تقریبا تمام محصولات حاضر در این نمایشگاه برای فروش هستند؛ البته اگر بازدیدکنندگان پول لازم را داشته باشند.
دیگر خبری از نمایشگاه خودروی ژنو نیست. برگزارکنندگان این رویداد باسابقه بینالمللی تصمیم گرفتند برپایی آن در اروپا بیفایده است؛ بنابراین کشور قطر محل برگزاری رویداد ژنو شد! در هر صورت، این لغو باعث افت نمایشگاههای خودرویی اروپا شد. برگزارکنندگان ژنو بخشی از دلیل لغو کارشان را نمایشگاههای مونیخ و پاریس را اعلام کردند که به نفع خودروسازیهای داخلی خود عمل میکنند. مشخصا بخش دیگر این رخداد هم بر گردن خود مسئولانش و بهروز نشدن فرمت آن است.
درحالی که ژنو درگیر مشکلات شد، رویداد دیگری از آن درس عبرت گرفت و به یکی از جذابترین نمایشگاههای خودرویی جهان تبدیل شد؛ نمایشگاه خودروی موناکو با نام «تاپمارک» با میزبانی خودروهای متنوع، حرکتی نوین را به نمایش گذاشته است که در آن بازدیدکنندگان امکان خرید تمام محصولات به نمایش درامده در آن را خریداری کنند؛ البته اگر وسع مالی آن را داشته باشند یا در مزایدهها پیروز شوند.
با ورود به پارکینگ این نمایشگاه و نگاهی گذرا به خودروهای آن، میتوان سطح مشتریان و مخاطبان هدف این رویداد را شناسایی کرد؛ تصور کنید یک دستگاه دلارا استراداله درکنار بیامو M5 CS، اسمارت فورتو و هامر نظامی قرار گرفته است! با ورود به محوطه نمایشگاه، یک دستگاه کلاس G به نمایش درآمده که یک قایق برابوس را یدک میکند و لوگوی اسمی برابوس روبهروی آنها قرار گرفته است. به یاد داشته باشید که همه اینها برای فروش هستند.
سالن نخست نمایشگاه به خودروهای کلاسیک اختصاص یافته است که شامل برندهای مطرح و نمایندگیهای مشهور این خودروسازیها میشود که محصولات خاصی را به نمایش درآوردهاند؛ از جگوار ای-تایپ گرفته تا فراری ۵۷۵M مارانلو.
مسئولان تاپمارک از ارائه جزئیات فروش خودروها در نمایشگاهشان خودداری میکنند اما برخی منابع میگویند حداقل ۵۰ درصد محصولات به نمایش درآمده در این رویداد در سال ۲۰۲۳ به فروش رسیده بودهاند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بسیاری تاپمارک را جدی میگیرند.
البته وقتی سرمایه مشتریان این نمایشگاه آنقدر زیاد است که با سوپراسپرتهای خاص و شاسیبلندهای نظامی از آن بازدید کنند، حتما برای خرید خودروهایشان لابیزنیهای پشتپرده هم انجام میدهند. برای نمونه یک دستگاه آلفارومئو ۸C (تصویر بالا) پیش از روز برگزاری به فروش رسیده بوده است.
تاپمارک بهجز محصولات کلاسیک، خودروهای دیگری را هم آماده میکند که برای یک جیپ بسیار پرپول آماده شدهاند و حاضرند برای خودروهای بسیار خاص، مبالغ گزافی را هزینه کنند. ازجمله این محصولات خاص میتوان به ابرخودروی برقی اسپارک آول و کوآدبایک شرکت اسلواک «ایگل» اشاره کرد که بهترتیب با تکیهبر پیشرانههای برقی و V12، بیش از ۱,۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
بنابراین تاپمارک گستره وسیعی از خودروها مانند محصولات اسپرت و لوکس را پوشش میدهد. خریداران میتوانند بهجای صرف هزاران دلار روی یک خودروی اسپرت، یک ون لوکس ۴۲۰ هزار یوروییی از مرسدس را خریداری کنند یا با یک لامبورگینی استراتو مجهز به موشک به خانه بروند یا اصلا بهجای خودرو، با نگاهی به چند ماکت زیبا، یک جت شخصی ۴۰ تا ۸۰ میلیون دلاری را خریداری کنند. رویاپردازی متمولان درباره خرید خودرو، موتور یا قایق و هواپیما هر چه باشد، میتواند در تاپمارک به واقعیت تبدیل شود.
اگر یک ثروتمند باشید به ساعت و اکسسوری لوکس هماهنگ با خودروهایتان اهمیت زیادی میدهید؛ تاپمارک این نیاز را نادیده نگرفته؛ درکنار این لوازمشخصی، قفسه نوشیدنیها و خوراکیهایی رنگارنگ از برندهایی چون آستونمارتین قرار گفته است. شکلاتهای این شرکت توسط یک تولیدکننده محلی بهصورت دستی پخته و رنگآمیزی شدهاند.
مجموعه تاپمارک نهایتا و برای تکمیل برنامه خود، از «حراج خودروهای موناکو» دعوت کرده است تا یک حراج مخصوص خودروهای فراری را در سالن همایشهای آن برگزار کنند؛ البته باز هم برای کسانی که خرید یک خودروی چند میلیونی دلاری برایشان حکم یک سرگرمی را دارد نه رویا! نظر شما درباره رویداد تاپمارک چیست؟ مشخصا هدف از برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاههای دیگری چون پکن متفاوت است اما چگونه این سطح از تفاوت به وجود میآید؟
source