منتشر شده در 30 مرداد 1403 ساعت 18:30
رانندگی یکی از فعالیتهای روزمره و ضروری در زندگی انسانهاست و ما در این مطلب ۱۵ عادت بد رانندگی را بررسی می کنیم.
رانندگی یکی از فعالیتهای روزمره و ضروری در زندگی انسانهاست که نقش بسزایی در حفظ رفاه افراد دارد. با این حال، بسیاری از رانندگان به مرور زمان عادتهای بدی را در رانندگی خود به وجود میآورند که نه تنها خودشان، بلکه دیگران را نیز در معرض خطر قرار میدهد. این عادتها میتوانند به تدریج به تصادفات و مشکلات جدی منجر شوند. در این مطلب به بررسی و تعریف عادتهای بد رانندگی پرداخته، برخی از این عادتها را معرفی کردهایم .
تعریف عادتهای بد رانندگی
عادتهای بد رانندگی به رفتارهایی اطلاق میشود که با استانداردهای ایمنی و قانونی در رانندگی مغایرت دارند و احتمال وقوع حوادث را افزایش میدهند. این عادتها میتوانند ناشی از بیتوجهی، بیتجربگی، یا حتی نادیده گرفتن عمدی قوانین رانندگی باشند. در بسیاری از موارد، افراد از این رفتارها آگاه نیستند و آنها را به عنوان عادتهای نهادینهشده در رانندگی خود پذیرفتهاند. چنین عادتهایی میتوانند شامل سرعت غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمن با خودروهای دیگر و یا بیتوجهی به علائم راهنمایی و رانندگی باشند.
۱۵ عادت بد رانندگی
رانندگی با دور موتور بالا، علاوه بر افزایش مصرف سوخت، باعث افزایش فشار مکانیکی و حرارتی روی اجزای داخلی موتور میشود. این شرایط به طور مستقیم منجر به افزایش سایش قطعات مانند پیستونها، رینگها و یاتاقانها میگردد. همچنین، دور موتور بالا میتواند باعث ایجاد گرمای زیاد در سیستم روانکاری شود که در نهایت ممکن است باعث کاهش کیفیت روغن موتور و کم شدن حجم آن شود. این امر بهویژه در خودروهایی که به صورت مداوم تحت چنین شرایطی قرار میگیرند، میتواند منجر به خرابیهای موتور و هزینههای سنگین تعمیراتی شود.
نگه داشتن پا روی پدال کلاچ به صورت مداوم باعث میشود صفحه کلاچ و دیسکها در تماس دائمی با یکدیگر باقی بمانند، حتی زمانی که کلاچ بهطور کامل درگیر نیست. این تماس غیرضروری باعث افزایش سایش صفحه کلاچ و کاهش عمر مفید آن میشود. علاوه بر این، فشار مداوم روی پدال کلاچ میتواند به بلبرینگ کلاچ آسیب برساند، که در نتیجه ممکن است منجر به خرابی سیستم انتقال قدرت و نیاز به تعمیرات پرهزینه شود.این موضوع در خودرو های ساخت ایران خودرو که از گیربکس سری BE با میل ماهک استفاده می کنند چندین برابر حساس تر است.
خلاص کردن خودرو در سراشیبی باعث میشود که خودرو بدون کنترل از طریق گیربکس و موتور به حرکت ادامه دهد، که این امر ممکن است منجر به افزایش ناگهانی سرعت خودرو شود. این وضعیت، نه تنها کنترل خودرو را برای راننده دشوارتر میکند، بلکه باعث میشود که سیستم ترمز تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. همچنین، در خودروهای مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یا سیستم کنترل پایداری (ESP)، خلاص کردن خودرو ممکن است باعث کاهش کارایی این سیستمها شود که میتواند ایمنی رانندگی را به خطر بیاندازد هدف این کار رانندگی کاهش مصرف سوخت می باشد که تاثیر معکوس دارد و مصرف راهم بالا می برد.
گذاشتن مداوم دست روی لیور دنده میتواند باعث ایجاد نیروی اضافی روی چنگالها و بلبرینگهای داخلی جعبهدنده شود. این نیروهای اضافی ممکن است باعث سایش و خراشیدگی سطوح درگیر داخل جعبهدنده شده و به مرور زمان باعث ایجاد لقی و کاهش دقت در تعویض دندهها گردد. این شرایط در نهایت میتواند منجر به خرابی جعبهدنده و نیاز به تعویض قطعات یا تعمیرات اساسی شود.
استفاده نادرست از نور بالا، به خصوص در شرایطی که نیاز به آن نیست، میتواند به کاهش دید رانندگان مقابل و افزایش احتمال وقوع تصادفات منجر شود. نور بالا با افزایش تابش نور به چشمان رانندگان دیگر، باعث کاهش تمرکز و دید آنها میشود. از سوی دیگر، استفاده بیش از حد از نور پایین در شرایط نامناسب نیز میتواند باعث کاهش میدان دید راننده شود که ممکن است به تصادف منجر شود در هر شرایطی راننده باید ۱۵۰ متر جلو از خود را ببیند.
ترمزگیری ناگهانی و شدید هنگام عبور از روی دستاندازها میتواند به سیستم تعلیق و اجزای متحرک مانند کمکفنرها، بوشها و بازوهای کنترل آسیب وارد کند. فشار بیش از حد بر روی این اجزا در هنگام عبور از دستانداز میتواند باعث خم شدن یا شکستگی آنها شود. همچنین، این عمل میتواند باعث سایش نابرابر و افزایش فرسایش تایرها شود که منجر به کاهش عمر مفید آنها و افزایش خطر ترکیدگی تایر در سرعتهای بالا میشود.
گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو، به ویژه در خودروهای مجهز به توربوشارژر، میتواند باعث افزایش ناگهانی دمای موتور و توربو شود. این عمل باعث میشود که روغن داخل توربو به دلیل گرمای زیاد، به سرعت بخار شود و رسوبات کربنی در داخل توربو باقی بگذارد. این رسوبات میتوانند باعث کاهش عمر توربو و حتی خرابی کامل آن شوند. همچنین، گاز دادن ناگهانی قبل از خاموش کردن موتور ممکن است باعث آسیب به اجزای داخلی موتور و ایجاد فشار ناگهانی روی سیستم روانکاری شود.
تعویض دنده به معکوس با دور موتور بالا، فشار بسیار زیادی را به سیستم انتقال قدرت، به ویژه دیسکهای کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل وارد میکند. این فشار میتواند باعث ایجاد ترکهای ریز در دندهها و شفتهای گیربکس شده و به مرور زمان باعث شکستگی و خرابی آنها شود. همچنین، این عمل میتواند باعث لغزش و قفل شدن چرخها شود که منجر به از دست دادن کنترل خودرو و وقوع تصادفات جدی میگردد.
خاموش کردن خودرو در حالی که فن موتور فعال است، میتواند باعث افزایش ناگهانی دمای موتور و ایجاد نقاط داغ در داخل سیلندرها و سرسیلندر شود. فن موتور برای کاهش دمای اجزای داخلی موتور طراحی شده و در صورتی که خودرو قبل از تکمیل فرایند خنکسازی خاموش شود، ممکن است به قطعات حساس موتور مانند واشر سرسیلندر ،سوپاپها و رینگ های پیستون آسیب برساند.که منجر به تعمیرات پرهزینه و کاهش عمر مفید موتور شود.
نبستن کمربند ایمنی در صورت وقوع تصادف میتواند منجر به پرتاب شدن راننده یا سرنشین به جلو یا حتی خارج از خودرو شود که به طور جدی خطر آسیبدیدگی یا مرگ را افزایش میدهد. کمربند ایمنی با محدود کردن حرکت بدن در صورت برخورد، از برخورد سر و بدن به قطعات داخلی خودرو جلوگیری میکند و همچنین خطر پرتاب شدن به بیرون از خودرو را کاهش میدهد. این سیستم ساده اما حیاتی، اولین و مهمترین خط دفاعی در برابر صدمات ناشی از تصادف است.
ترمزگیری مداوم در سراشیبی باعث افزایش دمای سیستم ترمز و کاهش کارایی آن میشود. این عمل میتواند منجر به از دست دادن کامل ترمزها به دلیل جوشیدن مایع ترمز شود، که این وضعیت بهطور بالقوه بسیار خطرناک است. علاوه بر این، ترمزگیری پیوسته در سراشیبی باعث فرسایش سریعتر لنتها و دیسکهای ترمز شده و نیاز به تعویض زودهنگام آنها را افزایش میدهد.
خلاص نکردن خودرو در پشت چراغ قرمز، به ویژه زمانی که خودرو در حالت ایست کامل است، باعث میشود که سیستم کلاچ و دیسکها تحت فشار قرار گیرند. این فشار مداوم منجر به سایش زودرس صفحه کلاچ و کاهش عمر مفید آن میشود. علاوه بر این، این عادت باعث افزایش دمای روغن گیربکس میشود که میتواند به خرابی زودرس قطعات داخلی گیربکس منجر شود. البته در خودروهای با گیربکس اتوماتیک در توقفهای کوتاه نباید خودرو را خلاص کرد.
رانندگی با میزان بنزین کم ممکن است باعث ورود هوا به داخل سیستم سوخترسانی شود که این امر میتواند به خرابی پمپ بنزین منجر شود علاوه بر آن پمپ بنزین با بنزین موجود در باک دمای استاندارد خود را حفظ می کند علاوه بر این، رسوبات موجود در کف باک میتوانند به فیلترها و انژکتورها آسیب بزنند و باعث کاهش کارایی موتور شوند. همچنین میتواند باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین رانندگی شود که این وضعیت در سرعتهای بالا میتواند بسیار خطرناک باشد.
رانندگی با شیشه پایین در سرعتهای بالا، علاوه بر افزایش مصرف سوخت به دلیل افزایش مقاومت هوا، باعث ورود گرد و غبار و آلودگیهای جاده به داخل کابین میشود. این وضعیت ممکن است منجر به کاهش کیفیت هوای داخل خودرو و ایجاد مشکلات سلامتی برای سرنشینان شود. همچنین، صدای زیاد ناشی از جریان هوای سریع در داخل کابین میتواند باعث خستگی راننده و کاهش تمرکز او شود که این امر ممکن است منجر به وقوع تصادف گردد.
عادتهای بد رانندگی، نه تنها میتوانند به سلامت و ایمنی راننده و سرنشینان آسیب برسانند، بلکه ممکن است موجب خسارات مالی و آسیبهای جدی به خودرو نیز شوند. این عادات که ممکن است به مرور زمان و بدون آگاهی از عواقب آنها شکل بگیرند، میتوانند به وقوع تصادفات خطرناک و افزایش هزینههای تعمیراتی منجر شوند. با آگاهی از این عادتها و تلاش برای اصلاح آنها، میتوان رانندگی ایمنتری داشت و از خطرات احتمالی جلوگیری کرد. تغییر این عادات نیازمند توجه و تمرین است، اما با تلاشهای فردی و آموزشهای مستمر میتوان به بهبود فرهنگ رانندگی و کاهش تصادفات کمک کرد. به یاد داشته باشیم که هر اقدام کوچک در جهت اصلاح این رفتارها میتواند تاثیر بزرگی در کاهش خطرات و افزایش ایمنی در جادهها داشته باشد.
source