منتشر شده در 20 مرداد 1403 ساعت 18:00

صنعت خودروی هند با سرعت بسیار بالایی رو به رشد است. با وجود پیشرفتهای قابل توجه، خودروهای تولیدی در این کشور از لحاظ ایمنی هنوز فاصله خیلی زیادی با مدلهای تراز اول دنیا دارند و نمیتوانند عملکرد خوبی از خود در تست تصادف نشان دهند. دو مدل ماروتی سوزوکی ارتیگا و رنو ترایبر تازهترین مثالها برای این ادعا هستند!
به گزارش آخرین خودرو، ماروتی سوزوکی ارتیگا و رنو ترایبر ساخت هند به بازارهای آفریقایی نیز صادر میشوند. شاخه جهانی انکپ در ادامه کمپین «خودروهای ایمنتر برای آفریقا» به سراغ این دو مینی ون رفته و عملکرد آنها را در تست تصادف با استانداردهای جهانی سنجیده است. اگرچه این دو خودرو ساخت برندهای مطرح هستند، اما به دلیل عدم بهرهمندی از تکنولوژیها و سامانههای پیشرفته، نتوانستهاند امتیاز قابل قبولی از انکپ دریافت کنند.

اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم ارتیگا در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال از ۵ ستاره ممکن فقط و فقط یک ستاره ایمنی را کسب کرده است. در این بخش، مینی ون هندی ژاپنی از حداکثر امتیاز ۳۴، امتیاز ۲۳.۶۳ را دریافت نموده؛ در بخش محافظت از سرنشینان خردسال هم این خودرو با کسب ۱۹.۴۰ امتیاز از ۴۹ امتیاز ممکن، به دو ستاره ایمنی دست یافته است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که ارتیگای بازار هند در هر دو بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال و خردسال ۳ ستاره ایمنی دارد. این امر ناشی از تفاوت در پروتکلهای انکپ و انجام تستها با استانداردهای متفاوت میباشد.
رنو ترایبر در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال و خردسال به ترتیب امتیازهای ۲۲.۲۹ و ۱۹.۹۹ را از انکپ دریافت کرده است. نسخه مخصوص بازار هند این خودرو نیز عملکرد بهتری داشته و در سال ۲۰۲۱ موفق شده ۴ ستاره ایمنی را از انکپ کسب کند.

نکته تأمل برانگیز اینکه انکپ تاکید دارد بدنه هیچ یک از این دو مینی ون اصلأ نمیتواند فشار اضافی را تحمل کند.
شایان ذکر است هند شاخهای جداگانه از انکپ را برای سنجش ایمنی محصولات موجود در بازار این کشور توسعه داده است. این شاخه با نام بهارات انکپ (به اختصار BNCAP) شناخته میشود.
source