بدون شک، خواستنیترین خودروهای تاریخ کوپهها بودهاند و هنوز هم جزء جذابترین خودروهای بازار محسوب میشوند. بااینحال، کدامیک از کوپهها بهترین هستند؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:


برای انتخاب بهترین کوپههای سال ۲۰۲۴ ابتدا باید مشخص کنیم کدام کوپه در چه نقشی بهتر است. آیا مقایسهٔ بنتلی کانتیننتال با پورشه ۹۱۱ GT3 منصفانه است؟ قطعاً خیر زیرا شخصیت و هدف آنها کاملاً باهم متفاوت است. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید با بهترین کوپههای سال آشنا شویم.
بهترین کوپهٔ مقرونبهصرفه: فورد موستانگ دارک هورس
اگر GTD تولید محدود را در نظر نگیریم، دارک هورس قویترین موستانگ حال حاضر محسوب میشود. این ماشین به یک پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی ۵۰۰ اسب بخاری مجهز است که با گیربکس دستی قابل خریداری خواهد بود. علاوه بر این، لاستیکهای چسبنده و سیستم تعلیق مگنهراید هم برای دارک هورس قابل سفارش است. البته اگر قید تمام این آپشنها را هم بزنیم، این موستانگ با قیمت پایهٔ بیش از ۶۳ هزار دلار، همچنان خودروی گرانقیمتی خواهد بود اما هنوز هم ارزش فوقالعادهای در برابر پرفورمنسی که ارائه میکند دارد.
بهترین کوپهٔ زیر ۱۰۰ هزار دلار: بامو M4 کامپتیشن
هرچند بامو M4 طراحی بحثبرانگیزی دارد اما با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر ۴ ثانیه، کوپهای بسیار وحشی است و دینامیک رانندگی بسیار بالاتری نسبت به قیمت پایهٔ ۸۳ هزار دلاری خود ارائه میکند. زیر کاپوت این خودرو هم یک جواهر ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار گرفته است که ۵۳۰ اسب بخار قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکند. امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد که ۰.۴ ثانیه از زمان شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر کم میکند. خودروهای بامو M ممکن است آن خودروهای ساده و خالص سابق نباشد اما مهندسان مونیخ هنوز هم میدانند دارند چه میکنند.
بهترین کوپهٔ متمرکز بر پیست: پورشه ۹۱۱ S/T
زمانی که GT3 RS وجود دارد، ممکن است S/T انتخاب عجیبی برای بهترین کوپهٔ متمرکز بر پیست به نظر برسد اما این خودرو برای استفادههای روزمره کمی کاربردیتر است و همچنان رانندگی جذابی دارد. S/T سبکترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ محسوب میشود و پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی آن که تا ۹ هزار rpm دور میگیرد و ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، به یکی از بهترین گیربکسهای دستی متصل میشود. کاهش وزن S/T از طریق حذف مقدار زیادی از مواد عایق صدا حاصل شده که یعنی میتوان تمام هیجان آن ۹ هزار rpm را شنید و احساس کرد. شاسی درخشان، ترمزهای حماسی و کیفیت ساخت فوقالعاده را هم به این ترکیب اضافه کنید تا متوجه شوید چطور S/T حتی با وجود قیمت ۲۹۰ هزار دلاری در این لیست حضور پیدا کرده است.
بهترین کوپهٔ گرند تورر: بنتلی کانتیننتال GT اسپید
کانتیننتال GT اسپید بهتازگی مورد بهروزرسانی قرار گرفته و هرچند در نگاه اول حذف پیشرانهٔ W12 ناراحتکننده به نظر میرسد اما پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 پلاگینهیبریدی جدید با ۷۸۲ اسب بخار قدرت، بسیار قویتر و درعینحال کممصرفتر است. دیگر ویژگیهای بنتلی یعنی آپشنهای سفارشیسازی بیحدوحصر، متریال نفیس و راحتی باورنکردنی نیز در این ماشین وجود دارد. برای پیمایشهای طولانی بینقارهای، بهسختی میتوان کوپهای راحتتر و شایستهتر از کانتیننتال GT پیدا کرد.
بهترین کوپهٔ V12: فراری دودیچی چیلیندری
مطمئناً نامگذاری محصولات فراری همیشه عالی نبوده است اما این شرکت در ساخت پیشرانههای V12 جزء بهترینهای تاریخ محسوب میشود. مردان مارانلو در ساخت کوپههای V12 فرمولی را ایجاد کردهاند که تاکنون هیچ خودروساز دیگری موفق به مغلوب کردن آن نشده است. جدیدترین خودرویی که طبق این فرمول ساخته شده، ۱۲ چیلیندری (۱۲ در ایتالیایی دودیچی گفته میشود) است که جایگزین ۸۱۲ خواهد بود. پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 این خودرو که اساساً یک اثر هنری بهحساب میآید، ۸۳۰ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب میفرستد و با فراهم کردن شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۹ ثانیهای، حواسها را از طراحی بحثبرانگیز ۱۲ چیلیندری پرت میکند.
بهترین شاسیبلند کوپه: پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه
شاسیبلندهای کوپه این روزها در انواع و اقسام مختلفی ساخته میشوند که از لحاظ تکنولوژی و پرفورمنس بسیار باهم متفاوت هستند اما یک خودرو بهوضوح بر همهٔ آنها حکمرانی میکند. کاین توربو E-Hybrid یک شاسیبلند پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. زیر بدنهٔ کوپهٔ کاین، شاسیای پنهان شده است که امکان انجام کارهایی را فراهم میکند که برای خودرویی با وزن ۲۵۷۰ کیلوگرم و فاصلهٔ ۲۰ سانتیمتری از زمین، غیرممکن به نظر میرسد. کاین توربو E-Hybrid زمانی که بخواهید خودرویی ساکت و مؤدب است اما میتواند در یک لحظه به حیوانی وحشی تبدیل شود.
بهترین کوپهٔ لوکس: رولزرویس اسپکتر
در سالهای دور، مشهورترین شعار تبلیغاتی رولزرویس این بود که «در سرعت صد کیلومتر بر ساعت، بلندترین صدایی که در داخل رولزرویس میشنوید صدای ساعت خواهد بود». این جمله خیلی خوب سکوت و آرامش یک رولزرویس را توصیف میکرد و حالا یک رولزرویس الکتریکی به بازار آمده که آن تبلیغ را به معنای واقعی کلمه به واقعیت تبدیل کرده است. برای اسپکتر هرگز مهم نیست که دیگر خودروهای الکتریکی چه میکنند. این ماشین بیشترین شعاع حرکتی یا سریعترین سرعت شارژ را ندارد و شتاب زیر ۲ ثانیهای ارائه نمیکند. اسپکتر دقیقاً همان اندازه قدرت و شعاع حرکتی دارد که خریداران رولزرویس نیاز دارند. اسپکتر خودرویی نرم، بیصدا، بینهایت قابل شخصیسازی و بسیار چشمگیر است.
بهترین کوپهٔ الکتریکی: مازراتی گرنتوریسمو فولگوره
نسل جدید مازراتی گرنتوریسمو بسیار شبیه به نسل قبلی است که اتفاق خوبی بهحساب میآید زیرا گرنتوریسموی قبلی یکی از زیباترین خودروهای سی سال اخیر بود. پیشرانهٔ V6 توئین توربوی این ماشین اما متأسفانه صدای خیلی خوبی ندارد ولی در نسخهٔ فولگوره چنین مشکلی وجود نخواهد داشت زیرا در اینجا خبری از موتور V6 نیست. گرنتوریسمو فولگوره به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۷۶۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این یعنی وقتی پدال گاز را تخته کنید، در صندلی فرو خواهید رفت. وقتیکه دیوار صوتی را شکستید نیز میتوانید از کابینی که با بهترین چرم ایتالیایی پوشیده شده و سیستم صوتی Sonus Faber لذت ببرید.
source