پیشرانه ME16 سایپا چه مشخصاتی دارد؟
اگر پیگیر اخبار محصولات شرکت سایپا بوده باشید متوجه شده‌اید که انتقادات پیرامون موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ ام۱۵ شاهین بسیار زیاد بوده است. به نحوی که این مورد اصلی‌ترین نقطه ضعف شاهین از همان ابتدای عرضه به شمار رفته و شاید بخش عظیمی از امتیازات مثبت و دیدگاه‌های همسو که باید از طرف کارشناسان و مشتریان به نفع شاهین صادر می‌شد، به واسطه همین موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ از بین رفت.

به هر حال سایپا به مدت ۲ الی ۳ سال با همان موتور به تولید و عرضه شاهین ادامه داد تا اینکه سرانجام در سال ۱۴۰۳ موتور ام ای ۱۶ روی شاهین پلاس قرار گرفت تا احتمالاً نقطه عطفی در تاریخ تولید و فروش این محصول در بازار ایران رقم بخورد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات موتور ME16 سایپا می‌پردازیم تا بیشتر با این پیشرانه شاهین پلاس و دیگر محصولات جدید دومین خودروساز بزرگ کشور آشنا شوید.

موتور ME16 سایپا جدیدترین پیشرانه این گروه خودروسازی است که در شاهین پلاس می بینیم. اما این موتور چه مشخصاتی دارد؟

ایران خودرو نیز که می‌دانست نقطه ضعف شاهین می‌تواند به واسطه یک موتور آشنا برای بازار ایران تا حد زیادی برطرف شود، به سراغ ایران خودرو رفت و بعد از رایزنی‌های فراوان و البته دستورالعمل‌های وزارت صنعت برای کاهش هزینه‌های دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه تولید مشترک، سرانجام این موتور را با نام جدید ME16 به خط تولید مگا موتور اضافه کرد. این موتور جدید سایپا دارای دو میل سوپاپ به همراه ۱۶ سوپاپ است که سیستم زمانبندی متغیر برای میل سوپاپ هوای آن در نظر گرفته شده است. همچنین پمپ روغن با دبی متغیر به منظور افزایش راندمان روانکاری و خنک‌کاری موتور مورد استفاده قرار گرفته است که قبلاً در موتور تیوفایو موجود نبود.

اشاره شده است که موتور ام ای ۱۶ جهت هماهنگ شدن با اتاق و گیربکس محصولات سایپا دستخوش تحولاتی در بخش سیستم کامپیوتر خودرو یا EMS، سنسورهای مربوطه، فلایویل، دیسک و صفحه کلاچ نیز شده است.

خط تولید موتور ام ۱۶ در شرکت مگاموتور پیش از این متعلق به پیشرانه رنو K4M بود که بعد از خروج رنو از ایران به حالت تعطیل درآمد. اما حالا سایپا با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ هزار دلاری به علاوه ۲۴ میلیارد تومان آن را به خانه ساخت موتور ME16 تبدیل کرده است. این خط تولید شامل ۴۵ ایستگاه اصلی و ۱۵ ایستگاه فرعی است و از انواع سیستم‌های ضد خطا و رباتیک بهره می‌برد.

موتور جدید سایپا که قرار است روی نسخه ایرانی تندر ۹۰ با نام سایپا سیلک نیز انجام وظیفه کند، دارای یک سرسیلندر با دو میل بادامک و ۱۶ سوپاپ بوده که سوپاپ ورودی هوای آن به سیستم زمانبندی متغیر یا VVT مجهز شده است. این پیشرانه معادل ۱.۶ لیتر یا ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد و حداکثر توان خروجی آن در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، معادل ۱۱۱ اسب بخار است. بیشینه گشتاور این موتور تنفس طبیعی نیز برابر ۱۵۰ نیوتن متر برآورد شده که نسبت به موتور تیو ۵ پلاس حدود ۶ واحد ارتقا را نشان می‌دهد.

این پیشرانه برای اولین بار در سه مورد نشان داده شد و در هر یک از آن‌ها برتری‌هایی نسبت به مدل قبلی خود دارد.

توسط autokhabari.ir