خودروسازان بم بهعنوان زیرمجموعهٔ کرمان موتور، قصد عرضهٔ سدان جدیدی بنام S6 پرو را دارد که محصول جوینت ونچر جیلی و لیفان است.
در دوران برجام یعنی اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، شرکت خودروسازان بم که زیرمجموعهٔ کرمان موتور محسوب میشود، اقدام به مونتاژ جیلی GC6 کرد تا نمایندهٔ این خودروساز خوشنام چینی در کشورمان باشد. بااینحال، با برهم خوردن برجام و بازگشت تحریمها، جیلی از بازار کشورمان خارج شد و تولید GC6 خاتمه پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ اما خودروسازان بم دوباره سراغ جیلی رفت و در زمستان همان سال یکی از محصولات این شرکت را با نام BAC X3 Pro رونمایی کرد. این خودرو هرچند اساساً محصولی از جیلی محسوب میشود اما بهطور غیرمستقیم به ایران آمده است.
بک X3 پرو درواقع از طریق شرکتی بنام لیوان به ایران آمده که جوینت ونچری بین جیلی و لیفان است. این جوینت ونچر ابتدا با هدف عرضهٔ نسخهٔ الکتریکی محصولات جیلی شکل گرفت اما در ادامه تصمیم بر استفاده از برند لیوان برای عرضهٔ برخی خودروهای جیلی در بازارهای تحریمی مثل روسیه گرفته شد. X3 پرو یکی از خودروهای اقتصادی و قدیمی جیلی بود که از طریق لیوان ابتدا در روسیه و سپس ایران عرضه شد. این اولین خودروی بنزینی لیوان محسوب میشد. در اواخر سال ۲۰۲۳ نیز خودروی دیگری با برند لیوان راهی بازار روسیه شد. این سدانی بنام S6 پرو است که اساساً نسخهٔ ریبج شدهٔ جیلی امگرند L محسوب میشود.
حال طبق شنیدهها، خودروسازان بم قصد دارد پس از X3 پرو، بهزودی مونتاژ و عرضهٔ S6 پرو را هم آغاز کند. این خودرو یک سدان کامپکت است که میتواند به رقیبی برای آریزو ۵ اسپرت و ریسپکت تبدیل شود. هرچند S6 پرو بر پایهٔ امگرند L شکل گرفته اما دماغهٔ آن بازطراحی و به جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی مجهز شده که شباهتی به جیلی ندارد هرچند که چراغهای جلو با امگرند L یکسان هستند. در عقب نیز هرچند S6 پرو مشابه همتای جیلی خود از چراغهای پیوسته استفاده میکند اما طراحی این چراغها تغیر کرده و جا پلاک هم از روی سپر به بالا منتقل شده است. بهطورکلی، هرچند S6 پرو از طراحی قابلقبولی بهره میبرد اما زیبایی امگرند L را ندارد.
در داخل این سدان چینی هم شاهد نمایشگرهای بزرگ ۱۲.۳ اینچی پیوسته بهعنوان صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم که با غربیلک فرمان سه پره، دریچههای تهویهٔ افقی و کنسول مرکزی بروز همراه است. به لطف این ویژگیها، S6 پرو در داخل فضای مدرنی را به نمایش گذاشته که قطعاً در بازار ایران در برابر رقبای خود حرفهایی برای گفتن خواهد داشت. این خودرو ۴,۷۳۰ میلیمتر طول، ۱,۸۱۸ میلیمتر عرض و ۱,۴۸۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۰۲ میلیمتر است.
لیوان S6 پرو در روسیه در سه تیپ بنامهای لاکچری، پریمیوم و فلگشیپ عرضه میشود که تیپ پایه به چراغهای LED، رینگهای ۱۷ اینچی، سانروف، روکش چرم صندلیها با گرمکن برای ردیف جلو، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، ایربگهای جلو و جانبی، کروز کنترل و سیستم پایش نقطه کور مجهز است. در تیپهای بالاتر امکانات بیشتری مثل تنظیم برقی صندلی راننده، ایربگهای پردهای و دوربین ۳۶۰ هم ارائه میشود.
زیر کاپوت این سدان چینی در روسیه یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار میگیرد که در دو نسخه قابل انتخاب است. نسخهٔ اول ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه این اعداد در نسخهٔ قویتر به ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور میرسد. انتقال نیروی هردو نسخه توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت میگیرد و شتاب صفرتاصد ۸.۸ ثانیه در نسخهٔ ضعیفتر و ۸.۴ ثانیه در نسخهٔ قویتر را فراهم میکند. فعلاً اما مشخص نیست که خودروسازان بم قصد عرضهٔ کدام نسخه را در بازار کشورمان دارد.
ازآنجاییکه این شرکت برای X3 پرو برند بک (BAC) را انتخاب کرده است، بهاحتمالزیاد S6 پرو هم با همین برند عرضه خواهد شد. علاوه بر این سدان کامپکت، لیوان از ابتدای سال ۲۰۲۴ عرضهٔ کراساووری بنام X6 پرو را هم در روسیه آغاز کرده که بر اساس جیلی یوآنجینگ X6 ساخته شده و به نظر میرسد خودروسازان بم برنامهٔ عرضهٔ این کراساوور را هم دارد. قیمت لیوان S6 پرو در روسیه از ۲.۵۵ میلیون روبل معادل ۲۹,۵۰۰ دلار برای تیپ لاکچری آغاز شده و به ۲.۷۵ میلیون روبل معادل ۳۱,۸۰۰ دلار برای تیپ فلگشیپ میرسد.
source