موتور اس وای ام ADV 175 هاسکی یکی از محصولات جدید از نشان SYM است که توسط نیروموتور به بازار ایران عرضه می شود.
تاریخچه و مقدمه
در سال های اخیر موتور هایی از برند SYM در بازار ایران عمدتا توسط شرکت نیرو موتور عرضه شده است و به خاطر طراحی های قابل قبول و مهم تر از این قیمت های مناسب تر به نسبت رقبای مطرح خود در بازار استقبال خوبی از این برند شده است. اخیرا یک محصول جدید دیگر از کمپانی SYM توسط نیرو موتور که با نام رسمی SYM ADV175 در ایران عرضه شده است هرچند در بازارهای جهانی این موتور با نام ADX هاسکی نیز معرفی شده است. این اسکوتر از کلاس اسکوتر های ادونچر یا ماجراجویی به حساب می آید. موتورهایی که با پسوند ادونچر معرفی می شوند موتورهایی هستند که با هدف رانندگی و سفر طولانی مدت و بعضاً خارج از شهری ساخته می شوند. اما آیا اس وای ام ADV 175 هاسکی نیز چنین توانایی ها را دارد؟
در این مقاله به بررسی اس وای ام ADV175 می پردازیم با ما همراه باشید.
طراحی اس وای ام ADV 175 هاسکی
در بخش طراحی SYM سعی کرده طراحی مناسب و تا حدودی جسورانه ای حداقل در نمای جلویی و عقبی داشته باشد.به نظر می رسد طراحی و زیبایی ظاهری برای برند SYM در تولید موتورهایش الویت اول را دارد چراکه معمولا موتور های این کمپانی طراحی بهتری در مقایسه با کیفیت عملکرد فنی این موتور ها دارد. اس وای ام در بخش طراحی هاسکی عملکرد قابل قبول خود را ادامه داده است هرچند برخی ادعا می کنند طراحی این موتور نمونه کپی شده از هوندا ADV است. اما باید در نظر داشت که هر دو این موتورها تقریبا در یک کلاس مشترک هستند و امکان شباهت نیز وجود دارد. علاوه بر این وقتی از نزدیک موتور را بررسی کنید متوجه می شوید که تا حد زیادی با یک طراحی مستقل و نسبتا جذاب در اس وای ام ADV 175 هاسکی روبرو هستید.
در نمای جلویی موتور چراغ های LED دو تیکه که تا حدودی به DNA طراحی اسکوتر ها در SYM (مثل اس وای ام J200) تبدیل شده روبرو هستیم که چهره ای جذاب و و جوان پسندی به موتور داده است.خطوط شکسته و زاویه دار نیز این نما را تقویت کرده و بر جذابیت موتور افزوده است. نشان SYM در قسمت بالای و میان چراغ ها قرار دارد.چراغ های راهنما نیز LED بوده و به صورت مستقل در دو سمت موتور و نزدیک به فرمان کار شده است. اس وای ام ADV 175 هاسکی دارای طلق فابریک نیز می باشد اما کاربردی در بادگیری برای راکب نخواهد داشت.
فرمان SYM هاسکی از نوع لوله ای بوده و کمی قدیمی به نظر میرسد.فرمان در دو سمت خود به آینه های کشیده شده به طرفین موتور مجهز است که با توجه به سبک موتور کاربرد دو چندانی در رانندگی های جاده ای دارد و نمای مناسبی از عقب جاده در اختیار راکب قرار می دهد.در سمت راست فرمان کلید روشن خاموش چراغ، دیلایت و دکمه استارت دیده می شود.در سمت چپ فرمان دکمه های نور بالا و پایین به همراه کلید راهنما و دکمه بوق قرار دارد.این موتور دارای فلاشر نیز می باشد. فرمان SYM هاسکی همانند سایر موتور های اسکوتر این برند در ایران مستقل از کنسول است و کنسول ثابتی دارد اما این موتور شعاع گردش و فرمان پذیری بهتری نسبت به سایر محصولات SYM دارد.
کیلومتر موتور یک نمایشگر کاملا دیجیتال با گرافیک مناسب و خوانایی قابل قبول در زیر نور خورشید می باشد و نمای جذابی به راکب می دهد.این نمایشگر قابلیت های همچون تنظیم خودکار نور صفحه و دارای پس زمینه های متنوع است که اطلاعاتی مانند دور موتور،سرعت و میزان سوخت در باک را نشان می دهد. در بخش کنسول اولین موردی که توجه را جلب می کند کی لس بودن موتور است که کاربران ایرانی عموما علاقه خاصی به این آپشن دارند. علاوه بر این موتور مجهز به فناوری سایلنت استارت نیز می باشد. یک درگاه USB نیز در کنسول در نظر گرفته شده است.
در این موتور به خاطر یدک کشیدن لقب ادونچر سعی شده راحتی راکب و سواری مناسب تا حدی در نظر گرفته شود به طوری که فاصله زین از کنسول به نسبت سایر اسکوتر ها بیشتر است تا فضای پای بهتری برای راکب ایجاد شود.همچنین به دلیل قرار گرفتن باک در قسمت جاپایی،عقب تر بودن زین باعث تقسیم وزن بهتر و بهبود هندلینگ نیز می شود که ترکیب این موارد با یک زین بزرگ و دربرگیرنده حداقل برای راکب راحتی بیشتری ایجاد میکنند.زیر زین موتور یک محفظه برای قرار دادن کلاه کاسکت وجود دارد ما هم پیشنهاد می کنیم حتما از کلاه کاسکت به هنگام رانندگی با موتور استفاده کنید.
در نمای جانبی اس وای ام ADV 175 هاسکی طرح کشیده تری نسبت به اسکوتر های معمولی دیده میشود.رینگ های ۱۳ اینچ آلومینیمی در SYM ADV175 استفاده شده که نسبت به رینگ اسکوتر های دیگر SYM کوچک تر است و این بخاطر ایجاد سواری نرم تر با کوبش های کمتر در موتور است.
در نمای عقب همچنان از چراغ های LED استفاده شده است؛چراغ های راهنما در قسمت پایین تر موتور و در نزدیکی پلاک قرار دارد.به نظر می رسد برند SYM علاقه خاصی به طراحی های رباتیک دارد که در نمای جلویی هم کمی این حس وجود داشت و در سایر موتورهای خود هم به این موضوع علاقه نشان می دهد.اگر به بخش نصب پلاک دقت کنید کاملا با یک نمای رباتیک رو برو خواهید بود. به صورت کلی نمای عقبی اس وای ام هاسکی جذاب طراحی شده است.
ابعاد موتور:
طول : ۱۹۸cm
عرض : ۷۸cm
ارتفاع کل : ۱۲۲.۵cm
ارتفاع زین : ۸۱cm
مشخصات فنی
اس وای ام ADV175 همانطور که از اسم آن مشخص است انتظار میرود یک انجین ۱۷۵سی سی داشته باشد اما از آنجایی که اس وای ام بعضاً در این خصوص فریبکارانه عمل می کند و نام گذاری عددی محصولاتش با انجین استفاده شده ارتباطی ندارد برای مثالJ200 که یک انجین ۱۶۸.۹ داشت نمونه ای از این موضوع است و کاربران را به شک می اندازد. از طرفی این موتور در سایت رسمی خود کمپانی هم با نام ADX125 معرفی شده است و ذهن مصرف کنندگان ایرانی را کاملا آشفته کرده است.اما SYM هاسکی با توجه به عملکرد فنی بهتر علارغم وزن بیشتر نسبت به موتوری مانند JT200 از برند SYM که از انجین ۱۶۸.۹ بهره می برد و در نظر گرفتن نام گذاری این محصول انتظار می رود پیشرانه ۱۷۵ سی سی باشد.
انجین ۱۷۵ سی سی تک سیلندر ۴زمانه این موتور ۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵.۸نیوتن متر گشتاور را در اختیار راکب قرار خواهد داد. انجین موتور استاندارد یورو ۵ نیز دارد. این موتور خوشبختانه از سیستم آب خنک بهره میبرد که باعث بهبود عملکرد فنی موتور می شود. سیستم سوخت رسانی انژکتور برقی می باشد. گیربکس موتور از نوع اتوماتیک CVT است که البته از گیربکس های CVT سایر اسکوترهای SYM در ایران عملکرد بهتری دارد و سریع تر عمل می کند و وظیفه انتقال قدرت به چرخ عقب موتور توسط تسمه انجام می شود.
وزن خشک موتور ۱۵۰کیلو بوده و با باک پر ۱۵ لیتری به مرز ۱۶۵ کیلو می رسد.حجم باک زیاد از ویژگی های الزامی موتورهای سفری به حساب می آید زیرا بتوان با خیالی آسوده در مسیرهای طولانی به رانندگی پرداخت. شتاب صفر تا صد موتور حدودا ۱۴ ثانیه در شرایط مناسب بدست می آید.موتور کشش مناسبی دارد و با تک سرنشین (وزن حدودی ۷۰کیلویی) تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت می گیرد هرچند بهتر است با سرعت کمتری با این سبک موتور ها رانندگی کرد.
کمک فنر های اس وای ام ADV175 در قسمت جلو از نوع تلسکوپی به صورت جفت و در قسمت عقبی کمک مرکزی مورب دارد هرچند بهتر است در این سبک موتورها کمک فنر عقبی به صورت جفت باشد تا حداکثر میزان نرمی را ایجاد کند. کمک فنر عقب هاسکی از نوع مونو شوک بوده و عملکرد بهتری نسبت به کمک فنرهای تک ساده دارد. ترمزهای عقب و جلوی این موتور هر دو از نوع دیسکی و ABS میباشد که در بخش سواری و تجربه رانندگی بیشتر به این قسمت میپردازیم.
امکانات اس وای ام ADV 175 هاسکی
هاسکی عرضه شده در بازار ایران نسخه فول آپشن این موتور نیست و این موتور یک نسخه آپشنالتری در بازارهای خارجی دارد. از امکانات نسخه عرضه شده توسط نیرو موتور میتوان به صفحه کیلومتر شمار دیجیتال با کیفیت مناسب اشاره کرد، علاوه بر این یک درگاه USB در کنار سیستم روشن کننده کی لس دو ریموته اشاره کرد همچنین این موتور به سیستم سایلنت استارت یا استارت بی صدا مجهز است.این موتور دارای سنسور جک و فلاشر نیز میباشد.همچنین تمامی چراغهای موتور از نوع LED هستند.
تجربه رانندگی و سواری
به هنگام سوار شدن به موتور دو نکته مورد توجه قرار میگیرد یک اینکه فاصله به نسبت بیشتر زین از فرمان و کنسول که فضای پای مناسبی به ارمغان آورده است. دلیل این فاصله اول جهت راحتی و فضای پای بیشتر برای راکب و دوم برای تقسیم وزن و بهبود هندلینگ موتور میباشد چرا که باک موتور در فضای جلویی و وسط فضای پا قرار گرفته است پس برای جلوگیری از برهم خوردن توازن وزنی زین راکب کمی عقبتر از سایر اسکوترها قرار دارد.
دومین مورد ارتفاع زین ۸۱۰ میلیمتری است به نسبت اسکوترهای معمولی کمی مرتفع تر بوده و افراد با قد کوتاهتر بایستی تمرکز و تعادل بیشتری داشته باشند. موتور از آنجا که مجهز به فناوری سایلنت استارت است کاملاً بیصدا استارت میخورد به هنگام حرکت با توجه به اینکه گیربکس از نوع CVT است کمی با تاخیر موتور شروع به حرکت میکند اما موتور شتاب مناسبی دارد و از کشش قابل قبولی برخوردار است. با توجه به وزن خشک ۱۵۰کیلویی و تقسیم وزن مناسب موتور هندلینگ خوبی دارد. به دلیل ارتفاع بیشتر زین از سطح زمین و همچنین سایز کوچک تر رینگ ها لرزش های کمتری به راکب منتقل می شود،هرچند نباید انتظار سواری کاملا نرمی را داشت.
ترمزهای عقب و جلوی موتور ABS بوده و به صورت مجزا عمل میکنند که در حالت تک سرنشین توان کنترل مناسبی دارند اما به هنگام دو سرنشینه بودن ترمزها کمی با چالش و ضعف روبرو هستند. کلاس SYM هاسکی اسکوتر ادونچر به حساب میآید ولی اصلاً نباید رانندگی آفرودی آنچنانی از آن انتظار داشت و لقب ادونچر بیشتر مناسب راحتی در مسیر طولانی آسفالتی آن هم با کمترین میزان پستی و بلندی است.
رقبای اس وای ام ADV 175 هاسکی
از آنجایی که موتور سوارارن معتقدند طراحی هاسکی از هوندا ADV الهام گرفته شده و از طرفی در یک کلاس و مشخصات فنی نزدیک به هم هستند این دو موتور معمولاً با یکدیگر مقایسه می شوند. هرچند قیمت هوندا ADV در بازار تیر ۱۴۰۳ حدوداً ۲۰۰ میلیون تومان از اس وای ام هاسکی گرانتر است. البته توسط برخی مصرف کنند این موتور با یاماها آیروکس و NMAX نیز مقایسه می شود که یاماها ان مکس نیز قیمت بالاتری دارد.
مزایا و معایب
مزایا : سواری نرم و هندلینگ مناسب – امکانات رفاهی قابل قبول – طراحی جذاب و به روز – استاندارد یورو ۵ – عملکرد فنی رضایت بخش – ترمز های ABS
معایب : قطعات به شدت کمیاب و گران قیمت – کیفیت پایین برخی متریال – قیمت بالا – تایرهای فابریک با چسبندگی کم – فضای کم سرنشین عقب
نتیجه گیری
باتوجه به فلسفه عموم مصرف کنندگان موتور های اسکوتر در ایران که جهت فرار از ترافیک و استفاده در سطح داخل شهری به سراغ این سبک موتورها می روند؛کار برای SYM هاسکی سخت است زیرا عموم کاربران این سبک موتور ها در ایران توجه زیادی به ادونچر بودن ندارند و بیشتر افرادی سراغ این موتور می روند که فضای پای بیشتر و نرمی بیشتر را می خواهند.پس بنظر می رسد باید با قیمت رقابتی تری باید به بازار عرضه شود.
حال به نظر شما اس وای ام ADV 175 هاسکی ارزش خرید دارد؟ شما از بین برند SYM و موتور های طرح کدام را انتخاب می کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
source