در دنیای خودرو رسوایی‌های بزرگی رخ داده که مانورهای رسانه‌ای زیادی روی آن‌ها وجود داشته و ابعاد بعدی ماجرا برای خودروسازان بسیار بزرگ‌تر از حد انتظار بوده‌اند.


یک خودروساز هرگز نمی‌خواهد در کنار نام خودرو واژه رسوایی را بشنود. معمولاً این واژه برای توصیف ابعاد یک حادثه، فراخوان بزرگ و مواردی شبیه آن به کار می‌رود و غالبا نتیجه نهایی نیز عدم خرید یک خودرو برای چند سال است. بسیاری از رسوایی‌های بزرگ دنیای خودرو به خاطر دلایلی واضح رخ داده‌اند اما برخی از آن‌ها شاید نیازمند بررسی بیشتر باشند چراکه علیرغم توجه شدید افکار عمومی، این رسوایی‌ها به خاطر مشکلات کوچکی که از کنترل خارج شده‌اند رخ داده اند. این موضوع معمولاً نتیجه تست‌های نامناسب و ناقص، خطای راننده و در برخی موارد منورهای رسانه‌ای بوده که باعث شده یک خودرو به حدی خطرناک جلوه کند که حتی خریدار جرات روشن کردن برف‌پاک‌کن‌های آن را نداشته باشد. البته این به معنی عدم آسیب دیدن سرنشینان در حوادث مشابه نیست اما به نظر می‌رسد دلایل رسوایی‌هایی ذکر می‌کنیم به اندازه‌ای که تصور می‌شد شفاف و واضح نبوده‌اند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اکستریم VX اکستریم VX

آئودی و شتاب گیری ناخواسته

پیش از بروز خودروهای خودران، وسیله نقلیه‌ای که بتواند خودش شتاب بگیرد زمینه‌ساز مشکل بوده است. چنین چیزی در بخش ۶۰ دقیقه یک برنامه تلویزیونی در سال ۱۹۸۶ مطرح شد، برنامه ای که در آن مصاحبه‌هایی با مالکان خودروهای آئودی پخش شد. مالکان خودروها اظهار داشتند خودروی آن‌ها بدون هشدار شروع به شتاب گیری کرده و علیرغم استفاده از ترمز حادثه‌ای رخ داده است. طبیعتاً برای بررسی این مشکل نیاز به یک نمایش بود و در اخبار مرتبط با این حوادث هم یک دستگاه آئودی به نمایش درآمد که بدون اینکه پایی روی پدال گاز باشد به جلو حرکت می‌کرد. این موضوع در واقع نتیجه وجود سوراخ در گیربکس و پمپاژ هوای داخل کمپرسور بود که منجر به شتاب گیری ناخواسته می‌شد و خوراک خبری هیجان‌انگیزی را ایجاد کرده بود.

با اینکه جلوه‌های ویژه نیز در شتاب گیری خودروهای آئودی بکار رفته بود اما مشکلی واقعی وجود دارد. NHTSA اعلام کرد سیستم‌های تثبیت دور آرام محصولات آئودی مشکل دارد اما شاید خطای راننده نیز در این حوادث دخیل باشد. این سازمان ایمنی اظهار داشت برخی نسخه‌ها از سیستم تثبیت دور آرام خراب هستند که می‌تواند باعث بالا رفتن دور آرام موتور شده و شتاب گیری مختصر و ناخواسته‌ای را ایجاد کند. البته تنها دلیل شتاب گیری خودروها همین سیستم‌ها نبوده‌اند و شاید عوامل دیگری نیز دخالت داشته‌اند. اما آئودی این مشکل را ناشی از فاصله کم بین پدال‌های گاز و ترمز دانست و اعلام کرد رانندگان قبل از حادثه پدال اشتباهی را فشار داده اند که منجر به عدم اعمال ترمز شده است. ژرمن‌ها به منظور حل این مشکل محل پدال ترمز را اصلاح کردند و ۳۲ هزار دستگاه قفل داخلی را برای جلوگیری از خروج گیربکس اتوماتیک از حالت پارک تا زمان فشار پدال ترمز نصب کردند؛ اما علیرغم این اقدامات شکایات زیادی ثبت شد و فروش آئودی به شدت کاهش یافت و چندین دهه طول کشید تا این برند آلمانی احیا شود.

کانسومر ریپورتز و شاسی‌بلند سوزوکی سامورایی

گاهی اوقات رسوایی خودرو می‌تواند تنها با چند عبارت در یک گزارش رخ دهد. ماجرای شاسی‌بلند سوزوکی سامورایی ۱۹۸۸ این‌گونه رخ داد یعنی زمانی که کانسومر ریپورتز گزارش کرد این خودرو به سادگی در پیچ‌ها چپ می‌شود. همین موضوع تأثیر زیادی روی سوزوکی گذاشت. ژاپنی‌ها تا زمان انتشار این گزارش حدود ۱۲۰ هزار دستگاه سامورایی را به فروش رسانده بودند اما پس از آن فروش خودرو حدود ۷۰ درصد کاهش یافت. واضح است که مشتریان خواهان راندن خودرویی که ظاهراً به سادگی چپ می‌شود نبودند.

مشکل این بود که سامورایی در واقع به راحتی می‌توانست روی هر چهار چرخ خود بایستد. سوزوکی اعلام کرد کانسومر ریپورتز تلاش‌های زیادی برای چپ کردن خودرو انجام داده و سامورایی را در تست‌های غیرمنطقی آزموده تا در نهایت آن را چپ کند. این اتفاقات در حالی رخ داده که کانسومر ریپورتز در گزارش خود به چپ شدن راحت خودرو در شرایط نرمال رانندگی اشاره کرده است. ژاپنی‌ها به این اتفاق اعتراض کردند و حمایت NHTSA را نیز به دست آوردند. این موسسه به همراه دیگر سازمان‌های بین‌المللی تست‌های چپ کردن کانسومر ریپورتز را رد کردند.

اما گزارش کانسومر ریپورتز کار خود را کرده و شهرت و آمار فروش سامورایی به شدت آسیب دیده بود. سوزوکی به دنبال فراموش کردن ماجرا بود اما آنچه مجدداً رخ داد تبلیغ همان گزارش کانسومر ریپورتز در سال ۱۹۹۶ بود. وکیل سوزوکی در آن زمان به واشنگتن‌پست گفته بود که این موسسه درباره داستان خود دروغ گفته بود. در ادامه شکایتی ثبت و حل شد هرچند کانسومر ریپورتز در دفاعیه خود گفته بود اسناد داخلی حاکی از آگاهی سوزوکی نسبت به مشکل چپ کردن خودرو بوده است. این موسسه از روش‌های تست خود دفاع کرد اما درعین‌حال خاطرنشان ساخت هرگز به دنبال تأکید روی این نکته نبوده که سامورایی در شرایط عادی به راحتی چپ می‌کند. با این وجود به جرات می‌توان گفت یک مانور رسانه‌ای تأثیر مخربی روی محصول سوزوکی گذاشت.

مشکل قدیمی جنرال موتورز با کرایسلر ایرفلو

گاهی اوقات این گزارش رسانه‌ها نیست که باعث آسیب دیدن غیرمنصفانه یک برند می‌شود. رقبا نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. کرایسلر ایرفلو ۱۹۳۴ از نظر طراحی خودرویی متمایز بود و کرایسلر را به یکی از اولین خودروسازانی تبدیل کرد که مقاومت در برابر باد را حین طراحی بدنه خودرو در نظر می‌گیرد. مهندسان این خودروساز اولین تونل باد فول سایز را بر اساس دستگاه پیشرفته اورویل رایت مشهور تولید کردند و فهمیدند زمانی که خودرو رو به عقب حرکت کند مقاومت کمتری در برابر باد خواهد داشت. از آنجایی که حرکت رو به عقب در جاده امکان‌پذیر نیست بنابراین آن‌ها بدنه‌ای سرراست با طراحی قطره اشک را طراحی کردند که جلوتر از زمان خود بود.

عموم مردم خیلی از ظاهر خودرو استقبال نکردند و ایرفلو فروش کمی داشت اما آنچه بیش از همه به وجهه کرایسلر صدمه زد کمپین جنرال موتورز علیه ایرفلو بود. این خودروساز که طراحی پیشرفته ایرفلو را خطری برای خود می‌دید در تبلیغات خود مدعی شد ایرفلو از یک طرح بسیار سری جنرال موتورز کپی شده است. جنرال موتورز حتی ادعا کرد این خودرو برای رانندگی ایمن نیست. هیچ‌کدام از این ادعاها درست نبودند اما باعث شدند فروش کم محصول کرایسلر به صفر برسد و این خودرو با خط تولید وداع کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۳ رای

source

توسط autokhabari.ir