نمایشگاه تحول صنعت خودرو اگرچه معمولا با هیچ تحول چشم‌گیری همراه نیست، اما حداقل یک محیط مناسب برای رونمایی خودروهای جدید برای شرکت‌ها به حساب می‌آید. در سومین دوره این نمایشگاه، شرکت ماموت از خودرویی هیبرید رونمایی کرده است که با همکاری مستقیم شرکت تکنولوژی ارتباطات هوآوی چین و شرکت خودروسازی الکتریکی گروه سِرِس (Seres Group) و تحت برند آیتو (Aito) با نام تجاری M5 در سال ۲۰۲۲ روانه بازار شد.

این خودرو از سوی ماموت و با نام اِرِس (Eres) مدل M5 به بازار ایران راه خواهد یافت. ترکیب هیبرید به کار رفته در ارس M5 (سرس ۵ / آیتو M5)، آن را به یکی از قدرتمندترین خودروهای موجود در بازار کشور بدل می‌کند.

مزایا و معایب

+ توان فنی قابل توجه

+ استفاده از سیستم هیبرید پلاگین بُردافزا

+ برد مفید قابل توجه

+ مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کم

– قیمت نهایی قابل توجه

– وزن خالص زیاد

– ابعاد نسبتا کوچک کابین

مشخصات فنی

ارس M5 (Eres M5) یک کراس‌اوور سایز کوچک (کامپکت) هیبرید از نوع افزاینده بُرد (Range Extender) با قابلیت پلاگین (Plug-In/قابل اتصال و شارژ با برق خانگی) است که از یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به توان بسیار محدود ۱۱۴ اسب بخار و دو موتور الکتریکی بر محور جلو و عقب (در ساختار AWD) بهره می‌گیرد.

نکته مهم در سیستم انتقال نیروی این خودرو آن است که پیشرانه بنزینی ضعیف آن به صورت مستقیم به چرخ‌ها متصل نیست و همان‌طور که نام Range Extender دیکته می‌کند، وظیفه این پیشرانه تنها تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز پک باتری ۴۰ کیلووات.ساعت این خودرو برای تامین برق مورد استفاده موتورهای الکتریکی است. برای همین به این سیستم هیبرید نوع افزاینده بُرد یا بُرد افزا گفته می‌شود. پک باتری ارس M5 به هنگام عدم استفاده نیز به کمک برق استاندارد شهری قابل شارژ است و از این رو تحت عنوان پلاگین نیز خطاب می‌شود.

مجموع توان نهایی دو موتور الکتریکی این خودرو برابر با ۴۸۹ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۶۷۵ نیوتن.متر عنوان شده است. از این رو ارس M5 با وجود داشتن وزن قابل توجه حدود ۲.۳ تن، به عنوان یک کراس‌اوور بسیار چالاک و تیز و بز ایفای نقش خواهد کرد.

باتری این خودرو با شارژر داخلی با برق خانگی در مدت ۵ ساعت به شارژ کامل می‌رسد، اما درصورت استفاده از شارژر توان بالا (شارژر سریع) این باتری می‌تواند در ۳۰ دقیقه از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود. مزیت استفاده از سیستم بردافزا در خودروهای هیبرید آن است که پیشرانه بنزینی دارای دور موتور محدود خواهد بود و چندان زیر بار نیست. در نتیجه مصرف سوخت و آلایندگی آن به هنگام کار در حداقل مقدار ممکن قرار دارد. همچنین با وجود این سیستم، مالک دیگر نگران اتمام شارژ مجموعه باتری نخواهد بود، چرا که سیستم کامپیوتری خودرو وظیفه دارد همواره و پیش از تمام شدن ظرفیت باتری، پیشرانه بنزینی را برای شارژ مجموعه باتری روشن کند و به کار بگیرد. این مهم در خودروهای هیبریدی نوع بردافزا، برد مفید بسیار خیره‌کننده‌ای را به ارمغان می‌آورد که باعث می‌شود این کلاس از خودروها در زمره بهترین خودروهای هیبرید قرار بگیرند.

با وجود توان و گشتاور خیره‌کننده ارس ام ۵، انتظار می‌رود که سیستم کامپیوتری آن به هنگام کاهش میزان شارژ مجموعه باتری از یک حد مشخص، برخی محدودیت‌های فنی را برای تامین برق مورد نیاز خودرو اعمال کند. در نتیجه کسب بهترین عملکرد خودرو مخصوصا در زمینه شتاب اولیه به هنگام کم بودن شارژ باتری‌ها احتمالا ممکن نخواهد بود. هدف اصلی از ارائه خودرو هیبرید پلاگین برد افزا، افزایش پیمایش مفید الکتریکی با کم‌ترین مصرف سوخت ممکن است که برای این خودرو برد مفید برابر با ۱۲۶۵ کیلومتر را فراهم می‌آورد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۷۷۰ میلی‌متر
عرض ۱۹۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۲۵ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۸۸۰ میلی‌متر
وزن خالص ۲۳۳۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۶۹ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۶ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی ارس M5

نمای خارجی Eres M5 بی‌آلایش و بی‌اغراق اما قانع‌کننده است. نمای جلو آن با یک چلوپنجره بزرگ با تریم تزئیناتی افقی، شکاف ورودی هوا در دو گوشه سپر و چراغ‌های دارای طراحی معاصر، چندان هیجان‌انگیز و خیره‌کننده جلوه نمی‌کند و ازاین‌رو با مشخصات فنی آن در تضاد است. نمای جانبی ارس M5 نیز همین داستان را روایت می‌کند، با این تفاوت که ابعاد ۱۹ اینچی ریم‌های آلیاژی آن در قیاس با جسه نسبتا کوچک خودرو به چشم می‌آید و جالب توجه است.

اما نمای عقب بی‌شباهت به برخی محصولات اروپایی نظیر پورشه نیست. سیستم روشنایی عقب خودرو از نوع LED باریک متصل به یکدیگر با یک چرخش ۱۸۰ درجه، در یک قاب عرضی انحصاری قرار گرفته و در ترکیب با شیشه در پنجم شیب‌دار، نمایی شبیه به بخش عقب پورشه ماکان را در ذهن تداعی می‌کند.

ظاهر ارس M5 اگرچه چندان چشم‌گیر نیست و کمی قدیمی جلوه می‌کند، اما در عوض به دلیل استفاده از المان‌های میانه‌رو، دیرتر کهنه می‌شود و در صورت پسندیدن ظاهر آن، احتمالا به این زودی‌ها از آن دل‌زده نخواهید شد. توجه داشته باشید که ظاهر نسخه تمام الکتریکی ارس M5 با نسخه هیبرید مورد بررسی این مقاله، اندکی متفاوت است.

طراحی داخلی

کابین ارس M5

نمای داخلی Eres M5 با وجود پیروی از اصول طراحی خارجی و استفاده از میانه‌روی بسیار، قابل قبول به نظر می‌رسد. هیچ چیز در داخل کابین به‌صورت فضایی و تخیلی طراحی نشده و تلاش بر آن بوده است تا کاربری و شیوه استفاده در اولویت اول قرار بگیرد.

نتیجه کار استفاده از داشبرد بسیار ساده و نامتقارن با طراحی داخلی دو رنگ و تریم تزئیناتی طرح چوب است که نحوه چیدمان و قرارگیری آن بر داشبرد و رودری‌ها، فضای داخلی اتاق را به‌صورت کامل به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌کند.  غربیلک فرمان ارس M5 با برش خفیف D-Cut از نوع دو شاخه باطراحی شش ضلعی بخش میانی است.

کلاستر پشت فرمان نمایشگر رنگی به ابعاد ۱۰.۲۵ اینچ است، اما بخش خیره‌کننده استفاده از نمایشگر رنگی لمسی با ابعاد قابل توجه ۱۵.۶ اینچ در بخش میانی داشبرد است که با توجه به اندازه بسیار بزرگ به سرعت به چشم می‌آید.

کنسول میانی بسیار ساده طراحی شده و فاقد کلید‌های کنترلی است. تنها یک جا لیوانی و یک سطح شیب‌دار به عنوان شارژر بی‌سیم تلفن همراه جلب توجه می‌کند. دلیل حذف کلید‌های کنترلی از روی کنسول میانی استفاده از نمایشگر بزرگ مرکزی است که باعث می‌شود بخش میانی کنسول و داشبرد بسیار ساده و خالی به نظر برسد. البته این مهم (حذف کلیدها) از سوی دیگر موجب دشواری کار سرنشین جلو و مخصوصا راننده می شود چرا‌که به هنگام حرکت راننده مجبور است توجه خود را از جلو به نمایشگر معطوف کرده و از لمس شدن صحیح نمایشگر برای اعمال تنظیمات مورد نیاز اطمینان حاصل کند.

آپشن ها و امکانات

با وجود سادگی نسبتا زیاد در طراحی نمای خارجی و داخلی، ارس M5 به برخی امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه مجهز است.

مهم‌ترین امکانات قابل ارائه در این خودرو شامل ورود و استارت بدون کلید، دستگیره‌ مخفی درها، سانروف پانورامیک، شارژر بی‌سیم تلفن همراه به توان ۵۰ وات، حسگر پا برای باز شدن در عقب، تنظیم برقی صندلی سرنشین و راننده، ماساژور صندلی های ردیف اول، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه با قابلیت تصفیه هوا، رانندگی خودران سطح ۲، دستیار پارک اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند تطبیق پذیر، پیشگیری از برخورد از جلو، سیستم کنترل حرکت بین خطوط، سیستم کمک جابجایی بین خطوط، سیستم هشدار نقاط کور و هشدار موانع در عقب، دستیار حرکت در ترافیک، تشخیص و تغییر اتوماتیک نوربالا و پایین، سیستم تشخیص توجه راننده به رانندگی (تشخیص قرارگیری دست بر روی فرمان) و قابلیت تامین برق ولتاژ بالا از پک باتری برای راه‌اندازی انواع تجهیزات و ادوات خانگی است.

قیمت ارس M5 در بازار

نمای عقب ارس M5

کراس‌اوور جدید ماموت خودرو با توجه به تریم و سطح امکانات قیمت نهایی در حدود ۳۷ تا ۴۸ هزار دلار به همراه دارد که باعث می‌شود ارس ام۵ در زمره وارداتی‌های گران قیمت بازار ایران قرار بگیرد.

با این حال امکاناتی که این خودرو در قالب برد مفید قابل توجه، مصرف سوخت بسیار کم و توان حرکتی خیره‌کننده (به لطف موتورهای الکتریکی قدرتمند) ارائه می‌کند، می‌تواند برای بسیاری از مشتریان ایرانی به عنوان بهترین گزینه برای استفاده روزمره و برون شهری قلمداد شود. شرکت عرضه‌کننده ارس M5 یعنی ماموت خودرو، سابقه خوبی در عرضه و ارائه خدمات دارد. ازاین‌رو موفقیت این خودرو جدید در بازار ایران بیشتر محدود به قیمت نهایی آن خواهد بود.

درخواست فروش خودرو

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی / عکاس: میلاد قزللو

source

توسط autokhabari.ir