نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

سدان امپو یکی از جدیدترین وارداتی های بازار کشور است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو را برای شما انجام داده ایم.

امروزه تمام ژورنالیست ها و رسانه های خودرویی و حتی افراد معمولی که تنها از روی علاقه پیگیر اخبار خودرو هستند، تقریبا همگی متفق القول و هم عقیده هستند که سگمنت سدان به اندازه دهه های گذشته در میان عموم مردم و جامعه محبوب نیستند که یکی از دلایل اصلی آن را می توان افزایش تنوع در سگمنت کراس اوورها دانست. چرا که تقریبا با همان اندازه میزان صرف هزینه، مصرف کنندگان می توانند خودرویی با کارایی یک SUV و نیز پویایی رانندگی یک سدان در اختیار داشته باشند، با این تفاوت که کراس اوورها در این چند ساله یک ویژگی مهم دیگر را در میان خریداران و مصرف کنندگان خود به وجود آورده اند و آن سطح اجتماعی بالاتری می باشد که ممکن است برخی افراد با داشتن سگمنت سدان, احساس کنند که نمی توانند به آن دست یابند! دقیقا به مانند داشتن گوشی های آیفون و یا اندرویدی که امروزه در جامعه بسیار ترند شده است!

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

هر چند که این امر بیشتر در جوامع جهان سومی و عموما سرمایه ای دیده می شود، اما مسئله ای است که به شاخه های جامعه شناسی، روان شناختی و حتی بازاریابی محصول مربوط می شود و به همین دلیل به سرعت از آن عبور می کنیم و تنها به عنوان یکی از ویژگی‌هایی که سبب محبوبیت سگمنت کراس اوور شده است به آن اشاره می کنیم.

با این وجود اما همچنان خودروسازان بسیاری وجود دارند که بخش مهمی از سبد محصولات خود را به سگمنت سدان اختصاص داده اند و البته خریدارانی که همچنان از علاقه آن ها به این کلاس خودرویی کم نشده است. کمپانی چینی جی ای سی یا گک «GAC» یکی از همین خودروسازان چینی است که با وجود گسترش تنوع کراس اوورها و حتی SUV ها اما همچنان طراحی و توسعه سدان ها را در برنامه خود دارد.این خودروساز چینی که امروزه به یکی از برندهای قابل اطمینان چین تبدیل شده است و حتی در سال های گذشته، برنامه ای برای عرضه محصولات خود به بازار آمریکا را نیز تدوین کرده بود که البته هنوز محقق نشده، در سال ۱۹۵۴ بود که فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در طی این سالیان با خودروسازان بزرگی همچون تویوتا، هوندا و میتسوبیشی همکاری های گسترده ای داشته است.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

اما داستان ورود جی ای سی «GAC» و نیز محصولات سدان آن به ایران، به چند سال پیش باز می گردد. جایی که جی ای سی پس از همکاری با مرتب خودرو و عرضه ناموفق شاسی بلند G5، این بار به سراغ شریک تجاری دیگری به نام «الماس داران» از زیرمجموعه های گروه گرامی که در آن زمان واردات محصولات هیوندای و کیا را برعهده داشت رفت و این بار محصولی به مراتب مدرن تر در سگمنت سدان را با نام جی ای سی یا گک ترامپچی GS3 Sبه بازار عرضه کرد. مدلی که با وجود کیفیت نسبتا خوب ( البته در مقایسه با چینی های دیگر آن زمان بازار ) و البته سطح مناسبی از امکانات و نیز پیشرانه ای با بازدهی مناسب، اما به دلیل قیمت نسبتا بالا در آن بازه و نیز طراحی تا حدی کسل کننده در مقایسه با رقم پرداختی، شکست دیگری را نصیب این برند و شرکای تجاری آن در ایران کرد و خیلی زود بازار کشور را ترک کرد.  با باز شدن دوباره واردات و نیز عرضه محصولات جدیدتر، شرکت راسا موتور خاورمیانه بار دیگر به سراغ کمپانی جی ای سی «GAC» رفت تا این بار سه محصول جدید این برند را که از طراحی و استایلی بسیار مدرن و البته اسپرت در سگمنت و کلاس خود برخوردارند را وارد بازار کشور کند.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

یکی از این مدل ها، سدان جدید و اسپرت امپو «GAC Empow» است که از آن به عنوان هوندا سیویک چینی ها نیز یاد می شود و قرار است تا در بازار وارداتی ها با رقبای قدری مانند تویوتا کرولا، نیسان سیلفی و در آینده ای نزدیک خود هوندا سیویک به رقابت بپردازد که در ادامه این مقاله و پیش از تست و بررسی ویدیویی ان، به نقد و بررسی استایل و سبک طراحی این سدان چینی می پردازیم تا ببینیم که آیا جی ای سی امپو حداقل از نظر طراحی می تواند رقیبی قدرتمند برای رقبای مطرح خود در بازار ایران باشد یا نه!

ویدیو معرفی سدان امپو

طراحی جی ای سی امپو در نمای بیرونی

جی ای سی امپو، یک سدان کامپکت و اسپرت است که اولین بار در سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه گوانگژو به نمایش عموم درآمد و نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد. این مدل که به نوعی جانشین سدان قدیمی تر GS4 شده است، بر اساس پلتفرم مدولار «GPMA» جی ای سی طراحی و توسعه یافته است و از زبان طراحی جدید این برند که در کراس اوور های امکو و GS3 نیز شاهدش هستیم پیروی می کند و از استایل و طراحی تهاجمی و اسپرتی نیز برخوردار می باشد.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

اما قبل از اینکه بخواهیم به طراحی خود محصول یعنی جی ای سی امپو بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در پس این چهره و استایل اسپرت، شخصی به نام ژانگ فن «Zhang Fan» به عنوان رئیس دپارتمان طراحی و بخش طراحی و توسعه«R&D» قرار دارد که به واسطه حضور در مرسدس بنز و سابقه طراحی نسخه کانسپت مرسدس Aکلاس در سال ۲۰۱۲، توانسته شخصیتی جدید و البته تا حدی کاریزماتیک را به محصولات گروه جی ای سی«GAC» ببخشد. اما اجازه دهید تا دقیق تر به بررسی طراحی ظاهری جی ای سی امپو بپردازیم. اولین مشخصه طراحی نمای جلو امپو، حالت اسپرت و تهاجمی دماغه آن است که حسی از قدرت را به لحاظ بصری به بیننده منتقل می کند.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

در قسمت جلویی برش ها و لبه های بیشتری وجود دارد که مشهود ترین آن ها ورودی های هوای زرد رنگی است که در جلو پنجره بزرگ و چند ضلعی ادغام شده است. هر چند لازم به ذکر است که تریم عرضه شده در بازار ایران از نسخه GE است و چهره ای به مراتب اسپرت تری هم در مقایسه با نسخه معمولی امپو با تریمی به نام GB دارد که مهمترین ویژگی آن استفاده از الگوهای زرد رنگ در قسمت های مختلف بدنه است.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

بر روی سپر و در گوشه های ان، ورودی های هوا عمودی وجود دارد که علاوه بر برخورداری از همان الگوهای زرد رنگ، به نحو جذابی تا جلو پنجره بزرگ و دیگر ورودی هوای قرار گرفته درون جلو پنجره امتداد پیدا کرده است تا جلوه اسپرت تری به این نما بخشیده شود و بر عریض تر کردن بصری ان کمک کند. ضمن اینکه به دلیلی حجم گسترده جلو پنجره و ورودی های هوا استفاده شده، خطوط شارپ زیادی بر روی سپر اجرا نشده است، با این حال خطوط عضلانی و متعدد روی کاپوت در ترکیب با چراغ های کشیده که شکست ها و یا برش های ایجاد شده بر روی ان، حس و حال بصری از محصولات ب ام و را نیز منتقل می کند، توانسته بر تهاجمی تر و شارپ تر شدن این نما کمک کند.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

همچنین اگر از نمای روبه رو و در حالتی مستقیم به نمای جلو امپو نگاه کنیم، آن را عریض و البته در ارتفاع پایین تری میابیم که به اصطلاح به نظر می رسد به نوعی در حالت چمباتمه زدن قرار گرفته است که البته این ویژگی برای یک سدان اسپرت و کامپکت می تواند تا حدی جذاب باشد. با گذشت از نمای جلو و رسیدن به نمای کناری، با جشنواره ای از خطوط و احجام محدب و مقعر بر روی پنل جانبی روبه رو می شویم که حجم و عمق قابل توجهی را به وسیله ارتباط بین خطوط و سطوح به وجود آورده و سبب ایجاد سطوحی پویا در این قسمت شده است.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

دو خط شخصیتی و یا کاراکتر لاین برجسته، خطوط اصلی نمای جانبی را تشکیل می دهند. یک خط که از گوشه های چراغ های جلو شروع شده و تا چراغ های عقب امتداد یافته و دیگری یک خط مواج بر روی رکاب درب ها است که با زاویه ای تند در امتداد بصری چراغ های عقب نیز قرار گرفته است. این سبک از طراحی خطوط و سطوح بسیار یادآور نسخه کانسپت مرسدس A کلاس است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و همانند مهندسی پرواز، مرجع اصلی برای طراحان این مدل، باد و موج بوده است و حال شاهد بروز چنین ویژگی در نمای جانبی جی ای سی امپو هستیم. چرا که طراح هر دو مدل، حاصل تفکر یک طراح چینی به نام ژانگ فن« Zhang Fan» به عنوان نخستین طراح چینی که در مرسدس بنز مشغول به کار شده است و اکنون ریاست دپارتمان طراحی جی ای سی را برعهده دارد, می باشد.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

علاوه بر این در جی ای سی امپو، تعامل بین خطوط و سطوح مقعر و محدب، جلوه ای جذاب از بازی نور و سایه ایجاد کرده که سبب پویایی بیشتر این نما شده است. علاوه بر این گلگیرهای عضلانی و ماهیچه ای عقب بر شخصیت کوپه یا فست بک مانند این سدان تاکید می کنند که از ویژگی های مدرن طراحی یک خودرو در این سگمنت نیز به حساب می آید.

خط سقف «Roof Line» شیب دار که در ستون C با زاویه ای نسبتا زیاد در خطوط و درب صندوق امتداد یافته است، علاوه بر ایجاد پویایی بیشتر و نیز نمای بصری اسپرت تر در این قسمت، آیرودینامیک بهتری را نیز برای جی ای سی امپو به ارمغان آورده است. بطوری که طبق ادعای سازنده، سدان امپو از ضریب مقاومت ۰.۲۶cd برخوردار است که برای خودرویی در این کلاس و سگمنت بسیار قابل توجه می باشد.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

در این نسخه و بر خلاف نسخه GB امپو که از استایلی به مراتب نافذ تر و ملایم تر برخوردار است، بر روی فریم جانبی شیشه های کناری«DLO» از نوارهای مشکی مات بجای نوارهای کرومی استفاده شده است تا در ترکیب با قاب آینه طرح فیبرکربن، چهره ای اسپرت تر به این نما بخشیده شود. ضمن اینکه برای کاهش سادگی بصری در این قسمت، این نوار تا روی ستون C نیز امتداد یافته است. استفاده از رینگ های سایز ۱۸ مات در ترکیب با کالیپرهای ترمز زرد رنگ از ویژگی های است که در بهبود تناسبات نمای جانبی نیز کمک بسزایی کرده است.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

با رسیدن به نمای عقب، ساختار کلی آن را رادیکال تر از دو نمای دیگر می یابیم. با این حال همچنان جزئیات و عناصر این نما، جذاب و هماهنگ با ساختار کلی بدنه می باشد. چراغ های کشیده عقب که در گوشه ها بر روی گلگیر عقب امتداد یافته و حالتی گردتر به این نما بخشیده است.همچنین خطوط روی ستون C و گلگیر برجسته عقب، با ظرافت و دقت خوبی بر روی درب صندوق امتداد پیدا کرده است و یک لبه اسپویلر کوچک در این قسمت ایجاد کرده که بر پویایی این نما نیز افزوده است.  هرچند که با وجود فست بک بودن این قسمت و عمق مناسب محفظه بار, اما دهانه صندوق بار از عرض زیادی برای جابجایی اجسام بزرگ و عریض برخوردار نیست.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

بر روی کناره های سپر، به رسم امروزی خودروهای اسپرت، دو ورودی هوای نازک و عمودی قرار دارد که امتداد خطوط آن بر روی درب صندوق، حالتی پروتز شده به آن بخشیده است.در کنار این موارد دیفیوزر بزرگ روی سپر به همراه سراگزوزهای دایره ای دوبل در دو طرف، برای خودرویی در این کلاس می تواند جذابیتی دو چندان داشته باشد. ضمن اینکه گرافیک چراغ های عقب و نیز شبرنگ های استفاده شده بر روی سپر که می توان گفت در جای مناسبی نیز قرار دارد هماهنگ قلمداد می شوند.

طراحی جی ای سی امپو در نمای داخلی

با ورود به داخل کابین جی ای سی امپو، فضای کلی داشبورد و کنسول میانی آن را مدرن و البته تا حدی متفاوت از سایر محصولات چینی عرضه شده در بازار ایران می یابیم که علت اصلی آن را باید در برخی جزئیات و عناصر داشبورد و نیز تریم آن جستجو کرد. چرا که ساختار کلی داشبورد بر اساس آنچه که امروزه به عنوان ترند طراحی کابین شاهدش هستیم شکل گرفته است. استفاده از نمایشگر و کلاستر یکپارچه، ورودی های هوای افقی سیستم تهویه که در عرض داشبورد امتداد یافته است و بصورت بصری دریچه های هوای مرکزی و کناری را به یک دیگر متصل کرده است از جمله ویژگی های مدرن داخل کابین می باشد که از DNA طراحی کابین محصولات روز دنیا پیروی می کند.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

با این حال استفاده از دکمه های فیزیکی کنترل سیستم تهویه، کنسول مرکزی دو لایه و چیدمان آرگونومیک محفظه ها و ابزارهای کنترلی، فرم جذاب دسته دنده که از هماهنگی بسیار مناسبی با غربیلک فرمان برخوردار است، از جزئیات جذاب کابین جی ای سی امپو به شمار می آید.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

استفاده از تریم دو رنگ که در برخی نمونه های عرضه شده در بازار ترکیبی از تریم مشکی و قرمز است و یا استفاده از دوخت های زرد رنگ در قسمت هایی از کابین، جذابیت کابین را بیشتر کرده است که در این سگمنت و در کمتر محصول چینی و یا حتی ژاپنی که در دور جدید واردات به بازار کشور عرضه شده اند دیده می شود. هر چند که در زمینه کیفیت مواد و متریال داخلی و با وجود استفاده از چرم نسبتا لطیف و نیز متریال طرح فیبرکربن در کنار پلاستیک خشک، نمی توان برتری خاصی را به جی ای سی امپو در مقایسه با رقبا داد، اما می توان گفت که کیفیت این متریال می تواند رضایت شما را جلب کند.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

از دیگر مواردی که در داخل کابین، رعایت شده است، هماهنگی و امتداد مناسبی است که میان داشبورد و پنل رودری های وجود دارد که هارمونی بصری جذابی را نیز ایجاد کرده است. فضای داخلی دو ردیف نیز با توجه به فاصله محوری ۲۷۳۶ میلی متری که دارد قابل قبول و جادار است. با این وجود و با توجه به فرم فست بک مانند ستون C و نیز شیب زیاد سقف، سرنشینان بلند قد در ردیف عقب ممکن است با کمبود فضای سر و شانه روبه رو شوند.

ارزیابی کلی

بطورکلی جی ای سی امپو، به عنوان یک سدان کامپکت از ظاهری اسپرت و جسورانه برخوردار است که توانسته به خوبی المان های روز طراحی خودرو را در یک سدان از برندی با زبان طراحی نوظهور پیاده کند. چرا که به دلیل سابقه نه چندان طولانی برندهای مانند جی ای سی در زمینه طراحی خودرو و نیز عدم بهره مندی از یک میراث ویژه در این زمینه بر خلاف خودروسازان مطرح، طراحی و استایل امپو کاملا ساختارشکن بوده و به خوبی می تواند جلب توجه کند. بخصوص اینکه طراحی این مدل برای سال ۲۰۲۰ بوده و چهار سال از عمر آن می گذرد، اما همچنان مدرن بوده و توانایی رقابت با برخی محصولات کره ای و یا ژاپنی و حتی اروپایی را در سال ۲۰۲۴ دارا می باشد.

نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی

بطوری که به جرات می توان گفت که جی ای سی امپو، به عنوان یک سدان چینی، حداقل از نقطه نظر سبک طراحی و استایل رقیبی قدرتمند برای سایر سدان های وارداتی بازار مانند تویوتا کرولا، کیا سراتو، ام جی جی تی و یا حتی نیسان سیلفی می باشد. با این حال آینده این زبان طراحی و حفظ و پخته تر شدن ان در شناخته تر شدن محصولات جی ای سی بسیار اهمیت خواهد داشت.

نوشته نقد و بررسی طراحی جی ای سی امپو ؛ تزریق جذابیت به یک سدان چینی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari.ir