پس از اعلام نتایج مالی ضعیف استلانتیس در نیمهٔ اول سال جاری، مقامات این شرکت اشاره‌هایی به احتمال فروش مازراتی داشته‌اند.

اکستریم VX اکستریم VX

به‌روزرسانی: پس از انتشار این خبر، استلانتیس در بیانیه‌ای تصریح کرد که برنامه‌ای برای فروش مازراتی ندارد. این بیانیه به شرح زیر است:

استلانتیس تعهد بی‌قیدوشرط خود را به آیندهٔ درخشان مازراتی به‌عنوان تنها برند لوکس از ۱۴ برند استلانتیس تکرار می‌کند. مازراتی در مرحلهٔ انتقال به دوران الکتریکی است. امروز این برند گرن‌توریسمو و گرن‌کابریو را در نسخه‌های بنزینی و الکتریکی و گریکاله را در نسخه‌های بنزینی، هیبریدی خفیف و الکتریکی ارائه می‌کند و رسماً اعلام می‌کنیم که جانشین‌های کواتروپورته و لوانته هم در حال آماده‌سازی هستند. اظهاراتی که در این رابطه بیان شده هیچ‌گونه مطابقتی با استراتژی مازراتی در برنامه استراتژیک بلندمدت استلانتیس ندارد. مازراتی در حال اجرای یک سری اقدامات برای گسترش حضور خود در بازار جهانی و تقویت تصویر برند خود است. مازراتی با چالش بزرگی روبرو است و باید طی ماه‌های آینده روی اهداف خود متمرکز باقی بماند. استلانتیس تعهد خود را به کل مجموعهٔ گستردهٔ ۱۴ برند نمادین خود تکرار می‌کند که هرکدام افقی ۱۰ ساله برای ایجاد تجارتی سودآور و پایدار دارند.

مدیریت ۱۴ برند مختلف برای استلانتیس بسیار دشوار است و به همین دلیل، پس از انتشار نتایج مالی ناامیدکنندهٔ شرکت در نیمهٔ اول سال جاری، مدیرعامل استلانتیس «کارلوس تاوارس» اظهار داشت که برندهای زیان‌ده تعطیل خواهند شد؛ اما علاوه بر احتمال توقف فعالیت برندهایی که درآمدی ندارند، استلانتیس ممکن است برخی برندهای خود را به فروش برساند و مازراتی برندی است که بیش از همه در معرض واگذاری قرار دارد. این موضوع صرفاً در حد شایعه نیست زیرا مدیر مالی ارشد استلانتیس رسماً اعتراف کرده که ممکن است شرکت به فکر فروش مازراتی بیفتد:

ممکن است در آینده به نقطه‌ای برسیم که به خانهٔ بهتری برای مازراتی نگاه کنیم

این بیانیه اندکی پس از انتشار آمار فروش ضعیف شرکت در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۴ منتشر شده است. در شش ماه اول سال ۲۰۲۴، این برند بدفرجام ایتالیایی مجموعاً ۶,۵۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده که کاهشی بیش از ۵۰ درصدی را نسبت به فروش ۱۵,۳۰۰ دستگاهی در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. در حالی استلانتیس به فکر فروش مازراتی افتاده که این برند ایتالیایی زندگی پردردسری را سپری کرده و از زمان تأسیس در سال ۱۹۱۴ تاکنون چندین مالک مختلف داشته است. یک صنعتگر ایتالیایی بنام «آدولفو اورسی»، سیتروئن، دتوماسو، کرایسلر، فیات و فراری همگی در مقطعی یا مالک مازراتی بودند یا بخشی از سهام آن را در اختیار داشتند. پس از ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر در سال ۲۰۲۱ نیز این شرکت زیر چتر استلانتیس قرار گرفت.

آینده برای مازراتی از لحاظ عرضهٔ محصول هم تاریک به نظر می‌رسد زیرا غیر از نسخهٔ الکتریکی MC20 که سال آینده به بازار خواهد آمد، بعید است که این برند تا سال ۲۰۲۷ خودروی جدید دیگری معرفی کند. این سوپراسپرت الکتریکی هم به نظر نمی‌رسد بتواند فروش مازراتی را افزایش دهد زیرا یک محصول خاص با قیمتی بالا خواهد بود. پیدا کردن مالک جدیدی برای مازراتی با توجه به سابقهٔ این شرکت کار آسانی نخواهد بود زیرا تا زمانی که به یاد داریم، این برند با مشکل مواجه بوده است و بنابراین به نظر نمی‌رسد خریداران مشتاق زیادی برای آن وجود داشته باشد. بااین‌حال، شاید فراری بخواهد دوباره سراغ یار دیرین خود برود. زمانی که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ فراری کنترل کامل مازراتی را در اختیار داشت، بهتر از همیشه عمل کرد و بنابراین ممکن است اهالی مارانلو دوباره به فکر ابتیاع رقیب و شریک قدیمی خود بیفتند. همچنین میدانیم که چینی‌ها هم همیشه برای خرید برندهای مشکل‌دار غربی آماده هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

source

توسط autokhabari.ir