مراسم رونمایی یوتوپیا رودستر جدید فرصت مناسبی بود تا با هوراچیو پاگانی مؤسس شرکت و اهداف او بیشتر آشنا شویم.
اکثر مهندسان خودروسازی معتقدند در زمان تبدیل یک خودروی کوپه به کانورتیبل، حفظ وزن استاندارد خودرو غیرممکن است. خودروی کانورتیبل یا روباز نیازمند تقویت برخی بخشهاست تا نبود سقف برای ایمنی جبران شود. همچنین در بسیاری از موارد سقفهای روباز خودروهای کانورتیبل دارای مکانیسمهای سنگینوزنی هستند که تمامی این موارد باعث شدهاند وزن خودروهای کانورتیبل بیشتر از مدلهای کوپه باشد؛ اما داستان محصولات هوراچیو پاگانی فرق میکند. او میگوید:
هدف این بود خودرویی بسازیم که بدون وجود سقف هم به اندازه مدل کوپه مستحکم باشد؛ و این خودرو دقیقاً همان استحکام مدل کوپه را بدون سقف دارد
هوراچیو حدود ۴ دهه است با متریال فیبر کربن و کامپوزیت کار کرده و بسیاری از افراد او را پیشتاز بهکارگیری چنین موادی میدانند. علاقه او به فیبر کربن در زمان حضورش در لامبورگینی شروع شد؛ اما پاگانی بیشک بیش از هر فرد دیگری استفاده از این متریال خاص را ترجیح داده و از آن در خودروهای خود بهره برده است. یوتوپیا رودستر چنین چیزی را به خوبی اثبات میکند. وزن خشک این خودرو به ۱۲۸۰ کیلوگرم میرسد که دقیقاً مشابه وزن یوتوپیا کوپه است؛ اما اینکه هوراچیو و تیمش چگونه به این دستاورد رسیدهاند راز بزرگی ندارد.
شاسی مونوکوک کربن پیشرفته این خودرو ویژگیهای جذاب یوتوپیا را بیش از پیش نشان میدهد. ترکیب کربن تیتانیوم و کربن ترایاکس به حفظ استحکام خودرو کمک کرده و رول بار نیز با ساختار سقف ادغام شده است. ساب فریمهای لولهای جلو و عقب نیز ترکیبی از آلیاژ فولاد کرومیوم و مولیبدن هستند. نتیجه اینکه یوتوپیا ۱۰.۵ درصد مستحکمتر از تمامی محصولات جادهای پیشین پاگانی از جمله هوایرا است. با وجود چنین ساختار مستحکمی، بریدن سقف یوتوپیا مشکلی به وجود نخواهد آورد. تنها چند نقطه جوش اضافی به بدنه اضافه شده تا استحکام این خودرو حفظ شود. یوتوپیا رودستر را میتوان با سقف فیبر کربن سبکوزن یا پارچه سفارش داد که هر دوی آنها باید بهصورت دستی باز شوند و امکان قرار دادن آنها در خودرو وجود ندارد. چنین کارهایی برای مالکان هایپرکارها یک دردسر لذتبخش خواهد بود. هوراچیو ادامه میدهد:
هاردتاپ یوتوپیا بسیار سبکوزن است و هیچ مزیت ساختاری برای شاسی ندارد زیرا همانطور که گفتیم استحکام خودرو بدون سقف چیزی است که به آن اهمیت دادهایم؛ بنابراین سقف خودرو بخش زیبایی از مهندسی ماست که بسیار سبکوزن بوده اما باید آن را در طول روز در خانه قرار دهید زیرا فضایی در محفظه بار خودرو برای آن وجود ندارد
هوراچیو تأکید دارد که با نصب سقف در خودرو، ظاهر یوتوپیا رودستر کاملاً شبیه مدل کوپه خواهد بود. همانند هر قطعه دیگر خودرو، او خواهان طراحی سقفی بسیار سطح بالا برای خودروی خود بوده است. البته این سقف مهندسی شده میبایست در عرض چند ثانیه از خودرو باز شود. به منظور حفظ وزن پایین خودرو، پاگانی مطمئن شده همه بخشهای یوتوپیا رودستر درست با همان استانداردهای مدل کوپه مهندسی شدهاند. برای مقایسه باید گفت کونیگ زگ CC850 وزن ۱۳۸۵ کیلوگرمی دارد درحالیکه وزن مک لارن آرتورا اسپایدر به ۱۴۵۷ کیلوگرم میرسد. مؤسس کمپانی پاگانی ادامه میدهد:
تنها فیبر کربن نبود که به خوبی مهندسی شد بلکه تمامی قطعات فنی موجود در یوتوپیا رودستر به گونهای طراحی شدند که حداقل وزن را داشته باشند زیرا وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی نتیجه در نظر گرفتن گرم هر قطعه است
برای مثال میتوانیم فرمان را بررسی کنیم که از یک قطعه آلومینیومی بزرگ به دست آمده و تکمیل آن ۲۸ ساعت زمان برده است. نتیجه نهایی واقعاً برجسته است زیرا قطعهای به دست آمده که با تمامی اتصالات خود تنها ۲.۴ کیلوگرم وزن دارد. دستگیرههای در، لولاهای سقف و حتی شیفتر گیربکس دستی نیز از فلزات سبکوزن تولید شدهاند. کار با این فلزات یک مفهوم جدید برای پاگانی بود و هوراچیو بهطور منظم با تأمینکننده طولانیمدت خود یعنی بوش همکاری کرده است؛ اما کمپانی یاد شده به حدی در ۳۰ سال گذشته رشد کرده که هماکنون میتواند بخشی از قطعات خودروهای جدید خود را تولید کند. کریستوفر پاگانی پسر هوراچیو سخنان پدر خود را اینگونه ترجمه میکند:
زمانی که کمپانی ما کار خود را در سال ۱۹۹۸ شروع کرد، محصول زوندا را بهطور کامل در خود کارخانه طراحی و مهندسی نمود. پیشرانه و گیربکس توسط شرکتهای دیگر تأمین شدند اما اکثر کارهای طراحی و مهندسی توسط گروه بسیار کوچکی از کارکنان صورت گرفت
او ادامه میدهد:
تکامل کمپانی ما در سرمایهگذاری روی دانش و تجربه صورت گرفته است. با این تفاسیر اینکه چگونه یک شرکت میتواند از خودروسازی کوچک با تیراژ ۲۰ تا ۲۵ دستگاهی در دوران زوندا به تولید حدود ۵۰ تا ۵۵ خودرو برسد جای تأمل دارد
سبک نگه داشتن خودرو یک چیز است و پاس کردن استانداردهای تصادف و رعایت ایمن نکته دیگری خواهد بود؛ اما هوراچیو این کار را انجام داده و به آن افتخار میکند. او تصریح میکند:
جنبه مهم دیگر ایمنی است. این خودروها با آن قدرت زیاد بسیار خطرناک هستند بنابراین تلاش برای پاس کردن قوانین ایمنی متنوع جزو اولویتهای ما بوده است. باور کنید استفاده از کربن و تستهای مختلف تلاشهای زیادی را طلب میکند
پیشرفتهای فنی ورای درک ماست اما برای هوراچیو، مهمترین چیز احساس خودروست و به منظور اطمینان از وجود بهترین حس، بهکارگیری گیربکس دستی الزامی بوده است. او میگوید:
جنبه دیگری که بسیاری از مشتریان پرسیده بودند گیربکس دستی بود. گیربکس دستی شاید قطعه سادهای به نظر برسد زیرا به مدت بیش از ۱۰۰ سال استفاده شده اما برای خودرویی با ۸۵۲ اسب بخار قدرت، انتخاب این گیربکس گزینه بسیار سختی است. ما باید یک کلاچ جدید طراحی میکردیم و میساختیم. ما قبلاً حدود ۱ میلیون کیلومتر با خودروهای مختلف رانندگی کرده بودیم بنابراین تعهد قابلتوجهی به گیربکس دستی داشتیم و میخواستیم خودرویی با سواری راحت تولید کنیم، خودرویی که شما را نترساند و حس ناراحتی نداشته باشد
یوتوپیا اولین محصول پاگانی از زمان زونداست که از همان ابتدا با گیربکس دستی عرضه میشود. تصمیم شرکت برای بازگرداندن گیربکس دستی کاملاً جواب داده و حدود ۷۰ درصد مشتریان آن را انتخاب کردهاند. ۱۳۰ نفری که پشت فرمان یوتوپیا رودستر خواهند نشست از راندن این خودرو با گیربکس دستی نهایت لذت را خواهند برد؛ اما برای هوراچیو پاگانی، این خودرو چیزی فراتر از یک محصول جدید است. یوتوپیا رودستر ویترینی از ۴۰ سال تجربه مهندسی در زندگی اوست و شاهکارش به شمار میرود…
source