منتشر شده در 24 مرداد 1403 ساعت 10:00

موج برقی شدن به هر حال در راه است و برای برخی از انواع موتورسیکلتها مناسب تر از سایرین به نظر میرسد. این مفهوم قطعاً برای موتورسیکلتهای برقی شهری و اسکوترها که برد مسافت مسئله چالش برانگیزی برای آنها نیست، کارآمد خواهد بود؛ در حالی که موتورسیکلتهای بزرگتر ادونچر مانند DSR/X نیز میتوانند باتریهای سنگین مورد نیاز را بدون هیچگونه افزایش وزن نسبت به رقبا با موتور احتراقی در خود جای دهند.
در این زمینه، مدل بهروز شده زیرو ۲۰۲۴ DSR/X مناسب به نظر میرسد، قیمت خرید آن کمی ارزانتر است و مانند قبل برای سواری جذاب ظاهر میشود. با این حال، محدودیتهای برد و شارژ، پتانسیل آن را به عنوان یک موتورسیکلت ماجراجویی یا تورینگ واقعی مقداری محدود میکند.

بررسی طراحی
اگر میشد فقدان لوله اگزوز را نادیده بگیرید، میتوانستید DSR/X را در کنار سایر موتورسیکلتهای ماجراجویی پارک کنید و بسیاری از مردم متوجه نمیشدند که برقی است. این نکته به عنوان یک تعریف مثبت در نظر گرفته میشود، زیرا این وسیله صرفاً یک موتورسیکلت است نه ماشینی به برقی بودن شهره باشد. قامت، اندازه و وزن همگی با موتورسیکلتهای بزرگ ادونچر جاده محور مانند آفریقای توئین هوندا، BMW R1300 GS یا سوزوکی V-Strom ۱۰۵۰ قابل مقایسه هستند و افزودن چرخهای تیوبلس سیمی (و رنگهای جدید) برای مدل سال ۲۰۲۴ به حفظ ظاهر جذاب زیرو DSR/X کمک میکند.

بررسی عملکرد موتور و ترمزها
توان الکتریکی تفاوتهای بسیار بیشتری برای راننده نسبت به یک موتورسیکلت با موتور احتراق داخلی ایجاد میکند.
نیازی به گفتن نیست که موتورهای الکتریکی متفاوت از موتورهای احتراقی عمل میکنند، بنابراین باید آمار مشخصات فنی را با دقت مقایسه کنید. به عبارت دیگر، ۱۰۲ اسب بخار روی کاغذ خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد، حتی اگر خروجی آن با هوندا آفریقا توئین ۱۰۸۴ سیسی مطابقت داشته باشد. با این حال، گشتاور ۲۲۹ نیوتن متر دو برابر آنچه هوندا و اکثر رقبا ارائه میدهند، خواهد بود و از همان پیچش ابتدایی دسته گاز قابل دسترس است.

بدون کالیبراسیون دقیق، این امر باعث میشد که هر بار که گاز میدهید، از پشت زین موتور پرتاب شوید؛ بنابراین باید به مهندسان برای عملکرد روان در حد یک اسکوتر تبریک گفت.
قدرت الکتریکی تفاوتهای بسیار بیشتری بین حالتهای رانندگی نسبت به یک موتورسیکلت با موتور احتراق داخلی ایجاد میکند، شتاب با بالا رفتن تدریجی دور موتور قویتر میشود به این ترتیب، شما از دوستان خود با موتورسیکلتهای ماجراجویی معمولی حداقل از نظر سرعت عقب نخواهید ماند. ترمزهای اصطکاکی معمولی شامل کالیپر های دوگانه شعاعی J.Juan در جلو و یک کالیپر در عقب است، اما اگر به درستی موتورسواری کنید، بیشتر سرعت موتورسیکلت توسط فرایند بازیابی انرژی ترمز گرفته میشود، انجین با درجههای مختلف بازیابی (ترمز موتور) به یک ژنراتور تبدیل میشود که در منوی تنظیمات قابل انتخاب است. باز هم، باید به کمپانی زیرو برای توسعه این فناوری روی موتورسیکلت جدید خود تبریک گفت.

بررسی موقعیت سواری
ارتفاع بلند بخش جلو، دستههای عریض و موقعیت سواری نسبتا عمودی به آن یک قامت مناسب و ارگونومیک در ترافیک میدهد.
کورس سیستم تعلیق ۱۹۰ میلیمتری به معنای ارتفاع صندلی نسبتاً قابل دسترس و مانور پذیر در سرعت پایین است که اعتماد به نفس بیشتری نسبت به برخی از رقبای بلندتر و آفرود محور ایجاد میکند. ارتفاع زیاد قسمت جلو، دستههای عریض و موقعیت سواری قائم به آن یک استایل مناسب و فیت در ترافیک و دید خوب روی خودروها در شهر و پرچینها در روستا میدهد. این محصول زیرو یک مکان راحت برای پیمودن مسافتهای طولانی است، فقط اگر ظرفیت باتری برای انجام این کار مناسب بود.

سواری و هندلینگ
شما تصور میکنید که یک موتورسیکلت ماجراجویی برقی مانند زیرو قرار است خیلی سنگینتر از معادلهای بنزینی باشد، اما در واقع وزن خالص ۲۴۷ کیلوگرمی DSR/X کمی کمتر از آفریقا توئین با گیربکس DCT و تقریباً ۱۰ کیلوگرم کمتر از هارلی دیویدسون پان آمریکا است. باتری سنگین لیتیومی در ارتفاع پایینتر از فریم قرار دارد، بنابراین مرکز ثقل پایینتر از موتورسیکلت معمولی حس میشود.
این مورد کمک میکند تا هندلینگ در جاده و پیچها خوب و ثابت احساس شود. چرخ جلو ۱۹ اینچی و عقب ۱۷ اینچی آن را در انتهای جدول طیف بزرگ موتورسیکلتهای ماجراجویی مناسب جاده قرار میدهد. دوشاخ شووا قابل تنظیم و کمک فنر عقب نیز از کیتهای آشنا در موتورسیکلتهای معمولی هستند. البته بیشتر موتورسیکلتهای مشابه با انجین احتراقی با این قیمت دارای نوعی کنترل الکترونیکی دمپینگ هستند که در اینجا موجود نیست.

حالتهای رانندگی آفرود و موارد دیگر، دعوتی از سوی شرکت زیرو برای بردن DSR/X به خارج از جاده و مسیرهای طبیعی محسوب میشود. اگرچه در مقام مقایسه، عملکرد سیستم تعلیق با کورس طولانیتر در آفریقا توئین، V-Strom ترایومف و سایر محصولات مشابه جذابتر به نظر میرسد.
قابلیت اطمینان
شرکت زیرو اکنون به اندازه کافی در میدان بازی بوده است که به سختافزار و نرمافزارهای آن بیشتر از بسیاری دیگر تولیدکنندگان که اخیرا وارد حوزه موتورسیکلتهای برقی شدهاند، اعتماد کنیم. باز هم، سادگی بخش فنی به نفع وسیله نقلیه برقی عمل میکند و خرابیهای کمتری در این نوع موتورسیکلتها وجود دارد. هرگونه مشکل و ایرادی که پیش بیاید احتمالاً الکترونیکی خواهد بود. سیستم عامل اختصاصی Cypher III+ حداقل از طریق وای فای قابل سرویس است، بنابراین به طور بالقوه ایرادات این سیستم قابل رفع از راه دور خواهد بود.

تجهیزات
اتصال تلفن و موتورسیکلت بسیار روان انجام میشود و بازه بی انتهایی برای تنظیم مواردی مانند دقت واکنش گاز و سیستم ترمز بازیابی متناسب با سلیقه یا سبک سواری شما وجود دارد. تنظیمات زیادی وجود دارد که میتوانید روی پیشرانه های الکتریکی انجام دهید و همانطور که از یک شرکت فناوری کالیفرنیایی انتظار میرود، اتصال تلفن همراه و موتورسیکلت بسیار سریع انجام میشود. شما همچنین میتوانید اطلاعاتی را که روی صفحه نمایش TFT نمایش داده میشود از تلفن خود انتخاب کنید، این کار بسیار آسانتر از موتورسیکلتهای معمولی است.
همچنین کنترل های ساده روی فرمان، دستههای گرم شونده، چراغهای LED و یک صفحه نمایش قابل تنظیم را در میان لیست تجهیزات استاندارد میتوان دید. فراتر از آن، میتوانید یک پکیج شارژر یا بسته باتری اضافی (اما نه هر دو) را با هزینه قابل توجه اضافه کنید. نسخه Black Forest کاملاً مجهز به پکیج باتری بزرگ فابریک نیز یک راه مقرون به صرفه برای تجهیز DSR/X برای تورینگ یا رفتوآمد است.

چرا بخریم؟
برد پیمایش با یک مرتبه شارژ در سواری سریع هنوز کافی نیست، اما اگر بتواند به سرعت یک خودروی برقی شارژ شود، مشکلی نخواهد بود. به عنوان موتورسیکلت سواری، زیرو DSR/X جایگزینی کاملاً قانعکننده برای یک موتورسیکلت ماجراجویی مشابه با موتور احتراق داخلی است اما ظرفیت باتری در حالت فابریک به اندازهای نیست که بتوان برای مسافتهای طولانی روی آن حساب باز کرد.
بهرحال شتاب اولیه بالا میتواند هیجان بسیار بالایی را برای افراد جویای آدرنالین فراهم کند و سواری نرم و قابل تنظیم نیز از ویژگیهای مثبت این موتورسیکلت برقی ادونچر محسوب میشود.

source