵۹۲ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.
در حالی که وزن کاپریهای قدیمی بسته به نسل و تیپ بین تقریباً ۱۰۰۰ و ۱۲۲۵ کیلوگرم متغیر بود، کراس اوور کاپری به خاطر استفاده از پیشرانه تمام الکتریکی، بسیار سنگینتر شده است. به گفته فورد نسخه تک موتوره از این خودرو وزنی برابر با ۲۰۹۸ کیلوگرم دارد؛ وزن نسخه دو موتوره هم به ۲۱۷۴ کیلوگرم میرسد.
قیمت کراس اوور فورد کاپری
همانند فورد اکسپلورر برقی، نسل جدید کاپری هم در کلن آلمان تولید خواهد شد. قیمت مدل پایه از این کراس اوور اسپرت در آلمان از ۵۱۹۵۰ یورو (معادل تقریباً ۳.۲ میلیارد تومان) آغاز میشود. این رقم در مقایسه با قیمت اکسپلورر ۲۴۵۰ یورو بیشتر است.
source