سری ۱ بی ام و با عرضه در سال ۲۰۰۴ به عنوان نسخه جانشین سری ۳ کامپکت، توانست خود را به عنوان کوچک‌ترین و ارزان‌ترین سری تولیدی این برند باواریایی در سبد محصولات شرکت جا کند. بی ام و سری ۱ در سال میلادی جاری در نسخه نسل چهارم به تولید خواهد رسید تا دهه سوم از تولید پیوسته خود را تحت کد فنی F70 جشن بگیرد.

سری ۱ زمانی از سوی شرکت پرشیا خودرو (متولی برند بی ام و در ایران) به بازار عرضه شد، اما به دلیل معقول نبودن قیمت نهایی در مقایسه با کاربرد و ابعاد اتاق، هرگز محبوبیت سری ۳ و حتی سری ۵ را کسب نکرد.

مزایا و معایب

+ توان فنی مناسب در نسخه عملکردمحور M

+ طراحی کاملا جدید

+ ابعاد بزرگ‌تر اتاق

– قیمت نهایی بالا در نسخه M

– طراحی خارجی بسیار زشت

مشخصات فنی

سری ۱ بی ام و در نسل سوم برای همیشه استفاده از پیشرانه عملکرد محور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری خود را با نمونه‌های ۳ و ۴ سیلندر خطی توربو جایگزین کرد و حالا نسل چهارم آن نیز از رویه‌ای مشابه پیروی می‌کند. تفاوت آنجایی است که حالا نسل چهارم با سیستم هیبرید ملایم (MHEV) ۴۸ ولت روانه بازار خواهد شد.

وظیفه این سیستم هیبرید ملایم آن است که موتور الکتریکی را به‌صورت موازی با پیشرانه احتراق داخلی خودرو به منظور افزایش توان نهایی به کار بگیرد. در نتیجه این سیستم قابلیت تردد تمام الکتریکی را برای خودرو فراهم نمی‌کند و تنها به عنوان یک سیستم بوستر (Booster/تقویت‌کننده) به کار گرفته خواهد شد.

دو پیشرانه تزریق مستقیم بنزینی (GDI) برای نسل چهارم بی ام و سری ۱ در نظر گرفته شده که نسخه اول نمونه ۳ سیلندر ۱.۵ توربو و نمونه عملکردمحور، نسخه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو برای نمونه سری M (قدرتمندترین نسخه) است. هر دو ستاپ با گیربکس اتوماتیک دو کلاچ ۷ سرعت با قابلیت انتخاب دستی دنده‌ها از طریق سیستم استپ ترونیک (Steptronic) به بازار عرضه می‌شود که گشتاور را به محور جلو یا در نسخه M با سیستم X-Drive به هر دو محور منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که در ترکیب‌بندی حجمی کاملا مشابه، دو نسخه توربو دیزل ۳ و ۴ سیلندر نیز برای نسل جدید سری ۱ ارائه می‌شود که محبوبیت آن بیشتر مربوط به بازار اروپا است.

از آنجایی که نسخه M قدرتمندترین نمونه بی ام و سری ۱ جدید خواهد بود، جدول مشخصات نیز اطلاعات فنی مربوط به این نسخه بخصوص را در بر دارد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۳۶۱ میلی‌متر
عرض ۱۸۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۵۹ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۸۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۹ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و سری ۱ مدل ۲۰۲۵

زمانی که نسل دوم بی ام و سری 1 در سال ۲۰۱۱ به بازار معرفی شد، لقب جوجه اردک زشت به آن دادند، چرا که بر خلاف نسل اول که طراحی خود را مستقیما از بی ام و سری ۳ چشم گربه‌ای آن دوران (E90) الهام گرفته بود، نسل دوم به بعد دچار افول بسیار شدید در زمینه زیبایی بصری در طراحی شد.

بی ام و تلاش بسیار زیادی کرد تا طراحی سری ۱ را منطبق بر خانواده محصولات خود نگه دارد، اما زیبایی هیچگاه به BMW 1 Series باز نگشت. داستان در خصوص بی ام و سری ۱ نسل چهارم نیز به همین منوال است. با این تمایز که این خودرو در مقایسه با نسل سوم اندکی بزرگ‌تر است. طول خودرو به اندازه ۴۲ میلی‌متر و ارتفاع آن معادل ۲۵ میلی‌متر بیشتر از نسل سوم است، اما این تغییرات هیچ تاثیری بر فضای صندوق ۳۸۰ لیتری خودرو نگذاشته است.

نمای کلی سری ۱ متاسفانه همچنان یک خودرو زشت و بدقواره است. خطوط تیز و زوایای شکسته جلو خودرو در بخش جلوپنجره و گوشه‌های سپر، ترکیبی ناموزون و نامشخص را به تصویر می‌کشد که همانند دو نسل پیش نمی‌توان آن را الزاما منطبق بر مدل خاصی از خانواده محصولات این برند دانست. بخش انتهایی خودرو با ‌چراغ‌های شکسته در وسط، اگرچه همان بلاتکلیفی نمای جلو را به همراه دارد، اما به‌صورت کلی آرامش و هم‌خوانی بیشتری را در مقایسه با چهره خودرو به نمایش می‌گذارد.

نسخه M بی ام و سری ۱ مدل ۲۰۲۵ با همراه داشتن کیت بدنه و البته تمایزهای بصری بسیار در جلو و عقب و مخصوصا حفظ چهار لوله اگزوز دایره در عقب، جلوه اسپرت‌تری به همراه دارد که تحمل طراحی این جوجه اردک زشت را ممکن‌تر می‌سازد.

طراحی داخلی

کابین بی ام و سری ۱ مدل ۲۰۲۵

نمای داخلی بی ام و سری ۱ مدل ۲۰۲۵ مستقیما برگرفته از نسل سوم بی ام و X1 (U11) است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. با این تفاوت که طراحی داشبرد و کابین با اندکی تغییر مجددا از نو طراحی شده است. صندلی‌های خودرو نیز کاملا جدید هستند که از نظر آسایش سواری در رانندگی‌های طولانی عملکرد به مراتب بهتری به همراه دارند.

داشبرد بی ام و سری ۱ ۲۰۲۵ از یک صفحه افقی قوس‌دار با نمایشگر ۱۰.۲۵ رنگی برای کلاستر و یک نمایشگر رنگی لمسی ۱۰.۷ اینچی برای سیستم مولتی مدیا تشکیل شده است که به همراه بخش مرکزی داشبرد، به‌صورت اریب و با رویه راننده‌محور طراحی شده است.

این سری از بی ام و، از روکش داخلی آلکانترا و چرم مصنوعی بهره می‌گیرد تا ضمن پیروی از فضای داخلی فاقد چرم، حمایت بیشتری از حقوق حیوانات کرده باشد. نورپردازی انتزاعی در ترکیب با طرح کلی شسته رفته اجزا و قطعات داخلی کابین فضایی نسبتا مینیمال و البته به دور از روحیه اسپرت همیشگی بی ام و به همراه دارد. با افزایش ۴.۲ سانتیمتری در طول کلی خودرو و عدم تاثیرگذاری آن بر فضای صندوق، خوشبختانه ردیف نشیمن عقب حالا اندکی بازتر و راحت‌تر از نسل گذشته است.

آپشن ها و امکانات

به عنوان خودرویی پریمیوم از برند لوکس‌ساز بی ام و، سری ۱ نیز بر حسب نوع سفارش مشتری و رده آپشنی، با ویژگی‌های ارضاکننده همراه است.

سیستم روشنایی تمام LED پویا (منطبق بر زاویه فرمان) با روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک، سیستم کمک پارک، نمایشگر مجازی هدآپ (HUD)، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای اتوماتیک دیجیتال، سیستم کمک پارک، کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر، رادار کنترل حرکت خودرو در میان خطوط، سیستم کمک خروج خودرو از خط، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار تابلوخوان و کنترل مانور پارک سرعت پایین از طریق تلفن همراه هوشمند از راه دور بخشی از قابلیت‌های عرضه‌شده در نسل جدید سری ۱ بی ام و است.

قیمت بی ام و سری ۱ نسل چهارم در بازار

نمای عقب بی ام و سری ۱ مدل ۲۰۲۵

بی ام و سری یک به‌عنوان ارزان‌ترین سطح ممکن از خانواده محصولات پریمیوم و لوکس بی ام و شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین بازار فروش این خودرو کشور مادر (آلمان)، کشورهای اروپایی، ژاپن و چین است که از دیدگاه کاربری (نیاز به خودرو با ابعاد کوچک) و قوانین محدودکننده حجم پیشرانه (در کشور چین)، سهم فروش معقولی به خود اختصاص می‌دهد.

مشکل اصلی بی ام و سری ۱ مدل ۲۰۲۵ قیمت خودرو است که از حدود رقم ۴۱ هزار دلار آغاز شده و با توجه به سطح امکانات و تریم فنی، تا رقم ۶۱ هزار دلار در نسخه M (M135) خواهد رسید که قیمتی قابل توجه و در سطح برخی خودروهای سایز متوسط اروپایی و آمریکایی است.

سری ۱ در مقایسه با ابعاد، ویژگی‌های فنی و زیبایی بصری هرگز از سیاست قیمت‌گذاری منطقی برخوردار نبود و همین موضوع هم باعث شد که در دوران فروش خودرو در بازار ایران، مشتریان آن همواره بی ام و سری ۳ را به سری ۱ ترجیح دهند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

توسط autokhabari.ir