معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو از عرضه محصول جدید سورن پلاس دوگانه سوز به بازار خبر داد. محصول توربو و CNG ایران خودرو با خروجی قدرت ۱۶۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتون متری به عنوان قدرتمندترین خودروی ایرانی خواهد بود.
به گزارش پدال به نقل از ایکوپرس، مهدی رادمنش با اشاره به سورن بهعنوان یکی از محصولاتی که از این پیشرانه بهرهمند خواهد شد، گفت: در شرایط کنونی و پررنگ شدن اهمیت کاهش مصرف سوخت، در صورت حمایت از مشتریان خودروهای دوگانهسوز، ظرفیت تولید این محصولات بهراحتی قابل افزایش است. توسعه ناوگان تاکسیرانی گازسوز راهکار بسیار موثری در کاهش سبد مصرف بنزین در این ناوگان است که نیازمند حمایت دولت از تاکسیرانان برای جایگزینی با خودروهای فرسوده شبکه تاکسیرانی است.
وی افزود: موتور EF7 پایهگازسوز که سوخت اصلی و پیشفرض آن، گاز طبیعی فشرده است، در نسخه توربو از توان و گشتاور بالاتری نسبت به نمونه تنفس طبیعی برخوردار بوده و با توجه به عدم آسیب به اجزای داخلی آن در اثر استفاده از سوخت گاز، استهلاک پایینی داشته و گزینه مناسبی برای ناوگان تاکسیرانی و حتی مشتریان عادی به شمار میرود. رادمنش ادامه داد: سورنپلاس محصولی است که در ناوگان حملونقل عمومی نیز مورد توجه است و مشتریان زیادی دارد که با ارتقای موتور آن، رضایتمندی بیشتری برای مصرفکنندگان حاصل خواهد شد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو گفت: تعامل و تفاهم مناسبی با وزارت کشور برای تولید و عرضه این خودرو در شبکه تاکسیرانی صورت گرفته و امکان افزایش ظرفیت تولید و عرضه آن نیز فراهم است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو محصول وانت آریسان۲ و سورنپلاس به صورت دوگانهسوز تولید میشوند که با توجه به استقبال مشتریان از این محصولات، آمادگی برای افزایش ظرفیت تولید آنها وجود دارد.
مشخصات فنی و ویژگیهای سورن پلاس دوگانه سوز توربو
پس از ناتمام ماندن پروژه سورن و دنای تمام گازسوز، اینبار ایران خودرو تصمیم گرفته تا سورن دوگانه سوز معمولی را با کپسول ۱۰۰ کیلویی و پیشرانه EF7 توربو روانه بازار کند؛ پروژه قبلی به دلیل کم بودن تعداد جایگاههای شارژ CNG و ایمنی نامعلوم جانمایی کپسولها در کف اتاق به بایگانی رفت.
سورن پلاس دوگانه سوز توربوشارژ قرار است با هدف افزایش برد خودروهای CNG و افزایش راندمان عملکرد این سوخت پاک بر روی موتور EF7 روانه بازار شود؛ ۱۶۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتون متر اعداد خروجی موتور سورن پلاس توربو با سوخت گاز هستند. عملکرد این خودرو در حالت بنزین ضعیفتر از حالت گاز است و سوخت بنزین به عنوان سوخت دوم و غیر تخصصی این خودرو تعریف شده که نهایت خروجی معادل ۱۳۵ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتون متر ارائه میدهد.
با کپسول گاز ۱۰۰ کیلوگرمی، سورن پلاس توربو میتواند ۴۰۰ کیلومتر پیمایش کند که این عدد در نمونه تنفس طبیعی تنها ۲۰۰ کیلومتر است؛ مصرف ترکیبی سورن پلاس دوگانه توربو با بنزین نیز عدد ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. سورن پلاس دوگانه سوز توربوشارژ با گیربکس شش سرعته دستی روانه بازار میشود و مطابق استانداردهای ۸۵ گانه جدید به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها و چراغ روشنایی روز مجهز است.