درحالی‌که اکثر شاسی‌بلندهای امروزی دیفرانسیل جلو هستند، این خودروهای ۴×۴ در خارج از آسفالت از توانایی‌های بالایی برخوردارند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اکستریم VX اکستریم VX

جاده‌های سراسر جهان مملو از شاسی‌بلندها در اندازه‌های مختلف شده و هرچند خیلی‌ها از این خودروها تحت عنوان ۴×۴ یاد می‌کنند اما بسیاری از شاسی‌بلندهایی که در خیابان‌ها می‌بینید درواقع دوچرخ محرک هستند و صرفاً برای رانندگی روی آسفالت مناسب خواهند بود؛ بنابراین، کسانی که با مسیرهای خشن سروکار دارند، باید سراغ خودروهای ۴×۴ آفرودی بروند. در بین این مدل‌ها هم برخی خودروهای ۴×۴ در خارج از جاده بهتر از بقیه عمل می‌کنند و بنابراین، ما تمام آفرودرهایی که هم‌اکنون در اروپا عرضه می‌شوند را به‌طور کامل آزمایش و بهترین‌های آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم. برای انتخاب این خودروها، علاوه بر توانایی‌های بیراهه نوردی، به دوام، کارایی، هزینه‌های نگهداری، قیمت و تجهیزات ایمنی هم توجه داشته‌ایم.

همچنین بخوانید: بهترین خودروهای آفرود تاریخ؛ از بلیزر و پاترول تا رانگلر و لندکروزر

اینیوس گرنادیر

قیمت پایه آمریکا: ۷۳,۱۰۰ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۶۵,۰۰۰ پوند

خیلی‌ها به خاطر خداحافظی با نسل اول لندروور دیفندر غمگین بودند اما این ناراحتی برای «جیم راتکلیف» مدیرعامل اینیوس از همه بیشتر بود. هرچند دیفندر جدید بسیار شیک‌تر و مدرن‌تر از نسل قبلی است اما گرنادیر با هدف ادامهٔ شخصیت سنتی‌تر و خشن‌تر نمونهٔ اولیهٔ دیفندر طراحی شده است. این تازه‌وارد در اکثر قسمت‌ها به اهداف خود دست پیدا کرده است. گرنادیر همان‌طور که ظاهرش نشان می‌دهد، در آفرود خوب عمل می‌کند و به لطف شاسی نردبانی و اکسل‌های صلب می‌تواند از مسیرهای بسیار سختی عبور کند. نقطه‌ضعف گرنادیر اما احساس مبهم روی جاده به خاطر همین توانایی‌های آفرود بالا است. پانل دکمه‌ها در داخل خودرو نیز هرچند شبیه هواپیماهای جنگنده به نظر می‌رسد اما ارگونومی مناسبی ندارد.

سوزوکی ایگنس

قیمت پایه آلمان: ۱۸,۲۱۰ یورو

قیمت پایه بریتانیا: ۱۸,۰۰۰ پوند

اگر فکر می‌کنید همهٔ شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل خودروهای بزرگ و گرانی هستند در اشتباهید. سوزوکی ایگنس هم‌اندازهٔ خودروهای شهری است اما به لطف ارتفاع بیشتر از زمین، روکش‌های پلاستیکی بدنه و سامانهٔ چهارچرخ محرک، امکان ماجراجویی در خارج از جاده را بیش از چیزی که فکر می‌کنید فراهم خواهد کرد. بااین‌وجود، ایگنس روی جاده هم به لطف فرمان سریع، پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری هیبریدی خفیف و تعویض دنده‌های سریع، به‌طور شگفت‌انگیزی رانندگی جذابی دارد. هرچند صندلی‌های تنگ عقب و صندوق بار کوچک کارایی این کراس‌اوور ژاپنی را محدود می‌کند اما دیگر قسمت‌های کابین آن راحت و مجهز است.

جیپ رانگلر

قیمت پایه آمریکا: ۳۳,۸۹۰ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۶۱,۰۰۰ پوند

کمتر شرکتی مثل جیپ تاریخچه‌ای غنی در آفرود دارد. یکی از مشهورترین محصولات این برند آمریکایی، رانگلر است که از ویلیز MB افسانه‌ای دههٔ ۴۰ الهام گرفته است. جدیدترین نسخهٔ نسل چهارم این خودرو اما علیرغم ظاهر کلاسیک، در داخل با تجهیزات فراوان و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مناسب، به‌طور شگفت‌انگیزی مدرن است. البته تخصص اصلی جیپ در آفرود است یعنی جایی که وقتی رقبا سرگردان می‌شوند، سامانهٔ چهارچرخ محرک آن شما را به‌پیش خواهد برد. بااین‌حال، رانگلر روی جاده به‌اندازهٔ آفرود درخشان نیست. پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی آن قدرتمند اما پرمصرف است درحالی‌که فرمان بی‌حس و سواری خشن شما را به یاد اجداد نظامی رانگلر خواهد انداخت.

سانگ‌یانگ رکستون

قیمت پایه آلمان: ۴۷,۹۹۰ یورو

قیمت پایه بریتانیا: ۴۱,۰۰۰ پوند

رکستون که حالا با برند KGM عرضه می‌شود، یکی از محدود خودروهایی است که می‌تواند سخت‌ترین مسیرها را با یک خانوادهٔ هفت‌نفره و وسایلشان طی کند. قطعاً طراحی بیرونی این خودرو در برخی قسمت‌ها ناخوشایند است اما هیچ‌کس نمی‌تواند توانایی‌های آفرود رکستون را زیر سؤال ببرد. زیر این بدنه یک شاسی نردبانی سنتی قرار دارد که باعث می‌شود خودرو روی آسفالت کمی سنگین احساس شود ولی اگر بتوانید با سواری نسبتاً پرتکان خودرو کنار بیایید، کابین رکستون با تجهیزات مناسبی مثل تودوزی چرمی و نمایشگر لمسی ۹.۲ اینچی، هنوز هم مکان خوشایندی خواهد بود. رکستون همچنین با گارانتی هفت‌ساله یا ۱۴۵ هزار کیلومتری ارائه می‌شود.

مرسدس بنز G کلاس

قیمت پایه آمریکا: ۱۴۹,۴۰۰ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۱۳۷,۰۰۰ پوند

مرسدس G کلاس زیر بدنهٔ کلاسیک خود، قطعات فنی کاملاً مدرنی را پنهان کرده است. در بیرون، ویژگی‌هایی مثل چرخ زاپاس روی درب صندوق و چراغ‌های جلوی گرد، نشانه‌های واضحی از اولین G کلاس هستند. طراحی جعبه‌ای شکل این خودرو همچنان جذابیت زیادی دارد درحالی‌که کابین به‌اندازهٔ لیموزین‌های مرسدس لوکس و مملو از جدیدترین تکنولوژی‌ها است. خارج از آسفالت، سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند با قفل دیفرانسیل، توانایی‌های فوق‌العاده‌ای را برای G کلاس فراهم می‌کند هرچند که فرمان مبهم این بنز بزرگ حتی در نسخهٔ ۵۸۵ اسب بخاری G63 بدین معنا است که روی جاده باید کمی مدارا کنید. G کلاس با قیمت شش‌رقمی، در لیگ خاص خود قرار دارد ولی بااین‌وجود، توانسته طی سال‌ها طرفداران زیادی به دست آورد.

لندروور دیسکاوری

قیمت پایه آمریکا: ۶۱,۵۲۵ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۶۱,۰۰۰ پوند

دیسکاوری شاسی‌بلندی بزرگ و همه‌کاره است. این ماشین در داخل با هفت صندلی، بسیار کاربردی است و به لطف تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ شاسی لندروور مثل سیستم واکنش مسیر، در آفرود هم فوق‌العاده توانمند است. بااین‌وجود، دیسکاوری همچنان روی جاده خودرویی راحت و آرامش‌بخش است. به‌طورکلی، نقاط ضعف کمی می‌تواند در این شاسی‌بلند بزرگ بریتانیایی پیدا کرد هرچند که قیمت گرانی دارد.

فورد رنجر

قیمت پایه آمریکا: ۳۴,۳۱۵ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۲۸,۵۰۰ پوند

نسل جدید فورد رنجر گام‌های بزرگی به جلو برای تبدیل شدن به خودرویی راحت‌تر از قبل برداشته است. این پیکاپ نه‌تنها در بیرون بسیار متمایزتر به نظر می‌رسد بلکه در داخل هم بسیار راحت‌تر شده است. داشبورد رنجر با متریال باکیفیت‌تر و نمایشگرهای بزرگ، این پیکاپ فورد را به خودرویی بسیار دلپذیرتر برای استفاده‌های روزمره تبدیل کرده است درحالی‌که هنوز هم بسیار توانمند و مستحکم است. کسانی که خواهان توانایی‌های آفرود بیشتری هستند نیز می‌توانند سراغ نسخه‌های ترمور یا رپتور بروند اما صرف‌نظر از این، رنجر یکی از بهترین پیکاپ‌هایی است که هم‌اکنون می‌توان در اروپا خرید.

تویوتا لندکروزر پرادو

قیمت پایه آمریکا: ۵۷,۴۰۰ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۷۵,۰۰۰ پوند

جدیدترین نسل تویوتا پرادو مثل همیشه خودرویی بزرگ، توانمند و باابهت است اما درعین‌حال از تکنولوژی‌های بروز هم بهره می‌برد. درحالی‌که این خودرو در بازار آمریکا با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری بنزینی هیبریدی عرضه می‌شود، تویوتا برای اروپا همچنان یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری دیزلی سنتی را در نظر گرفته است. این موتور ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که حداکثر این گشتاور از دور تنها ۱,۶۰۰ rpm ارائه می‌شود. این ویژگی در کنار شاسی نردبانی بدین معنا است که چه در مسیرهای گل‌آلود و چه در جاده‌های کوهستانی، موانع بسیار کمی می‌توانند پرادو را متوقف کنند. هرچند پرادو راحتی جاده‌ای رقیب اصلی خود، لندروور دیفندر را ندارد اما بدون شک در هر جای دیگری بسیار توانمند خواهد بود.

داچیا داستر

قیمت پایه آلمان: ۱۸,۹۵۰ یورو

قیمت پایه بریتانیا: ۱۵,۴۱۰ پوند

وقتی حرف از ارزش در برابر قیمت می‌شود، خودروهای کمی توان رقابت با داچیا داستر را خواهند داشت. قیمت این خودرو از زیر ۲۰ هزار یورو آغاز می‌شود اما با این رقم اندک مالک یک آفرودر توانمند و جادار خواهید شد که برای خارج از آفرود تجهیزات موردنیاز را دارد. داستر در داخل نیز به لطف متریالی که در اکثر قسمت‌ها کیفیت بالایی دارند، مانند یک خودروی اقتصادی ارزان به نظر نمی‌رسد. فرمان دقیق، مجموعه‌ای از پیشرانه‌های سرحال و تعلیق نرمی که دست‌اندازها را جذب می‌کند، بدین معنی است که داچیا رانندگی خوبی هم دارد. برای این ماشین حتی سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم کنترل پایین رفتن از شیب هم ارائه می‌شود.

لندروور دیفندر

قیمت پایه آمریکا: ۵۸,۰۲۵ دلار

قیمت پایه بریتانیا: ۴۸,۹۶۰ پوند

نسل جدید دیفندر چنان موفقیت بزرگی برای لندروور به همراه داشته که لیست سفارشات آن پر شده است. وقتی پشت فرمان دیفندر بنشینید، فهمیدن اینکه چرا به چنین موفقیتی دست پیدا کرده است خیلی طول نخواهد کشید. طراحی رتروی این خودرو هنوز هم توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند درحالی‌که کابین جادار و همه‌کارهٔ آن کارایی را با جذابیت شیکی ترکیب می‌کند. دیفندر همچنین از جدیدترین تکنولوژی‌ها هم بهره می‌برد. این خودرو در نسخه‌های ۹۰ دودر، ۱۱۰ چهاردر و ۱۳۰ کشیده قابل خریداری خواهد بود و مثل بهترین ساخته‌های لندروور، ترکیبی از آرامش و راحتی در آسفالت را با عملکرد غیرقابل‌توقف در آفرود ارائه می‌کند. تنها نقطه‌ضعف اصلی دیفندر، شهرت منفی جگوار-لندروور در زمینهٔ قابلیت اطمینان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴۹ رای

source

توسط autokhabari.ir