از ابتدای استقرار تیم جدید مدیریتی سایپا به سکان‌داری جواد توسلی‌مهر، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و سهامداران این گروه خودروسازی، انتظار تکرار تجربه توقف زیان‌دهی و سودآوری ایران‌خودرودیزل را در سایپا داشتند. حال با گذشت حدود ۶ماه از حضور توسلی‌مهر در سایپا، اخبار خوشی از وضعیت مالی این گروه خودروسازی مخابره شده است که به‌رغم پابرجایی برخی مشکلات مبتلابه صنعت خودرو، نویدبخش روزهای خوب و آینده‌ای روشن برای این صنعت است. براساس این اخبار، گروه خودروسازی سایپا طی سه‌ماه اول سال جاری،‌ در سود عملیاتی و سود ناخالص به ترتیب رکورد ۱۵ و ۷ساله خود را شکست و همچنین به میزان ۱۱۷۲میلیارد تومانی از زیان عملیاتی خود کاست.

شکست رکوردهای ۱۵ و ۷ساله در سودهای عملیاتی و ناخالص

بررسی عملکرد سه‌ماهه بهار سایپا و گروه خودروسازی آن نشان می‌دهد که این شرکت با کنترل قیمت تمام‌شده و به‌رغم عدم افزایش قیمت محصولات، رکورد سود ناخالص که بیانگر عملکرد مدیریت در حوزه عملیاتی است را شکست و درمجموع گروه خودروسازی سایپا موفق به تحقق ۲،۷۸۸میلیارد تومان سود ناخالص شده که این امر به منزله شکست رکورد ۱۵ساله است. همچنین ارزیابی وضعیت سه‌ماهه اول سال جاری شرکت سایپا بیانگر آن است که سود ناخالص این شرکت در بهار امسال ۱۰۱۶میلیارد تومان بوده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته،‌ رشد بیش‌از ۲هزار میلیارد تومانی به دست آمده است.

چشم‌انداز مثبت تحقق سود عملیاتی در سایپا پس از سال‌ها

در همین‌حال، برای اولین‌بار در ۷ سال اخیر، گروه خودروسازی سایپا در مدت عنوان‌شده به سود عملیاتی ۳۲۸میلیارد تومانی رسیده که این امر نشان از آن دارد که روند تولید در گروه سایپا در قیاس با سال‌های گذشته روند بسیار خوبی پیدا کرده است. زیان عملیاتی شرکت سایپا در بهار امسال نیز به ۱۸۲میلیارد تومان رسیده که بر این اساس و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،‌ کاهش ۱۱۷۲میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. باتوجه به روند مثبتی که در این حوزه شاهد هستیم، این احتمال وجود دارد که بعد از سال‌ها شرکت سایپا به سود عملیاتی برسد.

سه راهکار توسلی‌مهر برای دور کردن سایپا از بحران

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بهبود وضعیت دو شاخص مهم بورسی یعنی سود عملیاتی و سود ناخالص داخلی در سایپا،‌ نشان‌دهنده آن است که جواد توسلی‌مهر مطابق انتظاری از او می‌رفت، حدود ۶ماه پس از به دست گرفتن سکان هدایت سایپا توانسته این گروه خودروسازی را که در مصائب عدیده‌ای گرفتار آمده بود، به مسیر تعالی بازگرداند.

توسلی‌مهر گروه سایپا را در اسفندماه سال گذشته و در بدترین شرایط مالی سایپا تحویل گرفت که با بدهی ۱۲۱هزار میلیارد تومانی (تلفیق ۱۸۷ همت بدهی)، ۱۰۱هزار میلیارد تومانی زیان انباشته و همچنین ۲۵۰هزار دستگاه تعهدات قبلی روبه‌رو بود. آن‌چه ارزش و اهمیت دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا در سه‌ماهه نخست سال جاری را دوچندان می‌کند، این است که این دستاوردها در شرایطی به دست آمده که قیمت هیچ‌یک از محصولات این مجموعه بزرگ تولیدی و صنعتی تغییر نکرده است.

از سوی دیگر، گروه سایپا در سال جاری موفق به دریافت ارزی برای تولید نشده است. اما در همین شرایط، توسلی‌مهر با به‌کاربستن راهکارهایی همچون نظم‌بخشی به تولید، کنترل قیمت تمام‌شده قطعات و رشد تولید روزانه محصولات،‌ موفق شد گروه خودروسازی سایپا را تا حدود قابل اتکایی از بحران دور کند.

رونمایی از ۴محصول جدید گروه سایپا در دهه فجر امسال

در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا حدود سه هفته پیش از این، اظهار کرد: «راز ماندگاری سایپا در بازار رقابتی، ایجاد تنوع محصول و عرضه آن در زمان مشخص است تا بتوان در این عرصه سهم بازار مناسبی کسب کرد.» توسلی‌مهر تصریح کرد: «در گروه خودروسازی سایپا سبد بسیار متنوعی از محصولات داخلی و خارجی را در دستور کار داریم و نگاه ما درخصوص محصولات خارجی با رویکرد خودکفایی و حداقل ۴۰درصد داخلی‌سازی است.»

وی افزود: «خوشبختانه درخصوص محصولات خارجی نیز با شرکای تجاری به توافق رسیدیم و فرآیند بسیار خوبی در پیش است. چراکه باعث انتقال تکنولوژی به کشور می‌شود و همچنین می‌توانیم با الگوبرداری از برندها و محصولات جهانی در داخل، در جهت رضایت‌مندی بیشتر مشتریان گام برداریم.»

مدیرعامل گروه سایپا پیشتر نیز با بیان این‌که در سال جاری و در دهه مبارک فجر، ۴ محصول جدید با تکنولوژی روز دنیا رونمایی خواهد شد، گفت: «گروه سایپا با شرکای تجاری بسیار خوب و مطرحی در حال همکاری است که با توجه به شرایط سایپا علاقه‌مند به توسعه همکاری هستند و ۴محصول جدید با تکنولوژی روز دنیا در دهه مبارک فجر رونمایی خواهد شد که این محصولات برقی و پلاگین- هیبرید هستند. همچنین به‌زودی تولید محصول جدید سیتروئن در سایپاکاشان و محصولات جدید شرکت فوتون در شرکت زامیاد آغاز خواهد شد. سایپادیزل نیز در سال جاری بیش‌از ۱۵۰درصد رشد تولید خواهد داشت که در حوزه محصولات نوین و برقی و محصولات دیگر همچون کشنده، کامیونت و کمپرسی محصول جدید خواهد بود.»

وی پیش از این نیز درخصوص محصولاتی که قرار است در دهه فجر رونمایی شوند، با بیان این‌که در حوزه توسعه محصول شرایط خوبی داریم، گفته بود: «این محصولات شامل دو خودرو EVR و دو خودرو تمام‌برقی خواهد بود.»

source

توسط autokhabari.ir