منتشر شده در 24 تیر 1403 ساعت 16:30
عکاس
علیرضا پاداش
شاین مکس و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی و جدید بازار هستند که توسط ایران خودرو و راساموتور خاورمیانه به بازار کشور عرضه می شوند.
دور جدید واردات خودرو های بسیاری سفارش گذاری شده اما حجم بسیاری از این خودرو ها، محصولاتی از برند های معتبر چینی است. ما در این مطلب به سراغ دو سدان چینی با کیفیت و نسبتا لوکس یعنی جی ای سی امپو و شاین مکس رفتیم که پایشان به تازگی به بازار خودروی ایران باز شده و تا حد زیادی می توانند تصور ما را از خودرو های چینی بر هم بزنند. در ادامه بیشتر به بررسی این دو خودرو خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بیان خواهیم کرد.
درباره شاین مکس و جی ای سی امپو
شاین مکس یک سدان نسبتا لوکس سایز متوسط که توسط گروه دانگ فنگ تولید می شود و نام اصلی آن آئولوس یی شون مکس است که گروه ایران خودرو آن را با نام شاین مکس در دو نسخه هیبریدی و بنزینی در بازار ایران عرضه می کند که ما در این مطلب نسخه بنزینی آن را ملاک قرار می دهیم. اولین نسل از این خودرو در سال ۲۰۱۸ معرفی شده اما گروه دانگ فنگ در سال ۲۰۲۱ اقدام به عرضه نسل دوم شاین مکس بر اساس پلتفرم DSMA کرده است.
اما رقیب شاین مکس یعنی امپو در حقیقت محصولی از برند نام آشنای چینی یعنی GAC است که این برند سابقه همکاری های طولانی مدت با برند های مطرحی نظیر تویوتا، هوندا و میتسوبیشی را در کارنامه خود دارد. GAC EMPOW در حقیقت یک سدان سپرت در کلاس و سگمنت B بوده و برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ روی خط تولید رفته است. شرکت راسا موتور خاورمیانه که محصولات گروه سوزوکی را به ایران وارد کرده است، مسئولیت واردات این خودرو را بر عهده دارد.
مقایسه طراحی
در این بخش ابتدا به سراغ طراحی شاین مکس می رویم که در بازار ایران یک سدان خانوادگی و لوکس محسوب می شود. به طور کلی طراحی این خودرو سعی می کند همه چیز را با هم داشته باشد. به طور مثال چراغ های جلو این خودرو به صورت کشیده طراحی شده که جلوه لوکسی به این خودرو داده از آن طرف استفاده از جلو پنجره یکپارچه با سپر و بهره مندی از خطوط مورب و در هم در این قسمت بر ابهت این خودرو اضافه کرده است. از سمتی دیگر در بخش هایی از این خودرو در نسخه های بنزینی شاهد استفاده از خطوط قرمز هستیم که کمی توانسته طراحی این خودرو را به طراحی خودرو های اسپرت نزدیک کند و همچنین فرم طراحی فست بک شاین مکس طراحی این خودرو را جوان پسندانه تر کرده است.
اما در طراحی ظاهری گَک امپو طراحی اسپرت این خودرو به دیگر وجوه و المان های طراحی می چربد و همین باعث می شود طراحی این جی ای سی امپو جوان پسندانه تر باشد. یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی این خودرو مشاهده می شود استفاده از تنوع رنگی بسیار خوبی است که در این تنوع را در کمتر خودرویی در بازار ایران می بینیم. نکته بعدی که می توان به آن اشاره کرد فرم طراحی رینگ های آلومینیومی GAC EMPOW است که طراحی منحصر به فردی دارد و احساس بسیار خوبی را به بیننده منتقل می کند. در کنار این موارد در بخش عقب این خودرو امکاناتی نظیر کیت اگزوز را می بینیم که به صورت فابریک بر روی این جی ای سی امپو وجود دارد و ذات اسپرت این خودرو را بیش از پیش به نمایش می گذارد.
مقایسه مشخصات فنی شاین مکس و جی ای سی امپو
شاین مکس نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI تامین می کند که این پیشرانه می تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل کند. سیستم تعلیق به کار رفته در بخش جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در بخش عقب شاین مکس از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده که عملکرد بسیار خوبی بر روی شاین مکس دارد و می توان سواری نرمی را با این خودرو تجربه کرد.
قلب تپنده گَک یا جی ای سی امپو همانند شاین مکس یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم است توانایی تولید نهایت قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۷۰ نیوتن متر و انتقال آن از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر به چرخ های جلو را دارد. با اینکه روی کاغذ شاین مکث توان تولیدی بیشتری نسبت به جی ای سی امپو تولید می کند اما به لطف هماهنگی بسیار خوب موتور و گیربکس GAC EMPOW شاهد شتاب صفر تا صد بهتری در این خودرو هستیم.
خودرو | دانگ فنگ شاین مکس | جی ای سی امپو |
موتور | ۴ سیلندر- ۱۶ سوپاپ – توربوشارژ | ۴ سیلندر- ۱۶ سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۹۰ اسب بخار- ۳۰۰ نیوتن متر | ۱۷۷ اسب بخار- ۲۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاجه تر | ۷ سرعته دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۷.۴ | ۶.۹۵ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر | ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۴۸۶ کیلوگرم | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۲ لیتر | ۴۷ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۷۵-۱۸۷۵-۴۷۹۷ میلی متر | ۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۷۰ میلی متر | ۲۷۳۶ میلی متر |
طراحی داخل کابین دانگ فنگ شاین مکس و جی ای سی امپو
سدان لوکس ایران خودرو در بخش طراحی کابین همانند طراحی ظاهری تلاش می کند تا طراحی لوکسی را به نمایش بگذارد و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل کند. در طراحی این خودرو به دلیل بهره مندی از تریم دو رنگ و استفاده از رنگ های روشن و تیره جلوه طراحی و دیزاین بسیار خوبی را شاهد هستیم. در کنار این موارد از در اکثر نقاط کابین این خودرو از متریال نرم استفاده شده که از نکات مثبت طراحی دانگ فنگ شاین مکس به شمار می رود. در کل می توان گفت در شاین مکث شاهد طراحی لوکس تری نسبت به جی ای سی امپو هستیم و بدلیل ابعاد و اندازه شاین مکس می توان انتظار کابین بزرگتر و جادارتری داشت.
بر خلاف شاین مکس، جی ای سی امپو طراحی تماما اسپرت را در داخل کابین خود به نمایش می گذارد و می توانند احساس هیجان را به راننده و سرنشینان منتقل کند. نکته قابل توجهی که در داخل کابین این خودرو می توان به آن اشاره کرد این است که طراحان این خودرو سعی کرده اند تا سبک طراحی این خودرو را تا حد زیادی شبیه به خودرو های اسپرت اروپایی نزدیک کنند که استفاده از طراح فیبر کربن در بخش کنسول وسط و ترکیب رنگ مشکی و زرد و فرم طراحی فرمان، پشت آمپر و سیستم مالتی مدیا جی ای سی امپو و… گواهی از این ماجرا است.
مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی
دانگ فنگ شاین مکس در کنار طراحی بسیار خوبی که دارد امکانات بسیار خوبی را در خود جای داده است اما متاسفانه نسخه فول آپشن این خودرو عرضه نشده که این موضوع می تواند تاثیر خود را در بخش آپشن و امکانات این خودرو نشان دهد.
از جمله امکاناتی در سدان لوکس وارداتی ایران خودرو وجود دارد می توانیم به؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور، سنسور باران، سقف پانوراما، رادار خط خوان، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، اتوهلد، پاور ویندوز، ترمز پارک برقی، صندلی ۶ حالته برقی راننده، حافظه صندلی، دسته دنده الکترونیکی، ماساژور صندلی راننده، سردکن صندلی راننده، صندلی ۴ حالته برقی شاگرد، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، فناوری LED، صندلی Zero Gravity، دوربین ۳۶۰ درجه، پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی و…
در رقیب شاین مکس نیز امکانات مختلفی دیده می شود که استفاده از آنها می تواند لذت رانندگی را بیشتر کند. امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، رادار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار هشدار خروج از خط، نور بالای اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، رادار کمکی راننده در ترافیک، رادار تابلو خوان، شیفتر پشت فرمان، فرمان کمکی برقی، سردکن صندلی های جلو، سنسور نور، کیت صدای اگزوز، سیستم صوتی حرفه ای، سانروف، تهویه اتوماتیک با قابلیت تصفیه هوای داخل کابین، کروز کنترل تطبیقی،ترمز پارک برقی، AUTO HOLD ، TPMS، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، شارژر بی سیم، استارت دکمه ای و… از جمله امکاناتی است که در جی ای سی امپو دیده می شود اما متاسفانه جای خالی امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، گرم کن صندلی ها و… در این خودرو احساس می شود.
خودرو | دانگ فنگ شاین مکث | جی ای سی امپو |
کیسه هوا | دارد ( ۶ کیسه هوا ) | دارد ( ۶ کیسه هوا ) |
کروز کنترل تطبیقی | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
رادار تابلو خوان | ندارد | دارد |
رادار نقطه کور | دارد | ندارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
DOW | دارد | ندارد |
ماساژور صندلی راننده | دارد | ندارد |
کیت صدای اگزوز | ندارد | دارد |
ترمز اضطراری | دارد | دارد |
حافظه صندلی | دارد | ندارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | دارد |
نور پردازی داخل کابین | ندارد | دارد |
نتیجه گیری ؛ دانگ فنگ شاین یا جی ای سی امپو ؟
با توجه به مقایسه انجام شده می توان نتیجه هر دو این خودرو ها جزو خودرو های با کیفیت تولید چین هستند که علاوه بر امکانات و مشخصات قابل توجهی که دارند کیفیت مونتاژ بسیار بالایی را می توان در آنها مشاهده کرد و انتخاب میان این دو خودرو بیشتر به سلیقه و ملاک های خریداران بستگی دارد.
در مجموع می توان گفت شاین مکس با توجه به ابعاد و اندازه و سبک طراحی که دارد عامه پسند تر و برای مصارف خانوادگی مناسب تر است اما جی ای سی امپو به دلیل استفاده از سبک طراحی بدنه ، تریم داخلی و امکانات منحصر به فرد، جوان پسندانه تر بوده و برای علاقه مندان به خودرو های اسپرت گزینه مناسبی است.
ویدیو معرفی شاین مکس
ویدیو معرفی جی ای سی امپو
source