منتشر شده در 25 مرداد 1403 ساعت 17:00
پیشرانه ME16 سایپا جدیدترین پیشرانه این گروه خودروسازی است که در شاهین پلاس می بینیم. اما این موتور چه مشخصاتی دارد؟
اگر پیگیر اخبار محصولات شرکت سایپا بوده باشید متوجه شدهاید که انتقادات پیرامون موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ ام۱۵ شاهین بسیار زیاد بوده است. به نحوی که این مورد اصلیترین نقطه ضعف شاهین از همان ابتدای عرضه به شمار رفته و شاید بخش عظیمی از امتیازات مثبت و دیدگاههای همسو که باید از طرف کارشناسان و مشتریان به نفع شاهین صادر میشد، به واسطه همین موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ از بین رفت.
به هر حال سایپا به مدت ۲ الی ۳ سال با همان موتور به تولید و عرضه شاهین ادامه داد تا اینکه سرانجام در سال ۱۴۰۳ موتور ام ای ۱۶ روی شاهین پلاس قرار گرفت تا احتمالاً نقطه عطفی در تاریخ تولید و فروش این محصول در بازار ایران رقم بخورد. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات موتور ME16 سایپا میپردازیم تا بیشتر با این پیشرانه شاهین پلاس و دیگر محصولات جدید دومین خودروساز بزرگ کشور آشنا شوید.
مشخصات پیشرانه ME16 سایپا
اگرچه نام موتور ME16 شاید در ابتدا برای ما آشنا نباشد اما اصل و اساس آن سالهاست که در ایران تولید و عرضه میشود. حتماً نام موتور تیوفایو ایران خودرو به گوشتان خورده است؛ این موتور ابتدا روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ نصب شد و سپس به خودروهایی همچون پژو ۲۰۷، پژو پارس ال ایکس و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس نیز راه پیدا کرد تا ظرف مدت زمان حدود ۲۰ سال، قوای محرکه بخش عظیمی از محصولات ایران خودرو را تامین کرده باشد.
با توجه به استهلاک پایین، مصرف کمتر از موتور XU7 و در مجموع طول عمر بالاتر، این موتور بین مشتریان محبوب شد، به حدی که پژو پارسهای مجهز به موتور تیوفایو اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به پژو پارس با موتور XU7 یا XU7P پیدا کردهاند که نشان از محبوبیت و البته تنوع پایین قوای محرکه در بازار خودروهای اقتصادی ایران دارد.
به هر حال محبوبیت و عملکرد مناسب موتور TU5 باعث شد تا ایران خودرو تولید آن را ادامه دهد و به منظور ارتقای استانداردهای آن مطابق با قوانین جدید زیست محیطی، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت به همراه ارتقا بازده عملکرد این موتور، نسخه بهروز شده آن را با نام TU5 پلاس به تولید برساند و آن را روی محصولاتی همچون تارا و رانا پلاس به بازار عرضه کند.
شرکت سایپا نیز که میدانست نقطه ضعف شاهین میتواند به واسطه یک موتور آشنا برای بازار ایران تا حد زیادی برطرف شود، به سراغ ایران خودرو رفت و بعد از رایزنیهای فراوان و البته دستورالعملهای وزارت صنعت برای کاهش هزینههای دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه تولید مشترک، سرانجام این موتور را با نام جدید ME16 به خط تولید مگا موتور اضافه کرد. این موتور جدید سایپا دارای دو میل سوپاپ به همراه ۱۶ سوپاپ است که سیستم زمانبندی متغیر برای میل سوپاپ هوای آن در نظر گرفته شده است. همچنین پمپ روغن با دبی متغیر به منظور افزایش راندمان روانکاری و خنککاری موتور مورد استفاده قرار گرفته است که قبلاً در موتور تیوفایو موجود نبود.
البته گفته میشود که موتور ام ای ۱۶ جهت هماهنگ شدن با اتاق و گیربکس محصولات سایپا دستخوش تحولاتی در بخش سیستم کامپیوتر خودرو یا EMS، سنسورهای مربوطه، فلایویل، دیسک و صفحه کلاچ نیز شده است.
خط تولید موتور ام ۱۶ در شرکت مگاموتور پیش از این متعلق به پیشرانه رنو K4M بود که بعد از خروج رنو از ایران به حالت تعطیل درآمد. اما حالا سایپا با سرمایهگذاری ۸۰۰ هزار دلاری به علاوه ۲۴ میلیارد تومان آن را به خانه ساخت موتور ME16 تبدیل کرده است. این خط تولید شامل ۴۵ ایستگاه اصلی و ۱۵ ایستگاه فرعی است و از انواع سیستمهای ضد خطا و رباتیک بهره میبرد.
گفته شده که حدود ۹۲ درصد از اجزا و قطعات موتور ام ای ۱۶ در داخل به تولید میرسد و ۸ درصد دیگر شامل کاسه نمدها بلبرینگها و مواردی از این دست که سطح کیفی نمونههای خارجی بسیار بالاتری دارند، از کمپانیهای خارجی معتبر تامین میشود تا کیفیت بالای این پیشرانه تا حد زیادی تضمین گردد.
مشخصات فنی موتور ME16 سایپا
موتور جدید شاهین پلاس که قرار است روی نسخه ایرانی تندر ۹۰ با نام سایپا سیلک نیز انجام وظیفه کند، دارای یک سرسیلندر با دو میل بادامک و ۱۶ سوپاپ بوده که سوپاپ ورودی هوای آن به سیستم زمانبندی متغیر یا VVT مجهز شده است. این پیشرانه معادل ۱.۶ لیتر یا ۱۵۸۷ سیسی حجم دارد و حداکثر توان خروجی آن در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، معادل ۱۱۱ اسب بخار است. بیشینه گشتاور این موتور تنفس طبیعی نیز برابر ۱۵۰ نیوتن متر برآورد شده که نسبت به موتور تیو ۵ پلاس حدود ۶ واحد ارتقا را نشان میدهد.
ضمناً میانگین مصرف سوخت این موتور جدید سایپا روی بدنه شاهین پلاس تقریباً نزدیک به ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است که شاید برای خودروهای امروزی خیلی کم مصرف نباشد اما در بازار ایران میتوان به عنوان یک پیشرانه نه چندان پرمصرف مورد استقبال قرار گیرد.
نام موتور | ME16 سایپا |
تعداد سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
حجم موتور | ۱۵۷۸ سی سی |
حداکثر توان | ۱۱۱ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر |
مصرف سوخت | حدود ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
سخن پایانی
شرکت سایپا از همان ابتدا با انتخاب موتور ۸ سوپاپ برای شاهین یک گل به خودی را به ثمر رساند که سدان جذاب شرکت را در سیبل انتقادات قرار داد. اما به کارگیری پیشرانه ME16 احتمالاً میتواند جان تازهای به خط تولید شاهین تزریق کند و این خودرو را به نحو بهتری برای رقابت با محصولات ایران خودرو ساختهوپرداخته سازد و بعد از مدتها، بخش بیشتری از آمار فروش سگمنت سدانهای جمعوجور میان قیمت را در کشور به سمت سایپا متمایل کند.
در پایان می توانید ویدیو معرفی شاهین پلاس اتوماتیک را مشاهده کنید :
source