منتشر شده در 29 مرداد 1403 ساعت 12:30

عکاس
علیرضا پاداش
ویدئو
رضا چوکامی
ارس M5 یک کراس اوور بروز، اسپرت و مدرن چینی است که قرار است توسط شرکت ماموت در بازار ایران حضور پیدا کند.
درباره ارس M5
در دور جدید واردات خودرو شاهد حضور محصولات بسیار فناورانه هستیم که و تعامل با شرکت های بزرگ باعث شده تا فرصتی مهیا شود تا پای برخی از این تکنولوژی های بروز به صنعت خودرو سازی کشور ما نیز نفوذ کند. شرکت ماموت خودرو به عنوان یکی از خودرو سازان خصوصی کشور این فرصت را غنیمت شمرده و از میان گزینه های متعدد، دست روی محصولی بروز و فناورانه به نام AITO M5 گذاشته و قصد دارد آن را با نام ارس M5 (ERES M5) در بازار ایران عرضه کند.

AITO M5 یک خودرو بسیار جذاب از برند SERES چین است که طی همکاری این شرکت با غول تکنولوژی چینی یعنی هواوی در سال ۲۰۲۲ بر اساس پلتفرم SERES SF5 متولد شده و روی خط تولید رفته است. جالب است بدانید که دفتر مرکزی شرکت SERES در سانتاکلارا کالیفرنا بوده و یکی از موسسان شرکت تسلا با نام مارتین ابرهارد، در هیئت مدیره این شرکت حضور دارد.
در ادامه بیشتر به بررسی ارس M5 خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه ارس M5
بسیاری از افراد در اولین نگاه به ارس M5 سبک طراحی این خودرو را بسیار شبیه به پورشه ماکان می دانند. در جواب باید بگوییم که چنین دیدگاهی در مورد این خودرو درست است چرا که شرکت سرس با جذب طراحان شرکت پورشه سعی کرده است تا خودرو هایی با طراحی خاص و نزدیک به طراحی خودروهای مشهور اروپایی تولید کند.
در نمای جلو ERES M5 با طراحی به نسبت ساده ای روبرو هستیم و از سبک طراحی پیچیده خودرو های روز در این خودرو خبری نیست. در این قسمت به دلیل استفاده از خطوط موازی افقی در جلو پنجره این ارس ام ۵، نمای جلوی این خودرو کمی عریض جلوه می کند و بهره مندی از مجرا های گردش هوا در دو طرف جلو پنجره، جلوه نمای جلو این خودرو را اسپرت تر کرده است.

اگر از کنار به ارس M5 نگاه کنیم متوجه می شویم که انحنای به کار رفته در بخش کاپوت و شیب سقف بسیار شبیه به محصولات پورشه است که استفاده از این سبک طراحی جلوه خوبی را به این خودرو داده است. در کنار این موارد دستگیره های مخفی شونده تعبیه شده بر روی ERES M5 توانسته جلوه بروزی را به این بخش داده است.

در بخش عقب نیز فرم طراحی چراغ های و انحنا بخش عقب طراحی این خودرو را بیش از پیش شبیه به طراحی پورشه ماکان کرده است. در مجموع می توانیم بگوییم که ارس ام ۵ در بخش طراحی ظاهری آنچنان چیز جدید برای عرضه ندارد و بیشتر تکنولوژی این خودرو در بخش فنی و سیستم عامل آن بوده و طراحی آن بیشتر سعی می کند تا توجه قشر جوان را بدست بیاورد.
مشخصات فنی ERES M5
زیر کاپوت ارس M5 یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که می تواند تا ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید کند اما این پیشرانه در تامین نیروی محرکه این خودرو هیچ نقشی ندارد و صرفا وظیفه شارژ باتری های این خودرو را دارد. در واقع نیروی لازم برای حرکت این خودرو توسط پیشرانه الکتریکی ۳۶۵ کیلوواتی (۴۸۹ اسب بخار) تامین می شود که این پیشرانه می تواند تا ۶۷۵ نیوتن متر گشتاور را به سمت تمامی چرخ ها روانه کند.

ظرفیت باتری های ERES M5، ۴۰ کیلووات ساعت بوده و به وسیله شارژر های AC در مدت زمان ۵ ساعت به طور کامل شارژ می شوند اما به وسیله فناوری شارژ سریع تنها ۳۰ دقیقه زمان می برد تا ظرفیت باتری های این خودرو از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد برسد.
برند | اِرِس |
مدل | M5 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۹۸ سی سی |
ظرفیت باتری | ۴۰ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی پلاگین هیبرید با دو موتور برقی EREV |
قدرت | ۴۸۹ اسب بخار |
گشتاور | ۶۷۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۴.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۷۰۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۳۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۲۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۷۵ میلی متر |
وزن | ۲۳۷۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۱.۲ تا ۸.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
پیمایش در حالت برقی | ۱۵۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/۴۵R20 |
شرکت عرضه کننده | ماموت خودرو |
برند نشان مادر | سِرِس |
کشور سازنده | ایران – چین |
نکته قابل توجه درباره ارس ام ۵ این است که با توجه به سیستم تولید قدرت این خودرو، ارس ام ۵ می تواند تا ۱۲۶۵ کیلومتر را تنها با یکبار شارژ کامل باتری طی کند. از این نکته می توان دریافت که ارس M5 جزو دسته بندی خودرو های EVER (Electric Vehicle Extended Range) قرار می گیرد که این فناوری، فناوری نسبتا بروزی بوده و در کمتر خودرویی در بازار خودروی ایران دیده می شود.
طبق رسم بسیاری از خودرو های مونتاژی، سیستم تعلیق به کار رفته در محور عقب این خودرو از نوع مولتی لینک است اما در محور جلو این خودرو از سیستم تعلیق دابل ویشبون استفاده شده که امکان تغییر زاویه کمبر را برای این خودرو فراهم می کند و این تغییر در پایداری خودرو بسیار اثر بخش است.
طراحی داخل کابین و امکانات ارس ام ۵
طراحی داخل کابین این خودرو ترکیبی از سبک طراحی های طراحی خودرو های لوکس و بروز است که وجه لوکس آن را متریال با کیفیت و نرم و وجه بروز آن را آپشن های رنگارنگ ارس ام ۵ بر عهده گرفته است. از طرفی رنگ بندی و دیزاین تریم داخلی و استفاده از طرح چوب در داشبورد این خودرو توانسته جلوه بسیار خوبی را به کابین ارس M5 بدهد و نورپردازی داخل کابین طراحی خوب این بخش را تکمیل کند.

نکته ای که باید در مورد کابین این خودرو بدانیم این است که بدلیل سبک طراحی بدنه ارس M5 و فاصله محوری ۲۸۸۰ میلی متری عملا فضای داخل کابین این خودرو برای ۴ نفر مناسب است که به عنوان یک خودرو اسپرت با ساختار دو دیفرانسیل چندان چیز عجیبی نیست.
اوج تکنولوژی و فناوری این خودرو در بخش امکانات ERES M5 دیده می شود جایی که به لطف همکاری شرکت SERES با شرکت هواوی فناوری و امکانات بسیار بروزی در این خودرو دیده می شود که مهم ترین آنها استفاده از پلتفرم harmony os در بخش سیستم های چند رسانه ای است که دسترسی به بخش های مختلف ارس M5 را راحت تر کرده است.

علاوه بر این، امکاناتی نظیر؛ شش کیسه هوای ده نقطه ای، کروز کنترل تطبیقی، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار دستیار حرکت در ترافیک، اتوپارک، تنظیم برقی صندلی های سرنشینان جلو، ماساژور صندلی های جلو، دستگیره های مخفی شونده، شارژر وایرلس، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، هدآپ دیسپلی (HUD) و… تنها بخشی از امکانات و آپشن های این خودرو به حساب می آید.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک – اخطار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سقف پانوراما – درِ صندوق عقب برقی – فرمان کمکی برقی – فناوری LED چراغ ها – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – اتوپارک – رادار تابلوخوان – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – سردکن و گرمکن صندلی های جلو – دریچه تهویه اتوماتیک کابین – جلو آمپر دیجیتال – رینگ آلومینیومی – صندلی های برقی جلو – ترمز پارک برقی – اتوهلد – دوربین ثبت وقایع – دوربین ۳۶۰ درجه – سنسور نور – سنسور باران – شارژر بیسیم تلفن همراه – تریم داخلی چرم – دستگیره الکتریکی – سنسور هوشیاری راننده – نمایشگر لمسی – اپل کارپلی – اندروید اتو – هدآپ دیسپلی – نور پردازی کابین |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ بالا – مصرف سوخت مناسب – توان حرکتی خوب – امکانات ایمنی و رفاهی مناسب |
معایب | پیچیدگی فنی |
رقبای ارس M5
متاسفانه در حال حاضر در کلاس طراحی ارس M5 خودرو در داخل بازار خودرو کشور دیده نمی شود که تکنولوژی ها و فناوری های بروزی همانند ارس M5 داشته باشد اما اگر از سگمنت و کلاس طراحی این خودرو صرف نظر کنیم می توانیم خودروهایی نبکا هیبرید پلاس، بی وای دی سانگ پلاس، تیگو ۸ پرو e پلاس و… را به عنوان رقبایی برای این خودرو در نظر گرفت. البته در صورت عرضه DFSK E5، این خودرو را نیز می توان به لیست رقبای ارس ام ۵ اضافه کرد.
آلبوم تصاویر











سوالات متداول
زیر کاپوت ارس M5 یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که می تواند تا ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید کند اما این پیشرانه در تامین نیروی محرکه این خودرو هیچ نقشی ندارد و صرفا وظیفه شارژ باتری های این خودرو را دارد. در واقع نیروی لازم برای حرکت این خودرو توسط پیشرانه الکتریکی ۳۶۵ کیلوواتی (۴۸۹ اسب بخار) تامین می شود که این پیشرانه می تواند تا ۶۷۵ نیوتن متر گشتاور را به سمت تمامی چرخ ها روانه کند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ شش کیسه هوای ده نقطه ای، کروز کنترل تطبیقی، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار دستیار حرکت در ترافیک، اتوپارک، تنظیم برقی صندلی های سرنشینان جلو، ماساژور صندلی های جلو، دستگیره های مخفی شونده، شارژر وایرلس، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال و… اشاره کرد.
source