منتشر شده در 06 مرداد 1403 ساعت 17:00
هیوندای دو سال پس از عرضه آیونیک ۵ (Ioniq 5) به عنوان اولین خودروی برقی خود در ژاپن، اکنون وارد بخش اتوبوس های برقی شده است. این شرکت الک سیتی تاون را در کشور ژاپن معرفی کرده است.
به گزارش آخرین خودرو، الک سیتی تاون (Elec City Town) یک اتوبوس برقی با اندازه متوسط با طول ۸۹۹۵ میلی متر، عرض ۲۴۹۰ میلی متر و ارتفاع ۳۴۰۰ میلی متر است. فاصله بین دو محور ۴۴۲۰ میلی متر و شعاع گردش ۷.۶ متر است. با درجه شیب پذیری ۲۵ درصد، احتمالا از جاده های تپه ای ژاپن به خوبی عبور خواهد کرد. این اتوبوس برقی ۹ متری، ۵۵ نفر را در خود جای می دهد. این تعداد شامل راننده و ۵۴ مسافر است، که ۱۸ نفر روی صندلی ها و ۳۶ نفر ایستاده می باشند.
هیوندای از یک بسته باتری ۱۴۵ کیلو وات ساعتی در الک سیتی تاون استفاده می کند و بیان می کند که این اتوبوس می تواند مسافت ۲۳۳ کیلومتری با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت یا ۳۳۰ کیلومتری با سرعت ثابت ۳۰ کیلومتر در ساعت را ارائه دهد. این اتوبوس می تواند با استفاده از CHAdeMO با ۹۰ کیلو وات، شارژ سریع داشته باشد. در مورد موتور، سازنده یک موتور ۱۶۰ کیلو واتی از ZF را انتخاب کرده است که حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را به این اتوبوس برقی ارائه می دهد.
الک سیتی تاون دارای نمای بیرونی مدرن با چراغ های روشنایی در روز و چراغ های بلند (جلو و عقب)، چراغ های پروژکتوری و آینه های گرم شونده است. هیوندای همچنین این اتوبوس برقی را به یک دستگاه تصفیه هوا در داخل، یک صفحه پشت کیلومتر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، یک فرمان چهار شاخه چند منظوره با گرمکن، یک صندلی راننده چند منظوره و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه نمایش لمسی بزرگ مجهز می کند. به نظر می رسد هر دو صفحه دارای سیستم عامل ccNC هستند که هیوندای در جدید ترین خودرو های سواری خود از آن استفاده می کند.
الک سیتی تاون نیز چندین ویژگی ایمنی پیشرفته را ارائه می دهد. این موارد شامل سنسور های درب، سنسور های پارک عقب، هشدار وضعیت راننده (DSW) ، کنترل دینامیک خودرو (VDC) و سیستم توقف اضطراری رانندگی (EDSS) هستند. به گفته Nikkei، الک سیتی تاون از شارژ دو طرفه وسیله نقلیه به خانه (V2H) پشتیبانی می کند و به مشتریان این امکان را می دهد تا با استفاده از انرژی ذخیره شده در بسته باتری، انرژی مورد نیاز خانه ای را تامین کنند.
هیوندای پذیرش سفارشات الک سیتی تاون (Elec City Town) در ژاپن را آغاز کرده است و در روز ارائه، قراردادی برای فروش پنج دستگاه به گروه ایوازاکی امضا کرد. این شرکت ژاپنی این اتوبوس های برقی را در جزیره یاکوشیما مستقر خواهد کرد. هیوندای اعلام کرده است که قصد دارد تمام اتوبوس ها و تاکسی های این جزیره را با خودرو های بدون آلایندگی جایگزین کند.
هیوندای قصد دارد خدمات تله ماتیک الک سیتی تاون را با استفاده از کانکتور های OBD2 (On-Bord-Diagnose) ارائه دهد تا مدیریت خدمات خودرو ها را تسهیل کند. علاوه بر این، در حال ایجاد دفتر قطعات محلی است که تا به نرخ تحویل در روز بعد ۹۵% یا بالاتر دست یابد. این ۲ مورد می تواند الگوی مناسبی برای مونتاژ کاران داخلی باشد تا مصرف کنندگان با کمبود قطعات یدکی و عدم ارائه خدمات مناسب مواجه نباشند.
چندی پیش در نوشتاری در سایت آخرین خودرو از به کارگیری نسخه هیدروژنی اتوبوس هیوندای الک سیتی به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه در کره جنوبی گفتیم که می توانید آن را نیز مطالعه بفرمایید. لازم به ذکر است که این نسخه مخصوص ژاپن ، به لحاظ طولی کوتاه تر از نسخه مورد استفاده در کره جنوبی است و به نوعی مید سایز (اندازه متوسط – سایزی بین اتوبوس و مینی بوس) می باشد. این موارد نشان می دهد که این اتوبوس بسته به نوع کاربری و نیاز مصرف کننده در ابعاد و در نوع انرژی مصرفی قابل انعطاف است.
source