مهندسان پورشه به سیستم هیبریدی ۹۱۱ بسیار افتخار میکنند و پس از نشستن پشت فرمان کاررا GTS متوجه شدیم آنها کاملاً حق دارند.
مهندسان پورشه اصرار دارند که ۹۱۱ هیبریدی شبیه هیچ خودروی هیبریدی دیگری نیست. این خودرو از یک پکیج باطری ۱.۹ کیلووات ساعتی ۴۰۰ ولتی در زیر کاپوت جلو استفاده میکند که انرژی موردنیاز یک موتور ۵۵ اسب بخاری را تأمین میکند. علاوه بر این، مردان پورشه برای ۹۱۱ هیبریدی که در قالب مدل کاررا GTS ارائه میشود، یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت جدید را با یک توربوشارژر الکتریکی در نظر گرفتهاند. روی شافت این توربوشارژر یک موتور الکتریکی ۱۵ اسب بخاری تعبیه شده است که میتواند کمپرسور را سریعتر بچرخاند یا سرعت چرخش آن را کاهش دهد. این یعنی توربو میتواند فشار بوست را محدود کرده و از این طریق برق تولید کند. به همین دلیل، در این توربوشارژر وستگیت وجود ندارد.
این سیستم مجموعاً ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب یا هر چهارچرخ منتقل میشود. یکی از اهداف اصلی پورشه در ۹۱۱ هیبریدی، طراحی سیستمی بود که تا حد امکان سبک باشد و به همین دلیل، برخلاف دیگر خودروهای هیبریدی پرفورمنس اروپایی، در اینجا خبری از سیستم پلاگینهیبریدی و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی نیست. به همین خاطر است که ۹۱۱ کاررا GTS کمی بیش از ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و تنها ۴۷ کیلوگرم سنگینتر از نسخهٔ قبلی است.
برای اینکه ببینیم سیستم هیبریدی پورشه در عمل چطور رفتار میکند، راهی جنوب اسپانیا شدیم تا در پیست آسکاری با کاررا GTS جدید رانندگی کنیم. از همان ابتدا، نکات ظریفی وجود دارد که نشان میدهد با یک ۹۱۱ هیبریدی طرف هستیم. پیشرانه خیلی سریع روشن میشود زیرا موتور الکتریکی وظیفهٔ استارت را هم بر عهده دارد. همچنین در دورهای پایین در دندههای بالا، گاهی احساس گشتاور فوری وجود خواهد داشت که در یک ۹۱۱ غیرهیبریدی احساس نمیشود. بااینحال، تشخیص کاری که سیستم انجام میدهد دشوار خواهد بود زیرا قوای محرکه دائماً در حال جابجایی نیروی برق بین موتور الکتریکی، توربوشارژر و باطری است.
در کاررا GTS هیچ گشتاور الکتریکی عظیمی مثل دیگر مدلهای هیبریدی پرفورمنس وجود ندارد و در عوض قدرتی روان، شگفتانگیز و فوری ارائه میشود. البته نمیتوان گفت شبیه خودرویی تنفس طبیعی احساس میشود زیرا GTS بسیار پرگشتاور است اما احساس توربوشارژر را هم ندارد زیرا واکنش موتور بسیار خوب است. قوای محرکهٔ پورشه چیزی بین این دو است و کاملاً جایگاه منحصربهفرد خودش را دارد. موتور الکتریکی در دورهای بالا با قدرت بیشتری وارد عمل میشود تا پیشرانهٔ تخت شش سیلندر را مثل یک موتور تنفس طبیعی بیدار کرده و کاهش تأثیر توربوشارژر را جبران کند.
اما چیزی که افشا میکند با یک موتور تنفس طبیعی طرف نیستیم، صدای توربوشارژر است. وقتی پیشرانه سرعت توربو را به سمت حداکثر دور ۱۲۰ هزار rpm افزایش میدهد، صدای سوت بلند میشود. از لحاظ شاسی، ۹۱۱ هیبریدی بسیار شبیه کاررا GTS قبلی است. پورشه لاستیکهای عقب را ۱۰ میلیمتر پهنتر کرده و به ۳۱۵ میلیمتر رسانده که هماندازهٔ ۹۱۱ توربو است و درنتیجه برخی اجزای سیستم تعلیق تغییر کرده است. سیستم کنترل شاسی پویای پورشه و آنتیرول بارهای فعال هم حالا از سیستم ۴۰۰ ولتی استفاده میکنند و درنتیجه سریعتر و دقیقتر عمل میکنند. به لطف این ویژگیها، کاررا GTS بلافاصله به راننده اعتمادبهنفس رانندگی در مسیرهای کوهستانی را خواهد داد.
این پورشه برخلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی، از سیستم ترمز معمولی استفاده میکند و پدال مستقیماً به ترمزها متصل است. کاررا GTS همچنین حالا به ترمزهای بزرگتری با کالیپرهای ۱۰ پیستونه در جلو مجهز شده که از ۹۱۱ توربو گرفته شدهاند و بارها و بارها خودرو را بدون هیچگونه نشانهای از کاهش توان متوقف میکنند. احساس پدال هم فوقالعاده است و به راننده کمک میکند دقیقاً میزان فشار موردنیاز را به پدال وارد کند.
پشت فرمان کاررا GTS هیبریدی، زمانی که پدال گاز را فشار میدهید، صرفاً سیگنالی به دریچهٔ گاز ارسال نمیشود تا مقدار مشخصی باز شود زیرا در یک لحظه خودرو باید انواع تصمیمگیریها را در مورد نحوهٔ استفاده از پیشرانه و اجزای سیستم هیبریدی انجام دهد و هر بار که گاز را رها میکنید و دوباره فشار میدهید محاسبات تغییر خواهد کرد. بااینحال، بهعنوان یک رانند هیچ احساسی از این موضوع نخواهید داشت و صرفاً هر زمان که اراده کنید گشتاور را دریافت خواهید کرد. همچنین مثل همیشه، کاررا GTS هیبریدی یک خودروی پیست فوقالعاده است. هندلینگ متعادل، شاسی عالی و ترمزهای قدرتمند اعتمادبهنفس زیادی القا میکند و احساس میشود خودرو آماده است تمام روز را در پیست دور بزند.
ما هردو مدل کاررا GTS محرک عقب و کاررا ۴ GTS چهارچرخ محرک را آزمایش کردیم و گاهی تشخیص تفاوت این دو دشوار بود. شاید نسخهٔ محرک عقب فرمان پذیری کمی بهتری داشته باشد اما هنگام پیچیدن هردو نسخه تقریباً یکسان رفتار میکنند. سامانهٔ چهارچرخ محرک اما برای خروج خودرو از پیچها کشش بهتری را فراهم میکند. به گفتهٔ رانندهٔ پورشه، تفاوت بین این دو زمانی آشکار میشود که بسیار فراتر از محدودیت چسبندگی خودرو عمل کنید. بااینحال، همهٔ اینها باعث افزایش ۱۴ هزار دلاری قیمت کاررا GTS نسبت به نسخهٔ قبلی و رسیدن قیمت پایه به نزدیک ۱۶۷ هزار دلار شده است. همچنین تمام نمونههایی که ما آزمایش کردیم بیش از ۲۰۰ هزار دلار قیمت داشتند.
بهطورکلی، مهندسان پورشه با این سیستم هیبریدی خیلی خوب توانستهاند شخصیت سنتی ۹۱۱ را حفظ کنند. این سیستم بسیار سبکتر از سیستمهای هیبریدی رقبا است و بهطور مؤثری نیاز به افزایش پرفورمنس و درعینحال مطابقت با قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی را برطرف میکند. البته با وجود تمام تلاشهای پورشه، پشت فرمان هنوز هم احساس میشود که این یک ۹۱۱ هیبریدی است زیرا با کاررا GTS قبلی تفاوت دارد ولی مهم این است که این پورشه هیبریدی هنوز هم شبیه یک ۹۱۱ احساس میشود.
مشخصات فنی
Porsche 911 Carrera 4 GTS 2025 | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری H6 توربو هیبرید |
قدرت | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
باطری | ۱.۹ کیلووات ساعت |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن خالص | ۱۶۰۴ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۱۳۵ لیتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت |
قیمت پایه | ۱۶۶,۸۹۵ دلار |
قیمت تستشده | بیش از ۲۰۰ هزار دلار |
source