منتشر شده در 21 مرداد 1403 ساعت 17:00
خودروهای برقی معمولاً نسبت دما حساس هستند و میزان شارژ دهی باتری آنها در روزهای بسیار گرم تابستان یا فصول سرد سال تحت تأثیر قرار میگیرد. انجمن آداک (ADAC) آلمان به تازگی با انجام یک تحقیق جالب سعی کرده میزان افت راندمان باتری در ترافیکهای تابستانی را بررسی کند. در این تحقیق آداک به سراغ تسلا مدل Y رفته و در یک شبیهسازی ترافیک هشت ساعته عملکرد آن را ارزیابی کرده است.
شرایط تست و یافتهها
در این تست کنترل شده، دمای داخلی خودروی تسلا مدل Y روی ۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم شده، در حالی که دمای بیرونی ۳۵ درجه سانتیگراد بوده است. برای اطمینان از درستی نتایج، سنسورها به دقت بر عملکرد سیستم تهویه مطبوع نظارت کرده و محققان همواره مطمئن بودند که خنکسازی به طور مداوم انجام میشود.
یافتههای آداک نشان میدهد که برای حفظ دمای مطلوب داخلی، سیستم تهویه مطبوع در هر ساعت به ۱.۳ تا ۱.۵ کیلووات مصرف انرژی نیاز دارد. برای تسلا مدل Y، این مقدار به معنای تنها ۲ درصد از ظرفیت باتری یا ۵ مایل (۸ کیلومتر) کاهش برد در هر ساعت است. در آزمایش آداک، پس از هشت ساعت استفاده مداوم از سیستم تهویه مطبوع در شرایط گرمای شدید، برد خودروی تسلا مدل Y تنها ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) و میزان شارژ باتری آن ۱۶ درصد کاهش یافته است.
میزان مصرف انرژی کولر در خودروهای برقی بیشتر است یا خودروهای بنزینی؟
در خودروهای بنزینی و دیزلی، نیروی کمپرسور سیستم تهویه مطبوع توسط موتور تامین میشود، در حالی که در خودروهای الکتریکی، این سیستم انرژی خود را از باتری ولتاژ بالا دریافت میکند. در شرایطی مشابه با تست آداک، یک خودروی احتراق داخلی به ۱ تا ۱.۵ لیتر سوخت در هر ساعت نیاز دارد. این رقم معادل ۱۰ تا ۱۵ کیلووات ساعت برق میشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که خودروهای الکتریکی از نظر میزان مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع نسبت به خودروهای درونسوز برتری قابل ملاحظهای دارند.
به طور کلی باید گفت نگرانیها درباره کاهش برد خودروهای الکتریکی هنگام کار کردن سیستم تهویه مطبوع قابل درک است، اما تحقیق آداک نشان میدهد که این تاثیر در شرایط تابستانی و در روزهای بسیار گرم سال بسیار کم است. از آنجایی که پایه و اساس عملکرد سیستمهای تهویه مطبوع در برندها و مدلهای مختلف خودروهای الکتریکی مشابه است، یافتههای این تحقیق را میتوان به سایر خودروهای برقی نیز تعمیم داد.
عوامل مؤثر بر مصرف انرژی تهویه مطبوع
عوامل مختلفی میتوانند بر مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع تأثیرگذار باشند. از جمله این عوامل باید به مواردی مثل باز و بسته شدن مکرر درها، تنظیم دمای پایینتر از حد استاندارد و تعداد بیشتر سرنشینان اشاره نمود. چنانچه دماهای محیطی خنکتر باشد یا سیستم تهویه روی دماهای بالاتری تنظیم شود، طبیعتاً نیاز به مصرف برق کاهش یافته و به تبع آن میزان برد حرکتی خودرو افزایش پیدا میکند.
نتیجهگیری
تحقیق آداک ثابت میکند که میزان مصرف انرژیِ سیستم تهویه مطبوع، در خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای درونسوز بنزینی و دیزلی کمتر است. از این رو، این تحقیق میتواند به کاهش نگرانیها درباره کارایی خودروهای الکتریکی در شرایط آب و هوایی سخت کمک کند. لازم به ذکر است خودروهای الکتریکی همچنان به عنوان راهکاری پایدار و کارآمد برای حمل و نقل آینده مطرح هستند و تحقیقاتی از این دست میتوانند به افزایش اعتماد مصرفکنندگان منجر شوند.
source