
هر موتور سواری خاطرهای شیرین از اولین موتورسیکلت خیابانی خود دارد. شاید یک کروزر فرسوده هوندا دیوید سون دهه ۱۹۸۰ با کیلومترها کارکرد بوده باشد، یا شاید یک موتورسیکلت اسپرت سبک و شیک و جدید به رنگ آب نباتی. برای اکثر موتورسواران، اولین موتورسیکلت، آیینی برای ورود به دنیای موتورسواری است. موتورسیکلت خواهد افتاد، خاموش خواهد شد، کلاچ آن خواهد سوخت و درسهای ارزشمندی در این میان آموخته خواهد شد. ناگزیر، مانند یک اسباببازی محبوب دوران کودکی، روزی فرا میرسد که موتورسوار از موتورسیکلت اول خود پیشی میگیرد.
مدلهای کاوازاکی Z400 به Z500 تکامل یافته است و با افزایش قدرت و سرعت نهایی و طراحی بهبود یافته، همچنان شهرت خود را به عنوان یک موتورسیکلت مناسب برای مبتدیان حفظ کرده است. مدل “SE” شامل مجموعهای از لوازم جانبی مانند اسلایدرهای فریم، کاور صندلی عقب و مهمتر از همه، کلاستر تمام رنگی TFT است.

تغییرات و طراحی
مدلZ500 جدید، مفهوم سنتی یک موتورسیکلت اول را به چالش میکشد. چه چیزی طول عمر معمول اولین موتورسیکلت را افزایش میدهد؟ آیا یک موتورسیکلت نیکد سطح پایه میتواند بیش از چند سال در گاراژ بماند یا شاید هم آیا میتواند برای همیشه آنجا بماند؟ ساختار فریم Z500 مانند مدل قبلی خود باقی مانده است و دارای فریم مشبک فولادی، بازوی آلومینیومی ریخته گری شده، سیستم تعلیق عقب یونی تراک و دو شاخ جلو ۴۱ میلیمتری تلسکوپی شووا است.

کاوازاکی Z500 جدید یک پیشرفت قابل پیشبینی نسبت به Z400 است. حجم موتور تویین موازی قدیمی و قابل اعتماد از ۳۹۹ سیسی به ۴۵۱ سیسی افزایش یافته است که افزایش خوشایندی در گشتاور و اسب بخار برای کسانی خواهد بود که احساس میکردند ۴۰۰ نیاز به کمی گاز اضافی در بزرگراه دارد. شاسی نسبت به نسل قبلی بدون تغییر باقی مانده و همه اجزا از نظر فریم، زیر فریم، سیستم تعلیق و ترمز یکسان هستند.
برای سیستم ترمز، Z500 از یک کالیپر دو پیستونه nissin با دیسک نیمه شناور ۳۱۰ میلیمتری در جلو و یک دیسک ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه ۲۷ میلیمتری نیسسین در عقب استفاده میکند. واحد ABS نیسسین اکنون به عنوان یک جزء استاندارد در هر دو مدل Z500 ارائه میشود.

نکته جدید این است که کاوازاکی بدنه مدل Z را بهروزرسانی کرده است. به لطف نظرسنجیهای بازاریابی، کاوازاکی متوجه شد که ظاهر و سبک، اولویت اصلی خریداران موتورسیکلتهای سطح پایه است؛ بنابراین Z500 جدید برای جذب این گروه با خطوط تیزتر و سبک تهاجمی طراحی شده است. اطلاعات دیگری که از نتایج دادهها بیرون آمد، نشان داد که موتورسواران به دنبال فناوری بیشتر در صفحه کیلومتر و اتصال با تلفنهای همراه خود بودند، چیزی که اغلب در مدلهای سبک و مقرون به صرفه نادیده گرفته میشود. با در نظر گرفتن این موضوع، کاوازاکی نمایشگر مدل پایه را به کلاستر دقیق تمام LCD ارتقا داد و Z500 اکنون میتواند به اپلیکیشن Rideology متصل شود.
علاوه بر این، Z500 اکنون در یک نسخه ارتقا یافته به نام “SE” موجود است که شامل مجموعهای از لوازم جانبی است که تیم گرین فکر میکند یک موتورسوار تازه کار ممنون آنها خواهد بود. کاوازاکی Z500 به یک چراغ جلو LED سه گانه مجهز شده است که در مقایسه با Z400 روشنایی بهبود یافتهای دارد. برای تکمیل موارد جدید، Z500 اکنون به شکل جدید صندلی، چراغ جلو LED، چراغ عقب، پایه آینه و سوئیچ خطر مجهز شده است.

بررسی ارگونومی
مدل Z400 از قبل به عنوان یک موتورسیکلت ارگونومیک شناخته شده بود و از آنجایی که همان شاسی و بلوک موتور روی Z500 استفاده شده، تغییرات زیادی در این بخش ایجاد نشده است. ارتفاع صندلی ۳۰.۹ اینچ است، بنابراین برای موتورسواری با قد ۱۷۵ سانتیمتر، ایستادن روی زمین با پای صاف روی Z500 آسان است. به دلیل وزن سبک (۳۶۶ پوند) و ارتفاع کم صندلی، مانور دادن Z500 برای پارک کردن یا دور زدن بسیار آسان به نظر میرسد.
توانایی ایستادن کامل روی زمین با پای صاف برای یک موتورسوار کوتاه قد و کوچک یک ویژگی نادر است. Z500 به لطف ارتفاع کم صندلی، باریکی و وزن سبک، از این جهت یک موتورسیکلت مناسب محسوب میشود.
برای موتورسواران مبتدی، هماهنگی با دینامیک جدید تعویض دنده روی یک موتورسیکلت و کنترل گاز میتواند دلهرهآور باشد. Z500 ممکن است قدرتمندتر شده باشد، اما واکنش دسته گاز آن قابل پیشبینی و تدریجی باقی میماند. چیزی که نکته دلچسب که اهرم کلاچ واقعا سبک و نرم است که در ترکیب با کلاچ لغزشی و کمکی، تعویض دنده آسان میشود و خستگی معمول دست از تعویض مداوم دنده تا حد زیادی کاهش مییابد.

مشخصات انجین و عملکرد فنی
موتور Z500 دارای شخصیت بانشاط و واکنشپذیر است و همراهی ایدهآل برای جادههای پیچیده به شمار میرود. موتور دو سیلندر موازی و تزریق سوخت Z400 اکنون با قطر و کورس ۷۰ در ۵۸.۶ میلیمتر به حجم طلایی جدید ۴۵۱ سیسی دست یافته است. میللنگ، شاتون ها و پیستونها همگی اصلاح شدهاند و نسبت تراکم برای تناسب با کورس جدید بهینهسازی شده است. عدم نیاز به افزایش اندازه بلوک موتور باعث حفظ قیمت پایین و ویژگیهای هندلینگ خوب مدل کوچک Z میشود.
مدل Z500 تقویتشده اکنون به ادعای خود ۵۱ اسب بخار قدرت و ۴۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در مقایسه با نسل قبلی Z400 با ۴۳ اسب بخار و ۳۳ نیوتن متر گشتاور، این ارتقاء توان کاملاً قابل توجه است. راکبان بیان کردند که داشتن قدرت بیشتر در حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت ایدهآل است و بنابراین نیروگاه جدید این نیاز را برآورده میکند.
میتوانیم تأیید کنم که همراهی با سیستم بزرگراه پیچیده برای Z500 مشکلی نبود. این موتورسیکلت با توانایی حفظ سرعت و قدرت اضافی در دور موتور در دنده ششم برای سبقتهای گاه به گاه، عملکرد خوبی نشان میدهد. تنها انتقاد ما درباره انجین دو سیلندر موازی این است که بالای 6500 دور در دقیقه، به ویژه در صندلی، لرزش به وجود میآورد. برای کسانی که مسافتهای طولانی را با سرعت بالا طی میکنند، بیحسی نشیمنگاه امری عادی خواهد بود.

هندلینگ و راحتی
کاوازاکی Z500 در شهر کاملا ماهرانه ظاهر میشود. چابک است و میتواند بدون مشکل در تنگترین فضاها دور زدن انجام دهد. گشتاور جدید Z500 در جادههای شهری به وضوح مشخص است. شتاب گرفتن از خط شروع و تعویض سریع دندههای کوتاه در چراغ قرمز تا چراغ قرمز بعدی باعث لبخند رضایت میشود. ماجرای مشابهی در جادههای کوهستانی رخ میدهد. در دنده مناسب، Z500 از پیچها عبور میکند، اما اگر دندهای بالاتر انتخاب کنید، باز هم قدرت کافی برای این کار وجود دارد.
در مورد ویژگیهای هندلینگ Z500، شاسی برای رفتوآمد شهری آرام یا سواری پرشور آخر هفته در مناطق روستایی مناسب است. فنر عقب شاید کمی سفت باشد، زیرا عبور از بسیاری از چالههای شهر آزاردهنده است. با این حال، کمک فنر جلو بازخورد عالی در پیچهای تنگ ارائه کرده و ترمزها در ترمز گیری شدید عملکرد خوبی دارند. در واقع ما اعتماد کامل به قابلیتهای پیچیدن Z500 داریم.

برخی از راکبان از باریکی و شکل Z400 شکایت داشتند، اما شکل جدید صندلی Z500 بهبود یافته است، زیرا در طول سواری هیچ ناراحتی را تجربه نکردم. شاخصه اسپرت سری Z در Z500 هنگام پیچیدن متبلور میشود. شاسی تعادل خود را به خوبی حفظ میکند و هنگام خم شدن به شدت پایدار است. کلاستر تمام رنگی TFT همانند یک مزیت ممتاز در چنین مدل مقرون به صرفهای احساس میشود.
نقاط قوت
افزایش عملکرد فنی
تجهیزات اضافی تیپ SE
نمایشگر TFT نیز به خوبی طراحی شده است
نقاط ضعف
لرزش بالای 6500 دور در دقیقه
سیستم تعلیق غیرقابل تنظیم (به جز پیشبار کمکفنر)
دستههای گاز غیرقابل تنظیم نسخه Z500 SE
قیمت و رقبا
از نظر قیمت، Z500 با قیمت ۵۵۹۹ دلار (یا ۶۲۹۹ دلار برای مدل SE) جذاب است، به خصوص با توجه به قدرت و پرداخت بهبود یافته موتورسیکلت. در مقایسه با سایر موتورسیکلت های این بخش، Z500 با قیمت مناسبتر برنده است، زیرا Honda CB500F قیمتی برابر با ۶۷۹۹ دلار دارد و سایر رقبا در محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ سیسی قرار دارند.


Z500 بدنه بهروز شدهای دارد که تیزتر و تهاجمیتر از نسل قبلی است. ما معتقدیم Z500 مطمئناً عمر مفید یک “موتورسیکلت مبتدی” را افزایش میدهد. یک موتورسوار تازه کار در یک محیط شهری متراکم میتواند به راحتی از مزایای این دستگاه برای ۳ تا ۵ سال لذت ببرد. شکی نیست که بخش قابل توجهی از موتورسواران میتوانند Z500 را به عنوان یک موتورسیکلت دائمی در نظر بگیرند؛ اگرچه برای مسافتهای طولانی یک موتورسیکلت ۶۵۰ سیسی یا بزرگتر بهتر است. در
مشخصات فنی Kawasaki Z500 SE سال ۲۰۲۴
انجین: چهار زمانه، خنکشونده با آب، DOHC، چهار سوپاپ، دو سیلندر خطی
حجم موتور: ۴۵۱ سیسی
قطر و کورس: ۷۰ در ۵۸.۶ میلیمتر
قدرت: ۵۱ اسب بخار در 10000 دور در دقیقه (ادعایی)
گشتاور: ۴۳ نیوتن متر در 7500 دور در دقیقه (ادعایی)
نسبت تراکم: ۱۱.۳:۱
سیستم سوخترسانی: DFI با دو دریچه گاز ۳۲ میلیمتری
جرقهزن: TCBI با ادونس دیجیتال
انتقال قدرت: ۶ سرعته
انتقال نهایی: زنجیر آببندی شده
زاویه پیشروی و مسیر چرخ جلو: ۲۴.۵ درجه / ۳.۶ اینچ
سایز تایر جلو: 110/70-17
سایز تایر عقب: 150/60-17
فاصله بین دو محور: ۱۳۷.۴ سانتیمتر
سیستم تعلیق جلو: چنگال تلسکوپی هیدرولیکی ۴۱ میلیمتری
سیستم تعلیق عقب: کمک فنر بک لینک افقی با تنظیم پیشبار فنر
ترمز جلو: دیسک نیمه شناور ۳۱۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه و ABS
ترمز عقب: دیسک ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر یک پیستونه
ظرفیت باک بنزین: ۱۴ لیتر
ارتفاع صندلی: ۷۸.۵ سانتیمتر
وزن با مخزن سوخت پر: 168 کیلوگرم

source