سایپا قرار است آریزو ۵ تمام الکتریکی را مستقل از مدیران خودرو با نام سینوگلد در کشورمان عرضه کند. این محصول وارد رقابت با سدان‌های برقی کرمان موتور خواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اکستریم VX اکستریم VX

تلاش برای ورود خودروهای برقی به ایران، سابقه‌ی طولانی دارد ولی هنوز تعداد این محصولات در بازار کشورمان،  ناچیز است. کمبود برق در ماه‌های مختلف سال و فقدان زیرساخت لازم برای شارژ خودروهای الکتریکی، عرضه‌ی مدل‌های برقی را غیرمنطقی جلوه می‌دهد؛ اما سیر صعودی آلودگی هوا و احتمال افزایش قیمت بنزین، نیاز ایران به انواع سدان یا کراس‌اور تمام الکتریکی را ثابت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

↵ کیا سراتو جدید وارداتی کوشاخودرو ۲۰۲۴
↵کیا K5 اپتیما وارداتی کوشا خودرو؛ مشخصات و قیمت
↵ مشخصات و قیمت کیا اسپورتیج وارداتی کوشاخودرو
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

خردادماه ۱۴۰۲ اخبار غیررسمی از تلاش مدیران خودرو برای واردات چری آریزو ۵ برقی منتشر شد. حالا سایپا رسما به عنوان عرضه‌کننده‌ی این خودرو شناخته می‌شود و در سامانه‌ی یکپارچه حضور دارد. علاوه‌بر سینوگلد تانگو ۵، هونگچی E-QM5 EV، هوندا E-NS1، ایران خودرو لونا  GRE آئودی Q5 ای ترون، فولکس واگن ID.4 و کی ام سی EJ7 هم خودروهای تمام برقی آماده برای پیش‌فروش در سامانه یکپارچه هستند.

چری ویانا A15

چری A15 اولین خودروی چینی بازار ایران بود و با نام ویانا توسط سناباد خودرو مونتاژ شد. این مدل، پلت‌فرم عاریت گرفته از فولکس‌واگن داشت و سال ۲۰۰۳ در چین رونمایی شده بود. جالب است بدانید چری A15 بعدها با مدل  A۱۳ که در ایران با نام ام‌وی‌ام ۳۱۵ شناخته می‌شود؛ جای‌گزین شد و حالا آریزو ۵ بنزینی و برقی، سدان کامپکت شرکت چینی در بازار جهانی است.

نکته‌ی جالب که به خوبی روند فاجعه‌بار پیشرفت خودروسازی ایران را نشان می‌دهد، رسیدن چری از A15 به آریزو ۵ و آریزو ۶ و آریزو ۸ طی ۲۰ سال است. سایپا اما در این مدت، تولید تیبا را ادامه می‌دهد و تولید شاهین با پیشرانه‌ی ناکارآمد را نوآوری خود می‌داند.

 

طراحی ظاهری و نمای بدنه سینوگلد تانگو ۵ سایپا

به زحمت می‌توان تفاوت ظاهری مدل برقی و بنزینی آریزو ۵ را تشخیص داد. نسخه‌ی الکتریکی، سپرهای بزرگ‌تر و رکاب‌های پهن‌تر دارد. چرخ‌های استفاده شده برای آریزو ۵e هم متفاوت از مدل بنزینی است. خودروی عرضه‌ شده با برند کوین، مشابه بعضی مدل‌های الکتریکی، جلوپنجره‌ی بسته دارد.

چری آریزو 5 برقی

در نمای پشت، ظاهرا فقط یک قطعه‌ی باریک شبیه به اسپویلر، روی درپوش صندوق اضافه شده و باقی اجزا شامل چراغ و سپر، کاملا مشابه آریزو ۵ بنزینی هستند.

در مجموع حتی با گذشت چند سال از رونمایی، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی سینوگلد (چری آریزو ۵) داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین سینوگلد تانگو ۵ سایپا

نسخه‌های مختلفی از آریزو ۵ برقی با طرح داشبورد متفاوت در چین وجود دارند. مدل وارداتی سایپا قرار است از کابین مشابه آریزو ۵ اسپرت مدیران خودرو استفاده کند. نمایشگر لمسی ۹ اینچ و پنل دیجیتال رنگی پشت فرمان در سینوگلد ارایه خواهد شد.

سینوگلد تانگو 5 سایپا

مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی چری آریزو ۵ برقی هم از صندلی‌های چرم مصنوعی با طراحی ارگونومیک استفاده می‌کند. براساس تجربه‌ی نگارنده از مدل بنزینی، می‌توان اطمینان داشت سطح کیفی قابل قبول برای صندلی‌ و داشبورد نسخه‌ی الکتریکی ادامه داشته باشد و این محصول چینی، همچنان از مواد بهتر نسبت به خودروهای ساخت سایپا و ایران خودرو بهره‌مند باشد.

برای چری آریزو ۵e، ترمز دستی سنتی به مدل دکمه‌ای و برقی تبدیل شده است. این خودرو  دسته‌دنده‌ ندارد و در قسمت بین صندلی‌ها جالیوانی پلاستیکی دیده می‌شود. مورد عجیب اینکه محفظه‌ی وسط (باکس کنسول بین صندلی) برای سینوگلد سایپا ارایه نمی‌شود و صرفا یک استراحتگاه کوچک، سمت راست راننده وجود دارد.

سینوگلد تانگو 5 سایپا صندلی

نمی‌توان آریزو ۵ را خودرویی جادار به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر، روی صندلی‌های عقب؛ با کمبود فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول به‌نظر می‌رسد که درنتیجه‌ی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانه‌ها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار سینوگلد، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی سینوگلد تانگو ۵ سایپا

پیش‌تر گفته شد که مدل‌های بنزینی با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و توربوشارژ در ایران وجود دارند. این خودروها به‌ترتیب، قدرت ۱۱۶ و ۱۴۵ اسب بخار  ارائه می‌کنند و در زمان‌های ۱۳ و ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند.

موتور چری آریزو 5 برقی

سینوگلد سایپا دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، نسخه‌ الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی تک سرعته و باتری لیتیومی ۴۸ کیلووات ساعتی تولید می‌شود. سینوگلد با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۲۵ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی سینوگلد تانگو ۵ سایپا

فهرست امکانات در مقایسه با آریزو ۵ اسپرت مدیران خودرو کوتاه‌تر است. صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی و پنل دیجیتال ۷ اینچ، سیستم حفظ خودرو در شیب ، اتوهلد، کنترل کشش و پیداری الکترونیک، مهم‌ترین امکانات سینوگلد تانگو ۵ هستند.

 

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی ندارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران ندارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب ندارد
دوربین جانبی ندارد
کیسه هوا دارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف نامشخص
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت چری آریزو ۵ برقی و سینوگلد تانگو ۵

حدود قیمت محصول چری در چین حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار است. با این شرایط، احتمالا سینوگلد سایپا با استفاده از تخفیف عوارض گمرکی مخصوص خودروهای برقی، هزینه خرید ۱/۵ میلیارد تومانی برای خریدار ایرانی خواهد داشت.

کاتالوگ سینوگلد سایپا

با توجه به قیمت فعلی چری آریزو ۵ توربو که در محدوده‌ی  ۱/۲ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ می‌توان مطمئن بود سینوگلد حتی با قیمت مشابه، به دلیل قدرت پیشرانه‌ی کمتر نسبت به مدل توربو، خریدار چندانی نداشته باشد. استفاده از فروش اقساطی برای رانندگان تاکسی‌، احتمالا مهم‌ترین راه پیش روی سایپا برای جذب مشتری است. همچنین، شایعات افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک، می‌تواند خریداران سینوگلد تانگو ۵ را بیشتر کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۳ رای

source

توسط autokhabari.ir