پیشفروش خودروی جدید BYD دنزا Z9 GT با قیمت حدود ۴۸ هزار دلار شروع شده است. گفته میشود این خودرو در بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد.
این استیشن چینی به دو صورت پلاگین هیبریدی و برقی و با قدرت حدود ۱۰۰۰ اسب بخار تولید خواهد شد. دنزا در ابتدا جوینت ونچری مشترک بین BYD و مرسدس بنز بود اما در ادامه ژرمنها از همکاری با طرف چینی منصرف شدند و در حال حاضر چینیها ۹۰ درصد سهام دنزا را در اختیار دارند و آن را به عنوان برندی سطح بالا ارائه کردهاند. سبد محصولات دنزا شامل سه خودرو D9 به عنوان یک مینی ون و دو کراس اور N7 و N8 است.
دنزا Z9 GT جزو جدیدترین خودروهای بازار چین است. این استیشن تازهنفس چندین بار به خاطر قوای محرکه پرقدرت و دو یخچال فابریک داخل کابین خود خبرساز ظاهر شده و ولفگانگ ایگر طراح کهنهکار آئودی مسئول شکلگیری خودروی موردبحث بوده است. Z9 GT از بدنهای آیرودینامیک با کاپوتی خمیده و خط سقف نسبتاً تخت سود میبرد. از دیگر ویژگیهای بصری این خودرو میتوان به چراغهای جلوی طویل، چراغهای عقب یکتکه، دستگیرههای در متمایز و دوربینهای سفارشی بجای آینهبغلهای سنتی اشاره کرد.
طراحی ظاهری دنزا Z9 GT به دلیل شباهت به پورشه پانامرا جنجالی بوده است. همچنین از نظر ابعاد نیز استیشن جدید این برند مشابه پانامرا به نظر میرسد. طول/عرض/ارتفاع دنزا Z9 GT به ترتیب برابر با ۵۱۸۰/۱۹۹۰/۱۴۸۰ میلیمتر و فاصله بین محوری آن ۳۱۲۵ میلیمتر است. نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو به دلیل سپرهای گیراتر خود طویلتر است و طولش به ۵۱۹۵ میلیمتر میرسد. برای مقایسه باید گفت این خودرو ۱۲۸ میلیمتر طویلتر، ۵۳ میلیمتر پهنتر و ۵۷ میلیمتر بلندتر از پانامراست. خریداران میتوانند از بین چهار رنگ نقرهای، سفید، خاکستری و مشکی یکی را انتخاب نمایند. رینگهای ۲۱ اینچی هم با لاستیکهای ۲۵۵/۴۰ در جلو و ۲۷۵/۴۰ در عقب همراه میشوند. استیشن موردبحث بهصورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی استفاده میکند و اکسل عقب آن نیز توانایی چرخش تا ۲۰ درجه را دارد. به همین خاطر شعاع گردش Z9 GT به ۴.۶۲ میلیمتر میرسد.
کابین BYD دنزا Z9 GT به خاطر وجود دو یخچال فابریک مشهور شده است. البته ویژگیهای جالب دیگری هم وجود دارند. از آنجایی که خودروی یاد شده بهصورت سفارشی از دوربینهای جانبی بجای آینههای مرسوم استفاده میکند بنابراین دو نمایشگر اضافی در پانل درها وجود دارد. کنسول مرکزی هم پذیرای سه نمایشگر دیگر است که یکی برای سرنشین جلو تعبیه شده و آینه وسط هم از مانیتور فابریک خود استفاده میکند. در کنسول مرکزی این استیشن چینی تریم فیبر کربن فراوان، دو پد شارژ بیسیم گوشی هوشمند، انتخابگر دنده متفاوت، دکمههای فیزیکی و یک جفت نگهدارنده فنجان دیده میشود. فرمان دنزا Z9 GT نیز از نوع دی کات و چهار پره است. یخچال جلوی خودرو ظرفیت ۴ لیتری داشته و میتواند دمای منفی ۶ تا ۵۰ درجه سانتیگراد را فراهم سازد. بنا به گفته مقامات دنزا در این یخچال میتوان شش قوطی نوشابه کوکاکولا را جا داد.
ردیف دوم صندلیها فضای پای زیادی داشته و یک نمایشگر لمسی مستقل هم برای تنظیم و کنترل سیستم تهویه در نظر گرفته شده است. صندلیهای ردیف دوم به سردکن و گرمکن و همچنین ماساژور مجهز هستند و امکان تنظیم برقی آنها وجود دارد. یخچال دومی هم در این بخش نصب شده که ظرفیت آن به ۱۰ لیتر میرسد. این یخچال از طرفی باعث کاهش فضای بار شده و بنابراین نمیتوان صندلیهای ردیف دوم را تا کرد. اما همانطور که گفته شد BYD دنزا Z9 GT بهصورت پلاگین هیبریدی و برقی عرضه خواهد شد. نسخه پلاگین هیبریدی بر پایه پلتفرم e3 و نسل پنجم سیستم DM چینیها شکل گرفته و از پیشرانه ۲ لیتری توربوی بنزینی با ۲۰۳ اسب بخار قدرت استفاده میکند. سه موتور برقی هم با این پیشرانه درونسوز همکاری دارند. قدرت ترکیبی سه موتور برقی یاد شده به ۸۵۸ اسب بخار میرسد هرچند قدرت کل خودرو فعلاً مشخص نیست. البته اخباری درباره قدرت حدود ۱۰۰۰ اسب بخاری نسخه پلاگین هیبریدی و شعاع حرکتی ترکیبی ۱۱۰۰ کیلومتری آن منتشر شده است.
نسخه برقی این خودرو از پلتفرم ۳.۰ Evo استفاده کرده و به سه موتور برقی مجهز است. حداکثر قدرت این مدل میتواند به ۹۵۲ اسب بخار و شعاع حرکتیاش به ۶۳۰ کیلومتر برسد. نسخه برقی دنزا Z9 GT در زمان ۳.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و دو دهم ثانیه از نسخه پلاگین هیبریدی سریعتر خواهد بود. این خودرو تست گوزن را با سرعت ۹۳.۶ کیلومتر برساعت انجام داده است.
پیشفروش دنزا Z9 GT در پنج تیپ شروع شده و قیمت آنها از ۴۸ تا ۵۹ هزار دلار است. اولین نمونههای این استیشن پرقدرت، مهرماه امسال به دست مشتریان میرسند. نزدیکترین رقیب دنزا را میتوان زیکر ۰۰۱ لیفت بک دانست. در آینده قرار است Z9 GT در اروپا به مصاف رقبای مشهوری همچون پورشه پانامرا برود و نسخه سدان نیز داشته باشد.