منتشر شده در 29 تیر 1403 ساعت 16:00

سوزوکی سوئیفت سال گذشته وارد نسل چهارم خود شد. این نسل از خودروی اقتصادی ژاپنیها توسط یورو انکپ مورد ارزیابی قرار گرفته و توانسته سه ستاره از آن دریافت کند. کسب این امتیاز نه چندان درخشان در شرایطی است که اکثر مدلهای جدید موفق به دریافت ۵ ستاره از یورو انکپ شدهاند.
به گزارش آخرین خودرو، هاچبک ارزان قیمت سوئیفت در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۶۷ درصد را از آن خود کرده است. در بخش محافظت از سرنشینان خردسال هم اوضاع چندان مناسب نبوده و امتیاز ۶۵ درصد به این خودروی کوچک داده شده؛ امتیازهای سوئیفت در دو بخش سامانههای کمکی و حفاظت از عابرین پیاده هم به ترتیب عبارتند از ۶۲ و ۷۶ درصد.
برای مقایسه تویوتا یاریس که در کلاسی مشترک با سوزوکی سوئیفت قرار دارد، در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال، محافظت از سرنشینان خردسال، سامانههای کمکی و حفاظت از عابرین پیاده به ترتیب امتیازهای ۸۶، ۸۱، ۸۵ و ۷۸ درصد را کسب کرده است.

شاید بدانید سوزوکی سوئیفت مخصوص بازار اروپا در کارخانه کمپانی واقع در ساگارای ژاپن تولید میشود. کسب امتیاز نه چندان خوب ۳ ستاره در شرایطی است که مدل به فروش رسیده در قاره سبز از ۶ کیسه هوا بهره میبرد. ضمن اینکه این هاچبک ژاپنی با سامانههایی مثل ترمز اضطراری خودکار، دستیار تعویض خط و سیستم پایش هوشیاری راننده به دست مشتریان اروپایی میرسد. البته آنطور که یورو انکپ اعلام کرده، عملکرد این سامانهها آنطور که باید مطمئن و قابل اعتماد نیست.
به غیر از سوزوکی سوئیفت، نسل جدید داستر هم در کسب امتیاز کامل از یورو انکپ ناکام باقی مانده است. این کراس اوور رومانیایی از ۵ ستاره ممکن ۳ ستاره را از آن خود کرده؛ گفتنی است مدلی که توسط یورو انکپ تست شده، نسخه استاندارد بوده و در صورت ارزیابی نسخه فول به احتمال زیاد نتایج بهتری حاصل میشود.
بد نیست اشاره کنیم که هر دو مدل سوزوکی سوئیفت و داچیا داستر در بازار هند و سایر کشورهای در حال توسعه با امکانات کمتری عرضه میشوند. بنابراین اگر این نسخهها با استانداردهای یورو انکپ مورد ارزیابی قرار بگیرند، امتیازات کمتری را کسب خواهند کرد.
source