منتشر شده در 20 مرداد 1403 ساعت 13:30

آمارهای موجود نشان میدهند که بیش از نیمی از خودروهای برقی جهان، در خیابان های چین تردد میکنند. این کشور علاوه بر اینکه بزرگترین بازار خودروی دنیاست، بیشترین میزان تولید و فروش خودروهای برقی را نیز در اختیار دارد. آیا تاکنون از خود پرسیدهاید که چین چطور توانسته در این زمینه موفق شود؟
شتاب برقی شدن خودروها در چین بسیار بالاست. در سال ۲۰۲۱ فروش این نوع مدلها برابر با ۱.۳ میلیون دستگاه بود. پس از یک سال این رقم به ۶.۸ میلیون دستگاه افزایش یافت. برای درک بهتر باید گفت با چنین رکوردی بیش از یک سوم از خودروهای الکتریکی جهان در سال ۲۰۲۲ توسط مشتریان چینی خریداری شده است.
چین، بزرگترین تولیدکننده آلایندههای کربنی جهان
یکی از دلایلی که باعث شده تمرکز روی خودروهای الکتریکی به یک باید در چین تبدیل شود، تولید حجم بسیار بالایی از آلایندههای کربنی است، طوری که در این زمینه چین رتبه اول دنیا را در اختیار دارد! بر اساس دادههای موجود، ۳۳ درصد از کل آلایندههای کربنی جهان در سال ۲۰۲۱ توسط چین تولید شده است.
دولت چین وعده داده تا سال ۲۰۳۰ از حجم آلایندههای کربنی خود بکاهد. با این حال گزارشهای اخیر حکایت از آن دارند که با برنامههای تدوین شده و اقدامات صورت گرفته، این هدف احتمالاً زودتر از موعد تحقق خواهد. یکی از برنامهها این است که تا سال ۲۰۳۰ باید ۴۰ درصد از خودروهای موجود در خیابانهای چین تمام الکتریکی باشند. بر اساس دادههای موجود تا ژوئن ۲۰۲۲، شمار خودروهای شخصی در داخل مرزهای چین به چیزی در حدود ۳۱۲ میلیون دستگاه رسیده؛ از این تعداد سهم خودروهای الکتریکی ۳.۲ درصد بوده است. از بین برندهای مختلف، تسلا بیشترین محبوبیت را در چین دارد، با این حال فاصله بی وای دی با آن روز به روز کاهش مییابد.
حمایتهای بی حد و حصر دولتی
صنعت خودروهای برقی در چین به دلیل سالها اختصاص یارانههای دولتی، معافیتهای مالیاتی، پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم دولت از توسعه تکنولوژی و ایجاد زیرساختهای لازم و همچنین سیاستهای تشویقی برای ترغیب مشتریان به خرید مدلهای الکتریکی (مثل اعطای رایگان و زودتر از موعد پلاک) با سرعت فوق العاده زیادی رشد کرده است.
به دلیل قدرت بالایی که حزب حاکم در چین دارد، معمولاً سیاستهای موجود مو به مو پیاده شده و بازار دقیقاً به سمت دلخواه هدایت میشود. بنابراین حالا که کاهش آلایندههای کربنی جز اولویتهای اصلی انتخاب شده، بازار خودرو به هر طریق ممکن باید به همین سمت برود. در سال ۲۰۰۱ حزب حاکم گسترش تکنولوژی پیشرانههای برقی را جزو برنامههای ۵ ساله اصلی تعیین کرد. در آن مقطع تصمیم گرفته شد که ۴۵ درصد از خودروهای جدید باید تا سال ۲۰۲۷ به پیشرانه الکتریکی تجهیز شوند. به منظور تحقق این هدف، در حد فاصل سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲، میلیاردها یوان به عنوان یارانه و تخفیفهای مالیاتی به بازار تزریق شد. بخشی از بودجه هنگفت هم به ایجاد زیرساختهای لازم در شهرهای بزرگ و کوچک اختصاص پیدا کرد.
چانگان، نمادی از تحول در صنعت خودروی چین
در بین خودروسازان داخلی شرکت چانگان یک نمونه بسیار خوب برای تحول به حساب میآید. این شرکت دولتی بسیار با سابقه بوده و در سال ۱۸۶۲ تاسیس شده است. احتمالاً بدانید که این شرکت حالا با خودروسازان مطرحی مثل مزدا، فورد و پژو همکاری میکند. تا همین چند سال پیش چانگان به تولید خودروهای بنزینی نه چندان بروز و مدرن مشغول بود. اما این شرکت تولید خودروهای الکتریکی را در دستور کار قرار داده و اکنون هشتمین سازنده بزرگ خودروهای الکتریکی در چین محسوب میشود. این کمپانی تصمیم گرفته از سال آینده تولید خودروهای فقط بنزینی را متوقف کرده و روی مدلهای برقی و هیبریدی تمرکز کند. برای اینکه محصولات این شرکت با آخرین فناوریهای موجود همگام باشند، چانگان با دو شرکت هواوی و CATL همکاریهای گستردهای را آغاز کرده است.
قیمت پایین، مزیت اصلی خودروهای برقی برای مشتریان چینی
یکی از مزایایی که در تبلیغ خودروهای الکتریکی به آن متوسل میشوند، سازگاری بهتر و بیشتر آنها با محیط زیست است؛ با این حال در چین هیچ مانوری روی این مزیت داده نمیشود. اکثر مشتریان چینی مهمترین دلیل خود برای خرید مدلهای برقی را قیمت پایینتر آنها عنوان میکنند. آنطور که یکی از شهروندان ساکن شانگهای اذعان کرده، انتخاب خودروی برقی فقط هزینه پلاک گذاری را ۱۰۰ هزار یوان کاهش داده است! با نرخ روز ارز این رقم معادل چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان میشود. این شهروند افزوده قیمت بالاتر سوخت در مقایسه با برق نیز در انتخاب وی مستقیماً تاثیرگذار بوده است.
آیا خودروهای الکتریکی واقعا سودمند هستند؟
اینکه خودروهای الکتریکی تا چه حد واقعاً برای محیط زیست سودمند هستند، جای بحث زیادی دارد. برخی مطالعات ثابت کردهاند که در فرایندهای تولید خودروهای برقی، صدمات خیلی بیشتری به محیط زیست وارد شده و آلایندگی چند برابری تولید میشود. البته در گذر زمان و با عدم تولید آلایندگی توسط خود خودروهای برقی، این موضوع به نوعی جبران میشود.
تحقیق اخیری که اوایل امسال در مجله نیچر منتشر شد، ثابت کرد استفاده از خودروهای الکتریکی در شهرهای بزرگی مثل پکن، شانگهای و شنژن ارتقای شاخص کیفیت هوا را در پی دارد. با این حال در پکن و شانگهای که در آنها بیشتر برق مصرفی توسط نیروگاههای فسیلی تولید میشود، افزایش مصرف برق باعث افزایش دی اکسید نیتروژن شده است. همچنین نتایج تحقیقات دانشگاه ام آی تی نشان داده که در یک مسافت واحد، استفاده از خودروهای الکتریکی به جای مدلهای درون سوز، آلودگی خیلی کمتری وارد جو میکند.
خودروهای برقی، فرصتی باورنکردنی برای چینیها
به گفته دکتر تینگلون دای، استاد رشته تجارت در دانشگاه جانز هاپکینگز، صنعت خودروهای برقی یکی از عرصههای نادری است که چین میخواهد در آن با تولید طیف گستردهای از خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت پیشتاز دنیا باشد. از دید آقای دای، این یک فرصتی باورنکردنی برای چینیها جهت تسلط بر بازاری قابل احترام محسوب میشود، چرا که با اهداف زیست محیطی غرب نیز همسویی دارد.
پروفسور دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است پیشروی چین در زمینه برقیسازی خودروها، صرفاً به خاطر مسائل زیست محیطی یا حتی اقتصادی نیست. آقای دای این امر را یک حرکت ژئوپولیتیکی تصور کرده و آن را حربهای برای در اختیار گرفتن بالاترین حلقه از زنجیره یک صنعت بالارده و قابل احترام توسط چین میداند.
source