بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

پس از معرفی مدل کاملاً جدید R ۱۳۰۰ GS در سال گذشته، این موضوع چندان پوشیده نبود که ب ام و مدل آفرودی با برد بیشتر آن را نیز عرضه خواهد کرد. این مورد یک الگوی رایج در تمامی نسخه‌های اخیر GS بوده است و مطابق انتظار، ب ام و به تازگی از مدل جدید R ۱۳۰۰ GS Adventure برای سال ۲۰۲۵ پرده برداری کرده است که با ظاهری حجیم‌تر، دستیار تعویض دنده خودکار اختیاری و نقاط اتصال فراوان برای نصب بار و لوازم جانبی عرضه می‌شود.

بررسی طراحی‌

هنگامی که شرکت ب ام و نخستین بار مدل R1300 GS را معرفی کرد، بر سبکی و جمع‌ و جورتر بودن آن نسبت به نسل پیشین، یعنی R1250 GS، تأکید فراوانی داشت. موتورسیکلت R1300 GS ادونچر بر همان پلتفرم استوار است اما طراحی حجیم‌تری دارد و به گفته کریستوف لیشکا، رئیس بخش توسعه BMW Motorrad، بیشتر شبیه یک خودروی زرهی است.
از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید، چشم‌ها به سمت مخزن سوخت آلومینیومی بزرگ ۲۹.۸ لیتری جلب می‌شود. پنهان کردن چنین جسم برآمده‌ای غیرممکن است، بنابراین ب ام و آن را برجسته کرده و با لوگوهای GS روی مخزن و دو جوشکاری قابل مشاهده در جلوی قسمت صندلی، بر آن تأکید کرده است.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

بالای مخزن با پنل‌ هایی پوشیده شده که نقاط اتصال یکپارچه‌ای برای کیف مخزن دارد و نقطه اتصال پایین‌تر امکان چرخش آسان کیف به سمت بالا برای دسترسی راحت به درپوش سوخت را فراهم می‌کند. ب ام و کناره‌های مخزن را نسبتاً تخت طراحی کرده و آن‌ها را با سینی‌های لاستیکی ضد لغزش برای نگهداری وسایل کم حجم مانند ابزارهای کوچک  پوشانده است.
چراغ جلو LED به شکل X همانند GS معمولی است (با امکان ارتقاء به چراغ جلو تطبیقی حساس به زاویه انحراف)، اما دو چراغ کمکی تخت وجود دارد که در قسمت جلویی کاورهای رادیاتور تعبیه شده‌اند. چراغ‌های عقب و چراغ‌های راهنمای جلو که در محافظ دست‌ها تعبیه شده‌اند، پکیج سیستم روشنایی فول LED را تکمیل می‌کنند.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

موتورسیکلت ب ام و R1300 GS ادونچر از طلق جلو بلندتری نسبت به GS معمولی استفاده می‌کند که با دو انحراف‌ کننده جانبی تکمیل می‌شود و امکان ارتقاء به صفحه نمایش برقی قابل تنظیم نیز وجود دارد. یک بخش کوچک بین شیشه جلو و چراغ جلو برای جای دادن سیستم رادار  دیده می‌شود که امکان استفاده از کروز کنترل فعال و هشدار برخورد جلو را فراهم می‌کند. همچنین یک واحد رادار رو به عقب نیز امکان استفاده از سیستم هشدار تغییر خط را فراهم می‌کند.

مشخصات فنی

انجین باکسر ۱۳۰۰ سی‌سی مشابه موتوری است که روی R ۱۳۰۰ GS معرفی شده و حداکثر قدرت ۱۴۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۹ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند که هر دو نسبت به R ۱۲۵۰ GS با ۱۳۶ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور بالاتر هستند. علاوه بر اعداد پیک بالاتر، کمپانی ب ام و ادعا می‌کند که گشتاور به طرز قابل توجهی در تمام محدوده دور موتور و به ویژه بین ۳۶۰۰ تا ۷۸۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته است. این پیشرانه از سیستم ترکیبی خنک‌کننده هوا و مایع با میل‌ بادامک ورودی متغیر BMW ShiftCam استفاده می‌کند.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

محافظ موتور به صورت استاندارد ارائه می‌شود و گیربکس شش سرعته هم اکنون در زیر موتور قرار دارد که به کاهش طول و وزن کلی موتورسیکلت در حد ۴کیلوگرم کمک می‌کند. ضمنا گیربکس با کلاچ روغنی ۱۰ دیسکی با مکانیسم ضد قفل هماهنگ شده است.

آرایش جدید پیشرانه احتمالاً به جانمایی قطعات اضافی برای دستیار تعویض دنده خودکار (ASA) به منظور تعویض دنده سریع بدون نیاز به کلاچ دستی کمک کرده است. این سیستم از دو عملگر الکترو مکانیکی استفاده می‌کند که یکی کلاچ را فعال کرده و دیگری عمل تعویض دنده را انجام می‌دهد.

شاسی شامل یک قاب اصلی پوسته فلزی فشرده با یک قاب عقب مشبک ساخته شده از لوله‌های آلومینیومی اکسترود شده شش ضلعی و قطعات فورج شده است. زیر فریم برای  راحتی راکب و سرنشین در مسافت‌های طولانی و پشتیبانی از محفظه بار به طور ویژه طراحی شده است. ارتفاع استاندارد صندلی از ۸۷ تا ۸۹ سانتی‌متر قابل تنظیم است، اما R1300 GS ادونچر دارای دو گزینه ارتقاء ارتفاع تطبیقی به صورت سفارشی است.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

کنترل ارتفاع خودکار معمولی موتورسیکلت را در حالت توقف ۳ سانتی‌متر پایین می‌آورد و صندلی را به ۸۴ تا ۸۶ سانتی‌متر می‌رساند. به جای آن، می‌توان آپشن کنترل ارتفاع تطبیقی را انتخاب کرد که ارتفاع صندلی به طور خودکار در بازه بالا تا پایین قابل تنظیم است. این آپشن ارتفاع کلی را ۲ سانتی‌متر کاهش و ارتفاع ۸۵ تا ۸۷ سانتی‌متری هنگام حرکت و ۸۲ تا ۸۴ سانتی‌متر هنگام توقف را به شما می‌دهد.

تجهیزات و لوازم جانبی

علاوه بر ارتفاع صندلی قابل تنظیم، دسته فرمان سفارشی  کامفورت با ۱۰ درجه تنظیم زاویه دسته فرمان قابل انتخاب است و به سوارکاران با اندازه‌های مختلف امکان می‌دهد تا ارگونومی را بهینه کنند. BMW این محصول را به جاپایی های اندورو طراحی شده برای سواری آفرود و دسته های سرنشین اندورو برای راحتی در مسافت‌های طولانی مجهز کرده است. طبیعتا طیف وسیعی از لوازم جانبی برای سفارشی‌ سازی بیشتر هم در دسترس است.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

موتورسیکلت R1300 GS ادونچر به صورت استاندارد با سیستم تعلیق جلو EVO Telelever، سیستم تعلیق عقب EVO Paralever و جدیدترین سیستم تنظیم دینامیکی تعلیق الکترونیکی عرضه می‌شود. این موتورسیکلت ماجراجو به صورت استاندارد با چرخ‌های سیمی اسپوک و طوقه آلومینیومی عرضه می‌شود یا می‌توان چرخ‌های فورج شده اندورو را انتخاب کرد که سازنده ادعا می‌کند ۲ کیلوگرم سبک‌تر است. چرخ جلو به کالیپر های شعاعی دو پیستونی و دیسک‌های ۳۱۰ میلی‌متری مجهز است، در حالی که عقب از یک کالیپر شناور تک پیستونی و دیسک ۲۸۵ میلی‌متری استفاده می‌کند.
ویژگی‌های دیگر شامل نمایشگر TFT 6.5 اینچی، اتصال تلفن هوشمند و محفظه جاگذاری تلفن قابل تهویه است. R ۱۳۰۰ GS Adventure به صورت استاندارد هم به پورت برق داخلی و هم به درگاه USB-C مجهز است.

قیمت و زمان عرضه

قیمت‌گذاری موتورسیکلت BMW R ۱۳۰۰ GS Adventure در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ اعلام خواهد شد و انتظار می‌رود این محصول اندکی پس از آن در نمایندگی‌ها عرضه شود.

بررسی موتورسیکلت ب ام و R 1300 GS Adventure ؛ حس خوب ماجراجویی

مشخصات فنی BMW R ۱۳۰۰ GS Adventure مدل ۲۰۲۴

نوع پیشرانه: دو سیلندر افقی چهار زمانه خنک‌ شونده با هوا و آب، سوپاپ بالاسری، چهار سوپاپ در هر سیلندر، میل‌ بادامک زنجیر‌ دنده، محور تعادل و سیستم کنترل متغیر میل‌ بادامک ورودی BMW ShiftCam
حجم موتور: ۱۳۰۰ سی‌سی
قطر و کورس پیستون: ۱۰۶.۵ میلی‌متر در ۷۳ میلی‌متر
نسبت تراکم: ۱۳.۳:۱
سوخت: بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
قطر بدنه گاز: ۵۲ میلی‌متر
قدرت: ۱۴۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۱۰ نیوتن‌ متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
دینام: ۶۵۰ وات
باتری: ۱۲ ولت / ۱۴ آمپر ساعت
کلاچ: مرطوب ضد لغزش با فعال‌سازی هیدرولیکی
گیربکس: گیربکس شش سرعته کلاچ‌دار
شاسی: مفهوم شاسی دو بخشی شامل فریم اصلی و فریم عقب پیچ شده به آن، موتور هم‌ محور
تعلیق جلو: EVO Telelever، پایه مرکزی DSA، کورس ۲۱ سانتی‌متری
تعلیق عقب: EVO Paralever با بازوی نوسان یک طرفه آلومینیومی ریخته‌ گری شده، DSA، کورس ۲۲ سانتی‌متری
فاصله بین دو محور: ۱۵۳ سانتی‌متر
ترمز جلو: ترمز دیسکی دوگانه با قطر ۳۱۰ میلی‌متر و کالیپرهای شعاعی چهار پیستونه
ترمز عقب: ترمز دیسکی تکی با قطر ۲۸۵ میلی‌متر و کالیپرهای شناور دو پیستونه
ترمز ABS ضدقفل : BMW Motorrad ABS Pro (بهینه‌سازی شده برای زاویه انحراف)
چرخ جلو: چرخ پره‌ای ۳.۰۰ در ۱۹ اینچ
چرخ عقب:چرخ پره‌ای ۴.۵۰ در ۱۷ اینچ
لاستیک جلو: ۱۲۰/۷۰ R 19
لاستیک عقب: ۱۷۰/۶۰ R 17
طول: ۲۲۸ سانتی‌متر
عرض: ۱۰۱ سانتی‌متر
ارتفاع صندلی: استاندارد: قابل تنظیم ۸۷ تا ۸۹ سانتی‌متر، کنترل ارتفاع تطبیقی: ۸۴ تا ۸۶ سانتی‌متر هنگام توقف، ۸۷ تا ۸۹ سانتی‌متر هنگام سواری، کنترل ارتفاع تطبیقی راحت: ۸۲ تا ۸۴ سانتی‌متر هنگام توقف، ۸۵ تا ۸۷ سانتی‌متر هنگام سواری
وزن خالص: ۲۷۰ کیلوگرم
ظرفیت باک سوخت: ۳۰ لیتر

source

توسط autokhabari.ir